هندونه، به شرط قمه خاطرهی دامنه
شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۴، ۰۶:۲۱ ق.ظ
هندونه، به شرط قمه خاطرهی دامنه
نگارش ۱۸ ، ۳ ، ۱۴۰۴ ابراهیم طالبی دامنه دارابی
از آخرین میدان شیروان داشتیم دور میزدیم ۱۱ خرداد هزار و چهارصد و چهار، چشمانمان به وانتی خردلی رنگ -شاید هم به رنگ نخود- خورد؛ از حدَقه داشت میزد بیرون چشممون! شرط چاقو برای هندونه را زیاد شنیده بودم از طفولیت، اما "هندونه به شرط قمه"، نه. بِکر و نوبَر بود.
من قمه را فقط در دست مرحوم گتیپرتاش بابویه دیدم (پدر شهید اصغر بابویه) توی حیاط منزل مرحوم سید نوربخش. که مسدود میکردند به روی همه. من اما کنجکاوانه صحنه را دیدم. کج بود، بزرگ، پهن، بلند، بَرّاق، بُرّان، تیز، عین تیغ. کَی؟ نزدیک ظهر عاشورا که نماز ادا شد، قمهزنان عزادارِ کفنپوش و جسور و جاننثار صاحب مکتب عاشورا در دارابکلا، سر را تاسِ تاس (=تیغ و سِلوپ) میکردند و خط میشدند و او با گفتنِ "حیدر، حیدر" و شاید شعری دیگر، به نیّت و رادِ شمشیر ذوالفقار (=دو لبه، دو شاخه) حضرت مرتضی علی، امام پارسایان علیه السلام، فرقِ سر عزاداران سید الشهداء امام حسین علیه السلام را به تبعیت از فرق شکافتهی آقا امام حسین علیه السلام، محکم و فوری با هیبتی در صوت و لحن، میشکافت و خون، فورا" فوّراه میزد و قمهزن با زدنِ مداوم انتهای کفِ دست بر نقطهی بریدهشدهی سر، تلاش داشت خون را بند آورَد و قطرات آن را بر اثر تصادم کف دست با سر، در اطراف کفن سفیدش بپاشاند. سرخی کفن با خون، آنقدر زیاد و جذاب و حتی هولناکِ جانگذار بود، تماشاگرِ عزادار صحنه، از دو سوی خیابان منتهی به بالامسجد و نیز حاضرین صحن بالاتکیه، به صورت مملوّ، به حیرت و اشک و آه میآمد.
قمه آن کاربرد را داشت، تا یکی دو سه سال پس از انقلاب در محل ما دارابکلا و حتی اغلب جاها. چند سالی هست قمه به جای هندونه، قلب انسان را پاره و جریح و راهی بیمارستان یا قبرستان میکند. خیلی جامعه عوض شد. نشد؟!
| لینک کوتاه این پست →
qaqom.blog.ir/post/2634
با درود جناب آقا مدیر
من این مطالب قمه ای شما را با دقت تر از بقیه متنها خواندم
قمه و قمه زنی کاری ندارم کی حرام یا کی حلالش می داند
اما هر چه هست من در کربلا زیاد شاهد انجام آن بودم در ایام ماضی
الحق و والانصاف موجب هجو انسانیت هست تا چه رسد به دین و اسلام و عاشورا و محرم
یک حرکت غیر عادی غیر عرفی و کاملا خرافاتی و ...
خون نجس را جلو چشم زن و کودک فواره زنان با دست بزنن و به اطراف و سر و صورت مردم تماشاگر پخش کنند کجایش را قابل توصیف یافتی تا ملایم و لطیف عزاداری نشان بدهی رفیق شفیق مذهبی من ؟!!
اینها را ای کاش خرافات و هجو اسلام و مسلمین معرفی می کردی
بله خودم بارها و بارها از نزدیک به شدیدترین حالتش را مشاهده کردم
نادر شاه بیابانگرد خوب فهمیده بود که اینها از اساس کاری غلط و بیهوده هست
و جلوی انجامش را با شدیدترین برخوردی گرفته بود و حتی پیشباز و پس باز عزاداری را هم جلویش را گرفته بود و موکول به تاسوعا و عاشورا به شرط رعایت تمامی اصول انسانی کرده بود و ...
محمد عبدی سنهکوهی