منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

سه اشتباه در مذاکره‌ی آینده

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۴۶ ق.ظ
به قلم دامنه : با یاد و نام خدا. امروز روزنامه‌ی "ستاره صبح" شماره‌ی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ را -که با پرداخت ویژه به انتخابات آمریکا، خواندنی‌تر بود- خواندم. آقای علی صالح آبادی مدیر مسئول آن نیز در سرمقاله‌ی جداگانه گفته:

 

«اکثر مردم، درست یا نادرست، می‌پندارند سرنوشت زندگی آن‌ها به روابط خارجی ایران با آمریکا گره‌خورده است... آقای روحانی؛ اکنون پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توپ در زمین شماست. اشتباهی که چهار سال پیش کردید و با ترامپ وارد مذاکره نشدید را تکرار نکنید... به خاطر حقوق مردم این بار باب مذاکره را بگشایید تا از مشکلات بکاهید و نگویید هرکسی در آمریکا روی کار بیاید مجبور است در برابر مردم ایران تسلیم شود یا زانو بزند.»(منبع)

 

اشتباه ۱ : چرا گره خورده است؟ گرچه درین جمله، علامت فعل مجهول (=شده) به کار نرفته است، اما جمله را مجهول رها کرده است. چون واقعیت آن است که دولت ۱۱ و ۱۲ -که به‌غلط خود را نماینده‌ی جریان «اصلاحات» جا زده، اما در حقیقت ازین نام عاریت کرده- سرنوشت کشور را از همان آغازین روزش به دیدنِ «دمِ کدخدا» گره زده بود. پس؛ مردم سرنوشت کشور را "گره‌خورده" نمی‌پندارند؛ بلکه به نظر من "گره‌زده" می‌بینند. فرق است میان فعل معلوم با فعل مجهول. جایی که فاعل و کننده‌ی کار "معلوم" است، سراغ فعل "مجهول" رفتن فرار یا فرافکنی است. کسانی که گره زدند، باید پاسخگو باشند و نمی‌توانند از زیر این بار شانه خالی کنند.

 

اشتباه ۲ : صد در صد بر عکس است؛ دولت وی نه فقط از سرِ ولع و محاسبات غیرعقلانی می‌خواست با ترامپ مذاکره کند و اصول انقلاب را پای منافع ناپایدار ذبح و ذوب کند، بلکه جریان حامیِ او یعنی بخشی از تجدیدنظرطلبانِ جناح چپ نیز، در عصر شرارت‌ورزی‌های ترامپ، کارنامه‌ی بسیاربدی از خود بر جای گذاشتند و با آن‌که اساس ایدئولوژی جناح چپ، مبارزه‌ی عقلانی و فراگیر با امپریالیسم است، خود را "خودباخته" و "فروشنده"ی اصول انقلاب نشان دادند و حتی گام‌های خود را برای برافکندنِ نظام، با گام‌های ترامپ هم‌جهت می‌یافتند و شمارش معکوس نابودی نظام را زده بودند. نام اینان آشناست! اگر رهبری در جبهه‌ی ضد امپریالیستی، برابر آمریکا میدان‌داری قاطع نمی‌کردند، اینان (دولت و بخشِ معدودِ تجدیدنظرطلبانِ چپ) تا الان دار و ندارِ انقلاب را نزد ترامپ! حراج کرده بودند.

 

اشتباه ۳ : حقوق ملت چیست که بر آن تأکید می‌رود؟ آیا حقوق ملت فقط منفعت‌های زندگی‌ست؟ (که البته گشایش در زندگی، یک اصل بی‌خدشه است) آیا فقط رُویه‌ی مادّیِ تمدن و زیست است؟ یا نه، علاوه بر آن، فضیلت‌ها و آرمان‌های دیگری هم هست که نباید پای هیچ مذاکره‌ای، لِه و یا معامله شود و «تمدن وحشی» غرب بر آن مستولی؟ حقوق ملت، شمولیت و دامنه‌ی گسترده دارد. آن را باید شناخت. چون انقلاب اسلامی وارد تمدن‌سازی شده بود، همین موجب گردید آن بخش گستاخ غربِ تماشایی! تمدن خود را به جنگ با تمدن ایران بیاورد. حتی به‌عینه دیدیم که آنان با ایده‌پرداز "گفت‌وگوی تمدن‌ها" با همه‌ی تلاش‌های صادقانه و آسان‌گیرهای اندیشه‌ای‌اش برای زدودن "جنگ تمدن‌ها"ی هانتینگتونی، هم دست به مواجهه‌ی زننده زدند، نه مفاهمه‌ی سازنده. بلی؛ معتقدم مذاکره، اصالت دارد، اما نباید اصالت را از بین ببرد و اسارت به بار آورَد.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1738

نظرات (۱)

سلام
مطلب شما را تمام کمال خواندم و در مجموع جالب توجه بود .
مطلبی نقلی یافتم که در تکمیل نوشتار شما می شود مطالعه کرد تقدیم می کنم :
🔹 هفت دلیل برای علاقه مندی اصول گرایان به انتخاب مجدد ترامپ!

