کاکایی و آنسو فاتی
يكشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۱:۳۷ ب.ظ
بالا: کاکاییهای سرسیاه
پایین: (Ansu Fati) آنسو فاتی
به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. خواستم بگویم من میخواستم امروز فقط از کاکاییهای سفید و سرسیاه بگویم که در تالاب ۱۳۸ هکتاری استیل بندر آستارا میزیَند و با آسودگی از سختپوستان، نرمتنان، حشرات، ماهیان، گاه هم از لاشهی حیوانات، و نیز میوهها و مواد گیاهی میخورند و پَر میزنند و بر شاخسارها مینشینند و میخوانند و میخوابند. اما دیدم «فاتی»ی بارسلونا یعنی "آنسو فاتی" چهزیبا گفته که «از یک خانوادهی مسلمان» است و خود نیز «پایبند به اسلام». این شمارهی ۱۰ آبی اناری پوش تیم بارسلونا جملهی معنوییی فرموده که دل مینویی مرا ربوده؛ این جمله: «به خاطر مصدومیتهایم زیاد نماز خواندم و از خداوند درخواست کمک کردم. همواره به خانوادهام فکر میکنم و در آخر به خودم میپردازم.» فاتی، از خانوادهی فقیری بود از کشور آفریقایی گینه بیسائو. زندگیی سختی داشتند. راهی اسپانیا شدند و در سویا ساکن گردیدند. اینک چه سربلندانه میگوید: «رؤیایم بازگشت به گینه و کمککردن به فرزندان کشورم است.» در روز میلاد امام مجتبی ع درین سو درود بیعدد بر کاکاییهای سفید و سرسیاه ایران و در آن سو به «آنسو فاتی» سیاهِ مسلمانِ آفریقا. مسلمان نمازخوان که از طریق نماز، دست به درخواست میزند از حضرت ربّ. من ازین جملهی وی برداشت عرفانی میکنم. بگذرم.
| لینک کوتاه این پست →
qaqom.blog.ir/post/2080
آقای طالبی سلام، روز بهخیر
۱- کمک خواستن (استعانت) در آغاز یک کار و سپاسگزاری(شکر) بابت موفقیت در پایان یک کار از معبود (خدا با خدایان)، رفتاری آیینی است که در بین پیروان تمام ادیان الهی و غیرالهی (توتمپرستان) رواج دارد.
۲- جامعه هر چه توسعهیافتهتر باشد، بازتاب چنین رفتارها برای توسّل به ماورای طبیعت از مردمی که با باورهای گوناگون در آن جامعه زندگی میکنند، آشکارتر میشود.
۳- بازیکنان تیم ملی برزیل خود را مأمور تبلیغ شاخهای از دین مسیح میدانند و در آغاز و پایان هر مسابقه، مناسکی را در زمین بازی انجام میدهند.
۴- با فراوانی و امکان بروز این رفتارها (پلورالیسم)، شهروندان در جامعه از احساس ناخوشایند غریبهبودن، اقلیتبودن و شهروند دستدوم بودن آزاد میشوند.
۵- مهمترین میوه این درخت تناور توسعهیافتگی آن است که برتریجویی و تبعیض قومی، نژادی، دینی و سیاسی از بین میرود، یعنی باور کسی به یک دین خاص، نشانه برتری او بر دیگران نیست.
۶- در پیمودن این راه طیشده در دنیای پیشرفته امروز، ما هنوز در ابتدای مسیر آن هستیم یا شاید هم نیستیم. در باغ کشور ما از این درخت توسعه خبری نیست که هیچ، شاید هنوز ما «تو باغ» نیستیم.