به خاطر یک مشت دلار :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

( ۱ )

 

 

 

 

به خاطر یک مشت دلار !!! البته آقای نعیم احمدی برای آلودگی خوزستان از عنوان "به خاطر یک مشت دلار" برای روزنامه‌ی "خوزی‌ها" چاپ چهارشنبه امروز (۱۵ آذر ۱۴۰۲) استفاده کرد (عکس بالا) اما من برای قضیه‌ی چایِ «دِبش» (=گَس؛ طعمی میان تُرش و شیرین و نیز به معنای کامل و مُجرّب) خواستم از این عنوان که در واقع نام یک فیلم سینمایی به اسم "به خاطر یک مشت دلار" محصول ایتالیاست، بهره ببرم که در یک دهکده، فقط طعم تلخ مرگ به مشام می‌رسید. قانون وجود نداشت؛ اسلحه حرف اصلی بود. تا این که یک قهرمان بی‌نام با بازی آقای "کلینت ایستوود" وارد دهکده می‌شودُ ماجراها آغاز. من شاید شیش هفت بار طی هر سال این فیلم را دیده‌ام ازجمله اخیراً، هم. حالا از خبرنگار آقای عقیل رحمانی از روزنامه‌ی قدس | سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳ جمادی الاولی ۱۴۴۵ | شماره ۱۰۲۴۹ اینجا خواندم که پنج سال پیش روزنامه‌ی "قدس"  چاپ همزمان تهران و مشهد به ستیز با حربه‌های متخلفانه‌ی چای دبش رفته و پرده از آن برداشته بود، ولی سرانجامی نداشت تا این که گویا خودِ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزده حاضر شد ماجرای تخلف ارزی ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری این برند چای، برملا شود که بخش کلانی از مقادیر ارز تخصیص داده‌شده را در بازار آزاد" (=بنا بر گزارش آقای محمد فاضلی جامعه‌شناس در نامه‌‌ی سرگشاده‌اش به رئیس‌جمهوری رئیسی) می‌فروخت. اینجا مالکی که با چه ترفندی در حوالی تهران کارخانه برپا کرده بود، خدا می‌داند. مخلوطکردن با چای بی‌کیفیتُ فروش چندبرابر قیمتِ دلاری در شهر مشهدُ حتی حتی حتی آلودگی این چای به جوشِ شیرین قسمتی از قضایاست. دبشی‌ها برای این که روزنامه‌ی قدس را بخرند!!! پیشنهاد قرارداد آگهی به این روزنامه‌ی متعلق به حرم رضوی داده بودند که گویا همان‌زمان مدیرمسئول آن با عقد قرارداد آگهی با برند دبش مخالفت و حتی "دستور داد اگر در فروشگاه تعاونی روزنامه از این برند محصولی وجود دارد، به سرعت جمع‌آوری و فروشش ممنوع شود." که کار به شکایت از روزنامه قدس کشیدُ باقی قصه. اینک دبش افشا شد. ببینیم مثل بقیه‌ی پرونده‌ها، آب پاک!!! رویش می‌کشند! یا نه!!! یعنی واقعاً به نظرم برای این تیپ افراد در درون نظام جمهوری اسلامی "به خاطر یک مشت دلار" تنها یک فیلم سیمنایی برای سرگرمی نیست! بلکه فرمول اصلی کارشان است. بگذرم. دامنه.

 

 ( ۲ )

 


شرحی برین عکس: عکس، ترکیب دو فصل است. راست، زمستان. و چپ، فصلی دیگر؛ گویا پاییزِ خزان. روی عکس خزان زرده‌ی پرتوافکن چشم را می‌نوازد و بر زیبایی صحنه می‌افزاید. اما چمِ خَمِ راست در بغل عکسِ دست چپ، جِثه‌ی روح را به جَست می‌آورَد، چون که طبیعت برف در برقِ تیغِ آفتاب، زمین پای درخت‌ها را آراست. اول خیال می‌کنی رنگ زده‌اند به تنِ عکس، ولی خوب خیره شوی، خواهی خواند که کفِ پُرِ برف، سایه‌ی آفتاب افتاده است از تنِ تنومند درخت، و این گون دراز، عین ریل، تراز شده است و مُواز و مُساو.

 

( ۳ )

 

 

 

جایزه‌ای به اسم شهید مهدی باکری: گویی قرار است "جایزه‌ی ملی شهید باکری" برای نخستین‌بار به بهترین شهرداری‌های کشور تعلق گیرد آن هم بر اساس "ارزیابی‌های تخصصی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور" روزهای ۱۷ تا ۱۹ دی امسال -۱۴۰۲- توی مصلای تهران. مصلی را -که کنار بزرگراه شهید مدرس، بالای شهر، روی تپه‌های عباس‌آباد ساختند- نمایشگاه انواع چیزها!! کردند. باز همچنان در زمین فوتبال دانشگاه تهران -خیابان انقلاب- نمازجمعه می‌خوانند، چون تعداد نمازجمعه‌خوان‌ها اندک است. آنجا مصلا هم، بسیاروسیع که مایه‌ی آبروریزی می‌شود. امابعد؛ چه خواست این متنم گوید؟! این را. آن چه از آقامهدی باکری باید تعلیم گرفت رسم اوست، نه اسم او. جایزه البته به اسم او خوب است ولی مهم این است بدانند مهدی باکری مهندس مکانیک وقتی شهردار ارومیه بود خود در دل سحر می‌رفت مخفیانه رُفتگری می‌کرد. روزی زنِ یک رفتگر محله، مریض شد. به رفتگر مرخصی ندادند. گفتند اگر تو بری، جایگزین برات نداریم؛ رفتگر رفته بود پیش شهردار، آقامهدی شهردار وقت، بهش مرخصی داد و خود رفت جاش، صورت خود را با پارچه‌ای پوشاند شروع کرد کف محله را تمیزکردن. بگذرم. مهدی باکری فروردین ۱۳۳۳ به گیتی  آمد، در میاندوآب. بعد، از شهرداری رفت سپاهُ، شد فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا، آخرش هم، ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در رودخانه‌ی دجله به شهادت رسید و جسدش مفقود گردید.

 

( ۴ )

 

 

کاشکی! می‌بودم حرم نوای زیارت‌نامه‌خوانی‌تان می‌شنیدم. از خبرنگار -نمی‌دانم خانم یا آقا- «فاحا آفاق» خواندم که همزمان با روز جهانی معلولان، بزرگ‌ترین اجتماع توان‌یابانِ زیارت‌اولی از سراسر کشور در حرم مطهر رضوی برگزار شد. اینجا آری، درست شنیده‌اید؛ ۱۵۰۰ میهمانِ ویژه‌ی آقا امام رضا (ع) از ۳۱ استان برای زیارت مشرف شده‌اند به حرم. اینان کیانند؟ توان‌یابان. حتی اسم علی بن موسی‌الرضا (ع) خوشایندی و خویشاوندی می‌آورَد. آنان با عود و اسپند، خندان گشتند. بعضی هم اهل داراب هم هستند، دارابِ فارس البته، نه داراب‌کلا. پس از عمری، پیش آقا رسیدند. شاید خیلی دوست دارند ایستادهُ برخاستهُ قامت‌راستُ برافراشت، سلام دهند ولی نمی‌توانند، آخه همه‌شان توان‌یابان‌اند نام مناسب بای لفظ نامناسبِ معلولان. کاشکی! می‌بودم نوای زیارت‌نامه‌خوانی‌شان را به گوشم می‌شنیدم و سمت پای مرقد -یعنی صحن آزادی- دست‌به‌سینه می‌ایستادم. چه هم جالب، چادرهای رنگی، صورت زن‌ها را تماماً پوشانیده که نامحرمان به رُخ آنان راه نداشته باشند و هیچ غریبه‌ی دغلی را اعتنا ننمایند. ای گنبدِ فیروزه! ای گنبدِ فیروزه! اینان را از زیر گنبد امام رئوف (ع) تندرست به زیر گنبد دَوّار دنیا عبور ده و سالم به وطن‌شان برگردان. تولیت آستان رضوی جناب حجت‌الاسلام شیخ احمد مروی هم، در رواق شیخ حُر عاملی حرم، پیش‌شان حاضر شد. مرحبا. و تحسین به بنیاد کرامت رضوی که در آستانِ کبریایی حضرت رضا (ع) میزبانی کرد ۱۵۰۰ نفر توان‌یابِ سازمان بهزیستی سراسر کشور را، که سه روز میهمان حرم‌اند و بر خوانِ این خِطّه -که قطعه، نه، نه، حتی خودِ طعم بهشت است برای ما- حی‌ُ و زایرند. بگذرم. آستان مقدس رضوی! قدردانی. قدردانی.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2423

نظرات (۴)

درود جناب طالبی . یادداشت امروز شما  آتش تهیه ی جدید اصلاح طلبان هست که در فضای تلگرامی با طب اسلامی و غیر اسلامی اظهارات روحانیون مسئول در خصوص لباس جراحی و و حجاب هر روز پیگیری و فضای کشور را با اخبار اینچنینی در التهاب نگه داشته تا فضای انتخاباتی سرد و بی رمقی را  رقم بزنند. ورود خوب دولت و قوه ی قضاییه در این مرحله خوب و ستودنی هست وظیفه ی دیگری ما مردم داریم که باید از خرید چای این برنده امتناع کنیم. بنده طبق وظیفه ی شخصی خودم از امروز به بعد خرید چای با برند  دبش را از سبد خودم حذف کرده و واکنش خودم را در برخورد با فساد و دزدی اعلام میکنم. تمام.