✍️ مهران صولتی

☘️ در میانه قطبی شدن فضای سیاسی امریکا و به تبع آن ایران، مواضع اصلاح طلبان و اصول گرایان درباره این انتخابات هر روز شفاف تر می شود. اصلاح طلبان آشکارا پیروزی بایدن را ترجیح می دهند و اصول گرایان اگر چه می کوشند تا خود را نسبت به نتیجه انتخابات بی تفاوت نشان دهند ولی هرگز نتوانسته اند دم خروس علاقه شان به پیروزی ترامپ را پنهان نمایند. اما چرا اصول گرایان خواستار انتخاب مجدد ترامپ هستند؟

🔺 ترامپ آشکارا چهره ای ضد ایرانی از خود به نمایش گذاشته است. خروج از برجام، گسترش تحریم ها و ترور سردار سلیمانی هم المان های مناسب برای این تصویر را فراهم آورده است. بنابراین پیروزی ترامپ می تواند بسیج شکل گرفته در اردوگاه اصول گرایان را حول ضرورت مقاومت تا اطلاع ثانوی تداوم بخشد!

🔺 پیروزی ترامپ می تواند از طریق تداوم تحریم ها به کاسبان این عرصه کمک شایانی برساند. در این میان دولت پنهان هم می تواند با این توجیه که چگونه می شود با قاتل شهید سلیمانی مذاکره کرد؟! به تقویت قدرت خود از طریق تضعیف جامعه مدنی و خانه نشین کردن مردم بپردازد!

🔺 به دنبال یکدست کردن مجلس یازدهم، اصول گرایان اکنون می کوشند تا دولت آینده را نیز تسخیر کنند. حضور حداقلی مردم در انتخابات اسفند ۹۸ هم به این امید دامن زده است که پیروزی مجدد ترامپ می تواند به ابعاد ناامیدی موجود دامن زده و با کاهش مشارکت انتخاباتی ایرانیان، پیروزی نامزد اصول گرایان را در انتخابات خرداد آینده رقم زند!

🔺 کارنامه شش ماهه مجلس یازدهم تا کنون مشحون از شعارزدگی، هیجان آفرینی و بی برنامه گی بوده و بعید است که در سه سال باقیمانده دچار تغییرات کیفی شود. انتخاب مجدد ترامپ به اصول گرایان کمک می کند تا در سایه امریکاستیزی پیشین بخشی از رای دهندگان را از کارنامه خود غافل نمایند!

🔺 برای کشوری که هیچ برنامه مبتکرانه ای در تعامل با جهان نداشته و صرفا رفتارهای واکنشی از خود بروز می دهد چه چیزی بهتر از این که با انتخاب مجدد ترامپ بهانه ای برای بی عملی خود، توجیه وضع موجود، و دفاع از سیاست های پیشین یافته و از تجدید نظر در آیین حکمرانی خود سر باز زند؟

🔺 تجربه انتخابات سی سال اخیر نشان می دهد که اصول گرایان صرفا در یک فضای گلخانه ای و در سایه نظارت استصوابی و کاهش مشارکت انتخاباتی توانسته اند در انتخابات مختلف به پیروزی رسند. پیروزی بایدن می تواند در کوتاه مدت ایرانیان را به گشایش در وضعیت اقتصادی کنونی امیدوار ساخته و حتی به افزایش مشارکت انتخاباتی بینجامد. امری که به هیچ عنوان مطلوب اصول گرایان نیست!

🔺 ترامپ یک رییس جمهور استثنایی است که با رفتار پیش بینی ناپذیر و بی اعتنایی نسبت به متحدان خود، امریکا را در عرصه جهانی منزوی کرده است. اصول گرایان که برنامه ای برای عادی سازی رفتار ایران در جهان و خروج کشور از بحران سیاست خارجی ندارند لاجرم بایدن را به دلیل توانایی بیشتر برای اجماع سازی جهانی به عنوان تهدیدی جدی تر علیه ایران ارزیابی می کنند!

سلام آقای محمد عبدی
این مطلبی را که سنجاق کامنتت کردی، اینک مورد مطالعه قرار دادم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">