دامنه‌ی داراب‌کلا

ایران ، قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

ایران ، قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

Qalame Qom
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود ، داراب‌کلا

پیام مدیر
نظرات
موضوع
بایگانی
محبوب ترین مطالب

انسجام فکری در ایران

شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵ ق.ظ

متن نقلی. از دکتر محمود سریع القلم: بهم ریختگی عمل، ریشه در بهم ریختگی فکری دارد. وقتی اجزاء فکر یکدیگر را نقض کنند، عمل به آنها نیز مجموعه ­ای از تناقضات را به وجود می ­آورند. بالاخره مشخص نیست که:

 

– بخش خصوصی را قبول داریم یا نداریم؟ در بیان می­ گوییم قبول داریم ولی حاضر نیستیم به او مسئولیت دهیم، تفویض کنیم و در حکمرانی با او شریک شویم؛

 

– بالاخره معلوم نیست این نظام بین­ الملل را قبول داریم یا نداریم؟ در بیان، قبول نداریم ولی تمام فن ­آوری­ها، محصولات، اعتبارات و تحقیقات آنها را می­خواهیم. فلسفه وجودی آنها را قبول نداریم ولی بسیاری از محصولات آنها را می­خواهیم؛

 

– بالاخره دنیا جای خوبی است یا باید با مظاهر آن مبارزه کرد. در بیان، دنیا را مذمت می­کنیم ولی برای پول و مقام تقریباً هر کاری می­ کنیم؛

 

– بالاخره معلوم نیست تخصص را قبول داریم یا نه؟ البته که در بیان همه قبول دارند ولی دریاچه اورمیه، نرخ تورم، بانکداری، نظام آموزش عالی، محیط زیست، صنعت خودروسازی و سیاست خارجی معرف اینست که امور، تخصصی تصمیم ­سازی نشده ­اند؛

 

– بالاخره می­خواهیم با مسلمان ها روابط خوبی داشته باشیم یا با غربی ­ها، یا با آسیایی ­ها یا با شمالی­ ها؟ یا با هیچ کدام؟ بالاخره مسیر چیست؟

 

– بالاخره زمان مهم است و باید برای آن فکر کرد، برنامه ­ریزی کرد، آینده ­نگری کرد و در اندیشه ۵۰ سال آینده بود یا زمان تعطیل است و باید دم را غنیمت شمرد؛

 

– بالاخره سرمایه ­داری را قبول داریم یا نه؟ چپ هستیم؟ سوسیالیست هستیم؟ از نوع چینی هستیم؟ مالزی هستیم؟ هند هستیم؟ ترکیه هستیم؟ صدها لایه و پرده تو در تو هستیم؟ چه هستیم؟؛

 

– بالاخره می­ خواهیم با کیفیت زندگی کنیم؟ همه با کیفیت زندگی کنند؟ در دنیا به واسطه آنچه ساخته ­ایم اعتبار و احترام کسب کنیم؟ سازوکار چنین مقصودی چیست؟ اصولاً کیفیت اهمیتی دارد یا خیر؟

 

– بالاخره می­ خواهیم چکار کنیم؟ بقا؟ رشد؟ پیشرفت؟ تقابل؟ تعامل سازنده؟ کدامیک؟ با کدام ترکیب؟ تقسیم­ بندی درصدها به چه صورت است؟

 

– و بالاخره افکاری که افق­ های ما را تعیین می­ کنند کدامند؟ می ­دانیم؟ افرادی می ­دانند؟ اتاق فکری که به این امور توجه می­ کند کجاست؟ آیا سیستمی داریم که کل مسایل کشور را یکجا ببیند و به صورت تسلسلی و سیستماتیک برای آنها طراحی کند؟

 

شاید علت­ العلل مسایل ما، وضعیت اندیشه ­ای و فکری ماست. مجمع­ الجزایری از افکار به صورت معلّق در فضا بدون آنکه نقطه مماسی داشته باشند در مدارهای خود خواسته حرکت می­ کنند. تا اندیشه منطقی و منسجم نشود، عملکرد اصلاح نمی ­شود. دلیل اینکه در نروژ و دانمارک آرامش و ثبات وجود دارد به خاطر اینست که پاسخ سئوالات فوق را دهه­ ها پیش در میان خود حل کرده ­اند. شاید با همین استدلال، فلسفه در غرب و در آسیا فعلاً جایگاهی ندارد ولی در میان خاورمیانه ­ای­ها سئوالات مهم فلسفی بی ­پاسخ مانده ­اند و تعدد و حجم بحرا نها، مجال پاسخ­گویی را نم ی­دهد.

 

دستگاه مغزی ما محتاج انسجام درونی است تا سیستمی بپا شود. نمی­ توان همه چیز را با هم و هم زمان خواست. زندگی با کیفیت محتاج اولویت ­بندی، سیستم، هرم، زمان­ بندی، آینده­ نگری و واقع­ بینی است. بدون داشتن Consistency نمی ­توان در انتظار جواب نشست. به درجه­ ای که میان بیان و عمل یک فرد، یا کشور یا بنگاه فاصله باشد، به همان میزان کیفیت، اعتبار و کارآمدی آن کاهش می­ یابد. شفافیت و قاعده­ مندی دو اصل ثابت و جهان ­شمول پیشرفت هستند. فکری انسجام دارد که شفاف و قاعده­ مند باشد. از سطح تناقضات یک اندیشه کاسته می­شود وقتی شفاف باشد. سالها پیش، به شخصی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه به جلسه­ ای با تأخیر آمده بود مؤدبانه و خصوصی گله کردم. او در پاسخ، نکته ­ای گفت که سطح یادگیری از آن در حد یک دوره فوق ­لیسانس بود. او گفت: اینقدر صحبت از نظم و سیستم و عقلانیت و زمان و کارآمدی و آینده ­نگری و انسجام و دقّت و مدیریت و قانون­ گرایی…. نکن. من و تو را آخر در قبر خواهند گذاشت.

 

مسئولیت دست یابی به انسجام فکری با خودمان است. در این نظام بین­ الملل، همه کشورها تنها هستند و صرفاً به فکر منافع خود. با توجه به مثلث در حال ظهور مجدد چین، روسیه و آمریکا، این ویژگی نظم جهانی عمیق ­تر نیز خواهد شد. اگر با دانش و تخصص به انسجام فکری نرسیم، هم چنان مانند ۱۷۰ سال گذشته سینوسی سیر خواهیم کرد. مخالفان قدرتمند شدن کشور چه در منطقه و چه خارج از منطقه متوجه هستند که ما در انبوهی از تناقضات زندگی می­کنیم. نباید گذاشت آنها به آنچه ناپلئون گفت برسند. ناپلئون گفت: «وقتی دشمن شما در حال اشتباه کردن است، مزاحم او نشوید.» مسئولیت ایجاد انسجام فکری بین ما و در درون ماست. (منبع)

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1100
  • ابراهیم طالبی | دامنه دارابی

انقلاب اسلامی

مسائل روز

نظرات  (۲)

سلام  جناب دامنه عزیز 
چند روزی بود ک داشتم در مورد اساتیدی از قماش سریع القلم و دکتر نیلی  اساتید سردمدار اقتصاد لیبرالی یه نیمچه پژوهشی میکردم
از قضا با این پست شما بر خوردم
خیلی هم برام جالب بود
سبب خیر شد بیام لااقل خاطره های دوران وبلاگ داری رو مرور کنم
ایشون و دوستان دوستدار نئو لیبرال مثلا اسلامی
چیزی جز تناقض در گفتار و طئوری ها در برابر افعال و رویکرد های عملیشون نیست
لااقل تو دوران سازندگی و تدبیر و امید
 هرچند اثر گذاریی هم در دوران دولت قبل در رویکرد های اقتصادی دولت احمدی نژاد هم داشتن

این دوران بد اقتصادی هم دقیقا میشه نتیجه نفوز اندیشه های اقتصادی این حضرات در تمام دولت های بعد جنگ
خدا ب داد جوونا برسه
آیندگان در مورد این دوستان و دوستان سینه چاکشان قضاوت درست خواهند کرد

پست تون هم جالب بود

پاسخ مدیر دامنه :
سلام جناب آقا سیروس رجبی دارابی
چطوری فامیل ما؟
بله؛ نکته های شما از مسائل همیشگی این مملکت بوده است. من متن هایی که با عنوان «متن نقلی» در دامنه منتشر می کنم به معنای صرفاً آگاهی رسانی ست.
تنافض در تئوری ها اغلب رخ می دهد؛ چون تفکر بشری محدود است. آن تخیّل است که نامحدود است و هیچ مرزی ندارد.
نفوذ اندیشه ها هم امری ست که در جهان کنونی ممکن است چون میان هر کشور با جهان مرز و دیوار فکری وجودی ندارد.
ممنونم از احساس شما.
دانشمندان را باید خواند نه این که مطیع محض شان شد. کار تو هم از این نظر درست است.
ممنونم در دامنه ای.
تشکر فامبل عزیز
سلام ما و خانواده  را به فرزند حاج رضا برسان
انشالله ک دوران بازنشستگی ب کامتان هسش
حتما بهتر از دوران سربازیه
 بازم طبق معمول دیپلمات گونه پاسخ دادین

کلا اسیر این شیوه تون هستم
مثل همیشه کامل و جامع


پس قبول دارین ک اندیشه ها اقتصادی این حضرات نفوز زیادی در لااقل نظام اقتصادی مان داشته
البته با تناقض هایی ک درش وجود داشته
و کاملا ب شکل ناقص اجرا شده هم در تئوری و هم در اجرا و رویکردی عملی
پاسخ مدیر دامنه :
سلام جناب آقای سیروس
ممنونم. باشه می رسانم.
من خودم شخصا" اقتباس را قبول دارم. وابستگی و تقلید از غرب را نه.
غرب درست است که از نظر تکنیک پیش افتاده است؛ ولی آیا سعادت و رستگاری بشر را توانست تأمین کند. هرگز.
اساساً پُست مدرنیته برای همین کاستی های غربی ها در خود مغرب زمین خیزبرداشته است.
نفوذ را من گفتم،  ولی نفوز !!! را شما. مابینِ ذال و  زاء فرق است! از زمین تا ثریا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">