امیر رمضانی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

امیر جناب سلام. جواب کمی بعد...
آمدم امیر> امیرجناب سلام بازم. من از مانور و جولان آن تیپ معدود چپ‌های آمریکایی که حتی دین هم طبق تزشان چیزی زیادی  -یعنی زائد و وهم است- خبر دارم. حالا که حجت الاسلام آققیا سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزده جرئت کرده این پرونده را رو کرده ببینم چه می‌کند. آخه "یک مشت دلار" شده اساس و بنیان تفکر زندگی کسانی که عین زالو افتادند توی پیچش موی نظام. بگذرم. راستی من هیچ وقت دبش نخریدم. اساساً چای لاهیجان می‌خورم و فومن. خارجی هم به‌ندرت. راستی دیگر! اگر هتل رفتی دبش آوردند کیسه‌ای نمی‌اندازی توی قوری؟؟؟!!! دبشی‌ها مثل دیش!!! پشت بام همه‌جا نکنه باشند. بازم بگذرم. پاسخم ویرایش نشد چون وقتی حرف از چای می‌شود برخی‌ها را تنگتاش !!! می‌آد. کشکولی.

با سلام و درود فراوان. نکته بسیار جالب بیان کردی. ما خیلی چیزهای ما برعکس است که باید اصلاح شود. خلوت بودن نماز جمعه و جماعت هم که درد بزرگی است البته دلایل متعددی دارد که گفتنش دردناک تر. بگذرم.

مجتبی اکبری

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

جناب حجت الاسلام آشیخ مجتبی استاد محترم ما سلام. من هم درود فراوان روانه می‌دارم به شما. خرسندم که آن را "بسیارجالب" دانستید. بله درست است برعکس است. یک پوستری در برخی از نهادها می‌بینم-و شاید هم ادارات هم داشته باشند- که عکس جبهه و رزمنده هست که روی آن نوشته است بدین مضمون تقریباً : "عکس" شهدا را بر تن دیوار می‌زنیم؛ ولی "برعکس" عمل می‌کنیم. در مورد خلوت‌شدن نمازجمعه و جماعت هم نه فقط درد نیست آق مجتبی، که یک "حالت عجیب" است که نشان از صِفتِ اجتماعی می‌دهد، نه صرفاً اتفاق صُدفی و مُضاف و مضاف الیه. صِفت و موصوف شده است. شما که گفتی بگذرم. من هم کی باشم. منم می‌گم: بگذرم. کشکولی شد. این فراز آخرم.

سلام جناب دارابی عزیز،

به نظرم همین قدر که رئیس دولت به وجود برخی فسادها در نظام اجرایی کشور اذعان می‌کند و خودش هم در رسیدگی به جرم پیش‌قدم می‌شود باید امیدوار باشیم و باید تحسین کنیم اقدام دولت را. چون دولت های قبلی نه تنها با مفسدان اقتصادی برخورد نمی‌کردند، که حتی خودشان هم مدافع آن‌ها و بلکه جزئی از آنها بودند.

البته باید تذکر هم بدهیم که دولت به همین یک مورد بسنده نکند، ضمن این که باید از دولت و دستگاههای نظارتی بخواهیم که همزمان اقدامات پیشگیرانه را  هم در دستور کار قرار دهند و البته‌تر این که نتیجه کار و چگونگی برخورد با مفسدان هم باید جزو مطالباتمان باشد...

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

سلام جناب مرآت. با دیدگاه شما دقیقاً موافقم. منظور من هم همین بود. خودِ بنای بر اقدام علیه‌ی فساد تحسین دارد. فقط باید بدون استثنا باشد. هر فسادی که واقعاً کشف شد و اثبات گردید باید به نفع ملت با آنان مقابله‌ی قانونی کرد. انقلاب با فساد میانه ندارد. اساس انقلاب بر پایه‌ی ضد فساد پا گرفت فسادی که سلطنت ایجاد کرده بود. متشکرم از شما مرآت برادر خوب من.
سلام و شب بخیر. و ما من دابة قی الارض ...انعام سی و هشت. هیچ جنبده ایی در زمین نیست مگر اینکه آنها هم امتهایی چون شمایند خداوند از شعور و صفات حیوانات در راه هدایت مردم استفاده می کند در این تصویر (اسب) شعور اسبان بدون تبعیض نژادی کاملا مشهود می باشد و همگی با آرامش در کنار همدیگر از نعمت خدادادی بهره می برند و در سوره شوری نیز دارد جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا یذروکم فیه.
محد بابویه
دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

سلام و روز به خیر.. سپاس از نظری که زیر پست من مرقوم نمودی. خوب هم ورود داشتی؛ قرآنی.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا