منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

افکار و آراء امام سید موسی صدر

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۱۸ ق.ظ

پاره‌ی اول: سلطانِ شُرور. به نام خدا. سلام. این کتاب «نای و نی» (عکس پایین این متن) -که هنوز چهار فصلش باقی مانده است- از کتاب‌های نابی بوده که دندانم حسابی گرفته! افکار و آراء امام سید موسی صدر است. مرحوم حجت الاسلام علی حجتی کرمانی (برادرِ حجت الاسلام محمدجواد) آن را -به‌زیبایی- به فارسی برگردان کرده و سیده حورا صدر (دختر امام سید موسی صدر) ترجمه‌اش را با اصل تطبیق و تدقیق داده است. ازین کتاب بازم خواهم نوشت، اما امروز این را می‌نویسم که صدر معتقد است مفهوم شیطان از دیدگاه اسلام با این نظر که وی مالکِ جهنّم است و رئیسِ این جهان و خدای دنیاست، اختلافات اساسی دارد. شیطان از نظر امام سید موسی صدر به منزله‌ی "یک ذاتِ مشخص، تبلور و تجسُّمی" است از "وحدتِ نیروهای شرّ در برابر نیروهای خیر." و همین "نبردِ ازلی و ابدی را میان حق و باطل از هر نوع و وصف و قدرت و اندازه موجب شده است". شیطان، سلطانِ شُرور است. از همین جاست که از نظر صدرآزادی و اختیار انسان در عمل آن گاه محقق خواهد شد که گرایش‌های خیر و شرّ -هر دو- در نهاد وی وجود داشته باشد. و اسلام به همین خاطر "رأی و اظهارنظر و عقیده را بزرگ و گرامی" می‌دارد. می‌شود درین‌باره به صفحات ۲۹ و ۹۲ این اثر رجوع کرد. دامنه.

 
 

 

کتاب

«نای و نی»

 
 

پاره‌ی دوم:

دو جریان؛ مقاومت و مستمندان

به نام خدا. سلام. داشتم از کتاب «نای و نی» می‌نوشتم که کتابی‌است از افکار و آراء امام سید موسی صدر. این ادامه‌ی بحث: او مثل این کسانِ هُرهُری مسلک نبود که در کلامش تنازلی از اصول معرفتی و مبانی دینی کند تا طرفدار جذب و جمع نماید، با آن که به عنوان یک عالم دینی دائم در میان سنی‌ها، مسیحی‌ها، اروپایی‌ها و فرقه‌ها و جاهای مختلف سخن می‌گفت. در نگرش صدر تنها عمل است که تاریخ می‌سازد و جامعه را به حرکت درمی‌آورَد، نه تئوریِ صِرف. به گفته‌ی وی اگر ما تلاش نکنیم "همین دین و مذهب حق، پیش نمی‌رود". (صفحه‌ی ۳۱۴) او این را که دل ببندیم دینِ ما حق است و خودبه‌خود راه خودش را باز می‌کند، اساسا" درست نمی‌داند. دقت فرمایید که سید موسی صدر حتی عمیقا" معتقد است دین "به بسیج انسان و آماده‌سازی برای حرکت" بسنده نمی‌کند، بلکه "سعی می‌کند دستاوردهای بشری در قلمروِ علم و نظایر آن را در چارچوبی مقدس محافظت کند و به آنها احترام و قداست بخشد بدون آن که از آنها مطلقی جدید و کمالی محمود بسازد." (صفحه‌ی ۱۷۶)

 

در صدرِ اندیشه‌های صدر، دین اسلام برای زندگی است و در کارخانه، مدرسه، بیمارستان، کشاورزی، بازار و در رخت و خواب همه جا با انسان است؛ لذاست که پیغمبر خدا ص می‌گوید: «حتی در خواب و خوراک قصد قربت کن.» چراکه به قول صدر "روح اسلام، نیت خوب است" (صفحه‌ی ۹۲) و حتی در منظرش نهضت امام حسین ع برای بازگرداندن روح اسلام بود زیرا از اسلام فقط "نام" مانده بود. در واقع صدر هر فکر و تزی را که می‌خواهد از اسلام، فقط اسم در جامعه باشد و بس، رد می‌کند. این که از ایران رفت به لبنان و در آن جا دو جریان موازی راه انداخت -که در دیانت چون ریل عمل می‌کند- برای همین بوده است؛ جریان کمک به مستمندان تاریخ و جریان مقاومت در برابر فکر تجاوز. این جمله ازوست: «در برابر خطر خارجی ما می‌توانیم فقط یک کلمه بگوییم و آن هم مقاوت تا مرگ است.» دامنه.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2312

نظرات (۵)

سلام عمو ابراهیم. از کتاب امام سید موسی صدر نوشتی آیا امام موسی زنده هست یا نه؟

حمیدرضا طالبی

سلام عموحمید. نه می‌شود گفت امام سید موسی صدر زنده هست، نه می‌شود گفت زنده نیست. سرنوشتش به صورت خیلی مشکوک نامشخص است. فقط جهت اطلاع بیشتر، صدر ۹ شهریور ۱۳۵۷ یعنی چند ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در لیبی که رسمی وارد شده بود، ربوده شد. جریانی از لیبی در لبنان فعالت مخفی می‌کرد. بازم بگذرم.

درود جناب مدیر . از امام صدر گفتی . و چه عالی که روح اسلام نیت خالص برای خدا هست . و درست گفتی که کار یک عالم دینی را انجام داد . از اصولش پایین نیومد.

امیر رمضانی

سلام جناب امیر. میوه‌های درخت متن من را چیدی و این فراست در برداشت، به نویسنده نیروی فعالیت با روحیه‌ی بالا می‌بخشد. موافق نگاهت هستم. سپاس هم دارم که موبه‌مو با متن روبرو می‌شی.

درودی دیگر . پا به پای تو میام هر جا بری ، گوش به حرف تو میدم ، هر چی بگی.

امیر رمضانی

امیر مجدد سلام. معلومه محمد اصفهانی هم گوش می‌دی. کشکولی: اون حضرت خضر ع است که هر کجا بره و هر چه بگه باید موسی‌وار ع رفت و گوش کرد، نه شخ علَکبِر اِوْرین که به‌اندازه‌ی وفور خادِش گمراه!!! هست.کشکولی بود. راستی! از لطف و منظرت ممنون.

سلام جناب دارابی عزیز، 

از معرفی کتاب ممنونم. 

سرنوشت امام موسی صدر، به صورت جدی در ابهام است، البته اینکه لیبی دخیل بوده به لحاظ حقوقی قطعاً و تحقیقاً واضح است. اما فلش اتهام را به سمت جلال و گروه‌های شناخته شده آن روز لبنان نمی‌شود روانه کنیم. چون این گمانه زنی‌ها هیچ پایه و اساسی ندارد و اصالت آن به صورت جدی زیر سئوال است. ضمن این که پای جان یک انسان بزرگ و کاریزما و پای یک جریان اصیل اسلامی و شیعی در میان است، لذا، خیلی خیلی باید احتیاط کنیم و باید به فکر تبعات اخلاقی، سیاسی و عقوبت اخروی آن باشیم.  

ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر والفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا...

یک نکته هم به مزاح عرض کنم:

بنده و بعضی دوستان قدیمی‌ام، محمدجواد را برادر علی حجتی کرمانی معرفی میکردیم:) یعنی مرسوم بود که محمدجواد حجتی را با علی حجتی می‌شناختند. اما در متن شما دیدم عکس این قضیه اتفاق افتاده :))

سپاس از شما.

جناب مرآت سلام. تذکر شما وارد است. گرچه جمله‌ام در مورد آقای جلال‌الدین فارسی نقل قول بود اما با این وجود ترجیح دادم پس از دریافت نظرت حذفش کنم. در مورد علی و محمدجواد هم خندیدم. بلی معرفِ باید اَجلا از معرَف باشد. ولی با آن که مرحوم علی حجتی کرمانی قدَر بود، اما مجمد جواد معروف‌تر بود. شاید به علت حضورش در روزنامه‌ی اطلاعات. سپاس از نگاه و باریک‌بینی‌ها.
  • سید سعید شفیعی دارابی
  • باسلام بر مدیر محترم

    مطلب بسیار عالی.   شاید گفت ما می بایست مثل علوم دیگر مانند ریاضی نظری و ریاضی کاریردی و.. باید بیشتر به اسلام عملی و کابردی توجه نمود تا اسلام نظری. اگرچه نظری زیربنای عملی است.

    جناب سید سعید شفیعی سلام. سپاسگزارم از بیان و اعلان. بلی، فرموده‌ی جناب‌عالی درست است. اسلام صرفا" یک دفترچه یادداشت نیست، یک مکتب و بلکه یک الهی‌نامه‌ی مقدس نظری و عملی است. دستورالعمل است، برنامه‌ی نظری و عملی است که پیاده‌کردن آن انسان و جامعه را به سلامتی و سِلم و مسالمت و رستگاری می‌رسانَد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">