چرا و جوابِ چرا :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

این کاریکاتورِ خارپُشت برای هفته‌ی پژوهش و فناوری چاپ روزنامه‌ی اطلاعات (پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲) مرا به این فکر انداخت سه چند کلمه بنویسم. یکی این که در هر موضوعی فوری راه نیفتیم! گوگل را جستجو کنیم و آنی کپی و آنگاه کات و سپس به اسم خود!!! پِیست (=ارسال) این چه کاری هست آخه؟!

 

 

باید به فکر خود متکی باشیم که خودمان درباره‌ی هر موضوعی چه فکر می‌کنیم و چه رأی‌یی داریم مثل همین خارپشتِ کاریکاتور. هدف تقویت ذهن و فکر خودمان است. کپی از روی نوشته‌های دیگران همان تقلب در امتحانات است که از روی دست دیگران نمره قبولی می‌گیرند، نه هم فقط در دبیرستان، که حتی در مقطع فوق لیسانس. روزگاری همه به آثار قلمی مفاخر ایران تکیه می‌کردند؛ به ابوریحان بیرونی، به ابوعلی سینا، به شیخ اشراق. دومی این که وقتی کسانی برای‌مان نوشتند ما هم برای‌شان بنوسیم. این، روح نوشتن را زنده نگه می‌دارد و راه پژوهشندگی را همواره، هموار می‌سازد. سومی به قول خانم کبرا بابایی -نویسنده‌ی همین متن روی عکس: من پژوهش می‌کنم:

 

"پژوهش کارِ ذهن پرسشگر است، ذهنی که پدیده‌ها را بی‌دلیل باور نمی‌کند... می‌پرسد سپس دنبال دلیل می‌رود... می‌سنجد و سؤال جدید تولید می‌کند... یک جورچین کوچک در ذهن."

 

چرا؟ چون اساس پژوهش همین یک واژه است: "چرا" و حاصل آن می‌شود جوابِ چرا. یعنی همان متن، همان مقاله، همان تز، همان کتابُ تئوریُ تمدن و راه‌چاره. دامنه.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2430
  • دامنه | دارابی

جامعه

نظرات (۳)

درود بسیار عالی : اساس پرسشگری باید درخانواده و مدرسه به کودک آموخت تا بتواند با همین روحیه بزرگ شود . امروزه تلنباری از پژوهش های بدون کابرد روانه بازیافت !! میگردد کشکولی : مراحل پژوهش در ایران:

 CRTL A

CTRL C

CTRL V

CRTL P

مانا باشید

سید سعید شفیعی دارابی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::


جناب آق سید سعید سلام. با جمله‌ی نخستت موافقم. با جمله‌ی دومت همدردی می‌کنم. واقعاً دست سرِ دردی گذاشتید که مایه‌ی تأسف می‌زاید. من بارها به فراخور، نوشتم و از مخاطبان در هر کجا خواستم، حتی یک واژه را اگر از جایی وام گرفتیم باید داخل گیومه ← «....» به امانت گذاریم که از سرقتِ ادبی! بَری باشیم. عادت شد که ازین سرِ متن تا آن سرِ متن را از جاهایی کِش! می‌روند، اما دریغ از درج یک کلمه که این را از فلان منبع گرفتم و فلان کتاب این را یادم داده است. بگذرم. هفته‌ی پژوهش بر اهل پژوهش فرصت و مغتنم باد. به شما هم درود باد که بر متن ناچیز بنده، تبصره (=به فارسی: روشنا) زدید.

سلام آقا ابراهیم عزیز 

هفته پژوهش بر شما پژوهشگر گرامی مبارک باشه

به نکات خوبی اشاره کردین، بنظرم چند آسیب قابل تأمل در عرصه‌ ی پژوهش در دو حوزه‌ کتاب و مقاله وجود داره که اشاره می کنم.

 

۱- آشنا نبودن بسیاری با اصول و روش تحقیق 

 

۲- نداشتن انگیزه کافی و صرفا سفارشی کار کردن

 

۳- راحت طلبی ، کپی برداری از مطالبد یگران و اخیرا استفاده از هوش مصنوعی

 

۴- کاربری و مسأله محور نبودن کار تحقیق

 

۵- تجزیه و تحلیل ضعیف داده ها

 

۶- بی توجهی به کیفیت کار پژوهشی 

و...

 

گاهی فکر می کنم چطور میشه یک نفر به صورت انفرادی در یک سال ۶ تا کتاب و ۱۵ مقاله ارائه و یا به چاپ برسونه؟ 

ما در عرصه علم و دانش نیاز به کتاب و مقاله ای داریم اما شرط داره

 اولا به جامعه فکر بده

 و ثانیا مطابق با نیاز سنجی در آن عرصه باشه.

 

محمدجواد غلامی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

کمی بعد جواب 👈

بگذار خیلی خودمونی صدات کنم: آشیخ محمدجواد سلام. برای هر شش شماره‌ات اعتبار نقد، قائلم. درست است نقدت. خصوصاً «سفارشی کار کردن» که اسم این را می‌گذارم: پول پژوهش را بردار و برو پی کار. پژوهش کشک است و بس! آن جمله‌ی نقیض هم که پس از بند ۶ مطرح کردی که کنایه‌اش ابلغ از تصریح است، خیلی خیلی وضع و روز امروز پژوهش است! ننگ حتی برین نیرنگ رنگ می‌بازد. سپاسگزارم حجت الاسلام آقا شیخ محمد جوادآقای غلامی دارابی. تهران دانشگاه الزهرا س را لااقل درین فاز، دریاب.

بله. نقد و نقادی در دانش بسیار مفید است. ممنون میشم نکات رو بررسی و نقادی کنید.

 

لازم است اشاره کنم پیرامون کسی که ۶ کتاب و... کنایه به فرد خاصی نبود بلکه در تهران و در جایی شنیدم فردی از کپی برداری و هوش مصنوعی بهره گرفته و این حجم از آثار رو چاپ کرده؟

 این هنر نیست هنر در پژوهش جوشش فکری و تاملات فرد در یک موضوع و یا یک رساله علمی است نه صرف آدرس دادن به این کتاب و آن مقاله و...‌

 

همون خودمونی صدا کنی بهتره آقا ابراهیم. طلبه ای کوچکم شاید در حد شیخ.

 

محمد جواد غلامی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

آشیخ محمدجواد مجدد سلام استاد. ۱. منظورم این بود برای نقدی که در شش بند بر فضای پژوهش کشور وارد کردید اعتبار قائلم. ۲. بله، معلوم بود بر من که اشاره‌ات کنایه به تمامیت قضیه است نه خدای ناکرده بر شخص خاصی در کشور. ۳. قبول دارم که فکر باید از چشمه‌ی درون فرد نشئت گیرد و جاری شود و خروش آید و جوشان شود. سپاس.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا