وجوه اشعار عطار
متن نقلی: از آقای فرزاد قائمی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد: نخستین ویژگی عطار، بیتعلقی او به دربار و نظامهای سیاسی معاصر اوست... عطار به هیچکدام از دربارها پا نگذاشته، هیچ کتابی را به نام ممدوحی منتشر نکرده و هیچ شعری را به نام صاحب مقامی تخلص نکرده است. وجه دیگر ایجاد درِ قصهگویی است. در مجموع مثنویهای عطار هزاران حکایت و داستان وجود دارد. نکته دیگری، توانایی تاثیرگذاری بر مخاطب عام است، حکایات در زبان عطار بسیار سادهتر بیان شده که این سادگی در عین تاویلپذیری و ظرفیت بالای معنایی، شعر عطار را از دیگر شاعران ادبیات تمثیلی و تعلیمی ممتاز میکند. آثار عطار را میتوان به چهار بخش تقسیم کرد که مهمترین بخش آثارش مثنویهای اوست. از میان این مثنویها بیشتر منطقالطیر و تا حدی اسرارنامه شناخته شده و دو مثنوی دیگر او یعنی الهینامه و مصیبتنامه کمتر مورد توجه قرار گرفته، درحالیکه ظرفیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر مخاطب دارد. بخش دوم آثار عطار غزلیات، قصاید و رباعیات اوست که در دیوان او قرار گرفته و این آثار نیز از مثنویهای او کمتر شناخته شده است. بخش سوم آثار عطار مجموعه رباعیاتی موسوم به مختارنامه که به عطار منسوب است. بخش چهارم آثار عطار نیز مربوط به تذکره منثور تذکرةالاولیاء است که اگرچه شناخته شده است اما یک ویژگی کمتر شناخته شده این اثر، گرایشی است که عطار به اهلبیت (ع) دارد. عطار نیشابوری هم در تذکرةالاولیاء از حضرت علی (ع) و دیگر اهلبیت (ع) در مقام سالکان کامل یاد میکند و هم اشعار بسیاری در فضیلت حضرت علی و حسنین (ع) سروده که این اشعار در دیوان، منطقالطیر، الهینامه، اسرارنامه و مصیبتنامه به صورت فراوان آمده است. این بخش از اشعار عطار و گرایش و ارادت او به اهلبیت (ع)، با وجود تعلقش به اهلسنت، زمینهای در اندیشه و آثار او به وجود آورده که مورد توجه و تتبع پژوهشگران قرار نگرفته است. برخی پژوهشگران مانند رسول جعفریان عطار را در شمار بخشی از شاعران اهل تسنن یاد میکند که از آنها به عنوان تسنن دوازده امامی یاد میکنند. این تعبیر نشان میدهد که عطار سرسلسلهی شاعران و اندیشمندانی است که زمینه را برای گسترش تشیع در قرنهای بعد فراهم کرده است. منبع
طبلهٔ عطر گل و زلفِ عبیر افشانش
فیض یک شمه ز بوی خوش عطار من است...
سلام جناب دارابی عزیز،
این بیت از جناب حافظ را یهویی و همین جوری نوشتم.