منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

یک کمی از رضا ماکسیم

دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۴۳ ب.ظ

"رضانام تا رضاخان"

به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. کتاب "رضانام تا رضاخان" زندگی رضاخان است از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹ نوشته‌ی آقای هدایت‌الله بهبودی. نسخه‌ای که دست من است چاپ دوم آن است، زمستان ۱۳۹۹. در صفحه‌ی ۲۳ تا ۲۵ مطالبی مهم آمده است که چکیده‌اش را می‌نویسم. رضا قزاق از ملتزمان نظامی عین‌الدوله بود. عین‌الدوله همانی‌ست که در لرستان "چند روزی با بریدن گوش و دست و سر حکومت کرد، اما هیچ‌گاه آن جا امن نشد." ایلات لر بیشتر اوقات سدّ راه حکومت بودند. ابزار کار عین‌الدوله (که بعد از وزارت داخله، صدراعظم شد) قزّاق‌ها بودند. ازین‌رو رضا ماکسیم -که پا در رکاب مستبدی چون عین‌الدوله بود- نخستین مشاهدات خود را از بی‌رحمی یک حکمران سختگیر به ذهن بُرد. عین‌الدوله همزمان حاکم خوزستان و بروجرد بود. رضا قزاق آلاشتی در طول مدت عضویت در قزاق، به خیلی از مناطق ایران رفت. مثلا" به آذربایجان رفت و روی مشروطه‌خواهان تبریز گلوله‌های شصت‌تیر شلیک کرد.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2126

نظرات (۲)

سلام جناب دارابی عزیز،

علیرغم این که امام خمینی رحمت الله علیه به آقای حمید روحانی توصیه جدی کرده بودند که «بروید تاریخ این پدر و پسر» یعنی پهلوی ها را بنویسید، متأسفانه تعلل کردند. تا جایی که زیباکام مطالب مخدوش و محدود کتاب سیروس غنی را مستند قضاوت هایش قرار می دهد.

و حالا بعد از چهل سال از انقلاب، بالاخره جناب بهبودی زحمت این کار را کشید که واقعاً باید بهش دست مریزاد گفت.

واقعاً جای تأسف دارد که خیلی از مبارزان نسل انقلاب و سلطنت طلب های دوره انقلاب پیر شدند، مردند و رفتند، اما هنوز تاریخ دقیق و وثیقی از این پدر و پسر ملعون را نخواندند...

ممنون از شما بابت بازنشر این قطعه و ممنون از جناب بهبودی.

خداوند بر عزم و همت آقای بهبودی بیفزاید و مأجورش بدارد...

جناب مرآت بزرگوار سلام. بله متأسفانه چنین شد. حتی عده‌ای از روی حقد و عقده هم دم از آن عصر سیاه دو پهلوی زبون، می‌زنند. بنده فقط یک گوشه ازین اثر مهم جناب بهبودی را چکیده‌نویسی کردم؛ نکات مهم دیگری هم درین کتاب هست که جای نقل دارد. زنهار درستی دادید. درود.

عرض سلام و وقت بخیر

این کتاب را مییشه از کتاب فروشی ها تهیه کرد یا اینکه pdf این که در اینترنت موجود است؟

سلام جناب آقای محسن حیدری. وقت شما هم به خیر و خوبی. بله، از انتشارات «مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» است و در بازار موجود. بنده هم کتابش را مطالعه کردم. ممنونم از حضورتان و بیان نظرتان.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">