اخلاق و اقتصاد :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

 

به قلم جلیل قربانی: اخلاق و اقتصاد

 
۱- اخلاق فراتر از قانون است و برخی قانون را اخلاق نهادینه‌شده می‌دانند. اخلاق و انصاف در روابط انسانی، کاری پسندیده و مورد انتظار است. جامعه اخلاقی، ویژگی جامعه انسانی مطلوب است. این ویژگی تحت تاثیر غرایز انسان، گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود.
 
۲- شرایط اقتصادی باثبات، می‌تواند اخلاق را ترویج کند. اگر شاخص فلاکت (نرخ تورم + نرخ بیکاری) در جامعه‌ای بالا باشد، افراد نگران حال و آینده خود می‌شوند و با غلبه غریزه بر اخلاق، احساس دلسوزی و شفقت بر خلق کم‌رنگ می‌شود.
 
۳- در شرایط بد اقتصادی، مردم نگران ریسک‌ها و خطرهایی هستند که دارایی‌شان را تهدید می‌کند و افراد احساس می‌کنند که فرصت کمک به دیگری را ندارند. در این حالت، افراد نیازمند بیشتر می‌شوند اما افراد کمک‌کننده کمتر.
 
۴- وقتی فساد و رانت و امتیازگیری در اقتصاد برای گروهی فراهم می‌شود، فاسد نبودن، ضعف تلقی می‌شود، خودخواهی و بداخلاقی رواج می‌یابد. در این شرایط انتظار از خودگذشتگی، به صورت عام، انتظار درستی نیست.
 
۵- بنابراین ایجاد اقتصادی باثبات، نگرانی مردم نسبت به آینده را کاهش می‌دهد، پیامدهای اخلاقی به دنبال دارد و موجب می‌شود که مردم نسبت به‌هم با گذشت، انصاف و مدارا رفتار کنند. آمار جرم و تعرض به حقوق دیگران در بحران‌های اقتصادی بالاست، اما در شرایط خوب اقتصادی، کاهش چشمگیری دارد. 
 
۶- اگر گفته می‌شود که نرخ بهره در کشور ما بالا و از نظر مردم نظام بانکی ربایی است، به دلیل آن است که نرخ تورم که معادل کاهش ارزش پول و قدرت خرید مردم است، بالاست. نرخ بهره در دنیا با نرخ تورم سنجیده می‌شود. اکنون نرخ بهره در دنیا کمتر از ۲ درصد است، چرا که نرخ تورم کمتر از این عدد است.
 
۷- سیاست، اقتصاد، حقوق، فرهنگ و دیگر الزامات اداره کشور دستاوردهای مشترک بشر است. باید بر مبنای تجربه کشورهای دیگر با بکارگیری دستاوردهای علمی در اداره کشور و بکارگیری روش‌ها و ابزارهای مدرن، اخلاق را به قانون تبدیل و رعایت آن را نهادینه کرد.
 
۸- مثلاً امروزه شاهد هستیم که یک ابزار مدرن در خدمات بانکی مانند نوبت‌دهی موجب شده که تبعیض در بهره‌مندی از خدمات حذف و سرعت و کیفیت بیشتر شود.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1941

نظرات (۱)

سلام جناب آقای قربانی. بی‌اندازه قدردانم. البته که امر نبود و درخواست و تمنا بود. درود.
 
بند ۱ در حقیقت گزاره‌ی قطعی شماست و به نوعی نظریه و عالی هم بوده.
 
بند ۲ نیز نکته‌ی مهمی داشت هم شاخص فلاکت مهم بود و هم شرط ثبات. بنده هم همواره معتقدم آدم، دارا باشد به نفع همه است. و همه که دارا نمی‌شوند اما آرزو دارم همه خصلت دارا را داشته باشند. البته آن دارا که دست بگیر و فکر دهِش دارد.
 
بند ۳ هم یک برداشت دقیق روانشناسی سیاسی اجتماعی است.
 
بند ۴ با آن‌که پرده‌برداری از یک واقعیت در جوامع است، اما باید کاری کرد هیچ چیزی اخلاق را وارو نکند. مثل تبعیدشدگان شِعب ابی طالب که تا آخرین نفس عزتمند ماندند و سربلند.
 
بند ۵ به نظرم اوج حرف اقتصادمحورتان بود و بنده کامل با آن موافقم. اما راه آن را تفکر سوسیالیستی عمومی می‌دانم تا «آمار جرم و تعرض به حقوق دیگران» بالا نگیرد. وگرنه در غرب هنوز بی‌خانه‌مان‌ها و نیازمندان موج می‌زند.
 
بند ۶ چون گزاره‌ی علمی تخصصی است چندان حالی‌ام نمی‌شود اما برای حرف علمی ارزش احترام‌گذاری قائلم.
 
بند ۷ هم منطقی است و من هم اهل اقتباس هستم، نه قیاس و انطباق. فرمول درستی ارائه فرمودید.
 
بند ۸ شما که خیلی آرامم کرد؛ چون هیچ وقت اهلِ کار بی‌نوبت نبودم و همیشه رعایت نوبت را در سر داشتم و بارها توی بانک‌ها دیدم که چه آدم‌های بی‌ملاحظه‌ای دیده می‌شوند و بی‌خیال و بدعُنوق خود را به باجه می‌رساندند و آسوده درمی‌رفتند که البته هیچ نشد به چنین افرادی اعتراضم را بروز نداده باشم. اینک نوبت‌دهی با دستگاه شماره‌انداز (آن‌هم اینک پس از ویروس مرموز، پدال آن پایی هم شده) چقدر به نفع همه تمام شد. حتی نانوایی‌هایی در قم هست که ازین نوبت‌دهی سیستمی استفاده می‌کنند و یا نوبت درگاهی در فضای مجازی که مثلاً کار تعویض پلاک را آسان و امر نوبت‌دهی بیمارستان را مسهٌل ساخت. سپاس از جواب حوصله‌مندانه و دانشمندانه. می‌ذارمش سایت دامنه، البته بااجازه.
دامنه | دارابی در پاسخ :
با سلام و تشکر وافر از جناب آقای جلیل قربانی استاد محترم اقتصاد در دانشگاه‌های مازندران.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا