تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

دالان زنگزور

دالان زنگزور. اول به نقشه نگاه شود. جمهوری آذربایجان -که نخجوان هم مال آن است اما میانش کوه زنگزورِ استان سیونیک ارمنستان، فاصله انداخته است- محل نزاع راهبردی شده است. الهام علی اف آذربایجان، اصرار دارد اتوبان آزادراه زمینی باید از سمت آذربایجان از دالان زنگزور عبور کند و به نخجوان متصل شود تا به خط و خاک ترکیه متصل شود. اینک سه پدیده رخ می‌دهد:
 
 
 
 
 ۱. دالان زنگزور اگر با همین خط اتوبان، از ارمنستان گرفته شود در واقع ایران دیگر همسایه‌ای هم‌مرز به اسم ارمنستان ندارد. همان قسمت نقشه که سیاه و خط‌خطی شده است به آذربایجان الصاق می‌شود و دسترسی ایران به اروپا از راه ایروان قطع می‌شود. این از نظر ایران تهدید راهبردی است. ۲. چون آذربایجان متحد استراتژیک اسرائیل است، هر چه مرزهای ایران با آن کشور طولانی‌تر شود، تهدیدآمیزتر می‌شود. ۳. اتوبان که از دالان زنگزور بدون نظارت ارمنستان عبور کند، در حقیقت راه زمینی ارتش ۳۲ کشور عضو ناتو از سمت ترکبه به باکو و در واقع دریای خزر و بندر آستارا باز می‌شود. اما یک مسئله‌ی مهم: من البته یک خطر دیگر هم می‌بینم: اگر ارمنستان به ناتو بپیوندد، ناتو از سمت شمال-جنوب، به ایران هم‌مرز می‌شود. به‌همین علت، ایران ارمنستان را متحد خود نگه می‌دارد تا به سمت ناتو خیز برندارد. ارمنستان البته در صلح‌بانی‌های ناتو در نقاط بحرانی جهان مشارکت می‌جوید اما در ائتلاف‌های جنگی آن، نه. تا الآن ایران به خاطر دوستی زیاد با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنی ارمنستان، اثرگذار بود که ایروان عضو ناتو نشود. ناتو درخواست داد ارمنستان عضو ناتو شود. دو درد این است زنگزور مال ایران بود که قاجار به روس داد. درد دوم، پشت نخجوان یعنی گوشِ سمت راست گربه‌مانند ایران هم، مال ایران بود که رضاخان میرپنج به خاطر دوستی با کمال آتاترک آن گذرگاه و کوه آرارات را به او هدیه! داد. وگرنه ایران از پشت نخجوان و از کناره‌ی گوش راست گربه‌ی نقشه‌ی ایران، با ارمنستان سال‌ها هم‌مرز بود. در نقشه در بغل آن دو تا گوش گربه‌ی ایران، کشور ترکیه است. لابد می‌دانید با ماشین شخصی می‌شود بدون ویزا از ایران به ارمنستان مسافرت کرد از همین زنگزور. پوزش تحلیلم از دو کف دست بیشتر شد. دامنه دارابی
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2523
نظرهای رسیده
۱
در تاریخ : ۶ , ۱۴۰۳ شهریور . دید ۳۳
نظرات زیر این پست (۱)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۱ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    درود جناب طالبی عزیز .
    در همین راستا پرسشی را طرح میکنم با توجه به اطلاعات تاریخی به تشریح موضوع میپردازم .
    اما پرسش اول چرا استراتژیست های آمریکایی حمله ی زمینی به ایران و اشغال زمینی را مقرون به صلاح و صرفه نمیدانند !؟ و پرسش دوم چرا ناتو اِصرار به پیوستن ارمنستان به ناتو یا ایجاد دلان زنگزو دارد . واین روزها دوباره موضوع دالان داغ شده است . !؟👇👇

    👆👆 ادامه و پاسخ به پرسش اول .
    استراتژی ارتش آمریکا و ناتو بطور لحظه ای که دنبال کنیم در غزه بطور بی رحمانه در حال اجرا هست . وقبلن در ویتنام و لیبی و سوریه و عراق و افغانستان اجرا شد .
    اول تحریم و محاصره ی اقتصادی .
    دوم نابودی منابع درآمدی . سوم تهاجم رسانه ای و فرهنگی شدید .
    چهارم ایجاد اختلاف در داخل و درگیری بین نیروهای تاثیر گذار و اغتشاش با عناوین متعدد . مثل انقلابات رنگی ، و ... اگر نشد
    بمباران شدید ، نابودی ساختار ها و راههای ارتباط زمینی و هوایی و ریلی
    و آنگاه اشغال نظامی .
    با فرض بکار گیری تمامی این روشها بر کشور ایران آخرین راه حل اشغال نظامی خواهد بود . و این اشغال نظامی سخت ترین نوع سرکوب یک حکومت در دنیای آزاد امروزی هست .
    در اشغال نظامی هم چند عامل موثر هست .
    اولینش بستر جغرافیایی کشور یا سرزمین مورد اشغال هست . فلات ایران سرزمینی نیست که بتوان با یک ارتش مجهز سوار بر کشتی شد و سپس در بندر پیاده و از آنجا با تانگ و نیروهای زرهی به رژه رفت شهرها را تسخیر کرد .
    فقط بطور خلاصه آخرین باری که ایران اشغال نظامی شد . در جنگ جهانی دوم بود که با بیطرفی اعلام شده توسط فرمانده کل قوای آنروز رضا خان میر پنج !! عملن ارتش ایران و نیروهای دفاعی ایران خلع درگیری و دفاع شدند . آنگاه سه ابرقدرت آنزمان و اکنون دنیا از شمال و غرب و شرق و جنوب واردخاک ایران شدند .

    ادامه 👆👆
    پس برای اشغال نظامی ایران ( تمامی سرزمین ایران ) باید از چهار طرف جغرافیایی وارد خاکهای ایران شد .
    حکومت های ایران در دوران تاریخی خود با درسهایی که از تصرف کشور مان توسط اشغالگران نظامی از اسکندر یونانی و مغولان بی رحم و اعراب و امپراطوری ترکها آموختند . امروزه امکانات نظامی موثر را در پهنه ی سرزمین ایران و با استفاده از عوارض جغرافیایی مثل کوه و جنس زمین و سنگ و راههای ارتباطی دپو و آماده ی هرگونه تحرک نظامی در اسرع وقت و دفاع موثر از منابع و داشته های خود هستند . اما دلان زنگزو .
    بنظر بنده امروزه یک قدرت جهانی با همکاری ناتو قصد جنگ و درگیری و اشغال نظامی ایران را دارد . هر چند بطور علنی اعلان میکند که قصد درگیری و تهاجم و تصرف سرزمین ایران را ندارد . ولی آرایش جنگی و امکانات تهاجمی و ادوات نظامی موثر برای تسخیر و تصرف و نابودی منابع سرزمین ما را در نزدیکترین فاصله ی زمینی و زمانی کشور ما ایجاد و دپو کرده است . امکاناتی از قبیل .
    سه ناو هواپیما بر جنگی
    ۶۰ ناو جنگی به همراه ناوشکن و امکانات رزم دریایی .
    ۷۰۰ جنگنده و بمب افکن .
    ۳۰۰ لانچر موشکی و ضد هوایی و
    ۳۰ پایگاه مجهز به رزم زمینی درمنطقه ی اطراف کشور ایران . که هزینه ی آماده سازی روزانه این امکانات نظامی ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده میشود
    این امکانات برای نابودی و تصرف هر کشوری در منطقه ی ما کافی هست .
    منتظر آن آتو یا گزک یا ادله ی محکمه پسندی هست که حاکمان و حکومت ایران بدست حاکمان استکباری بدهند . همانند دلیل تصرف یا حمله ی نظامی عراق صدامی ملعون به کویت .
    یا الله .
    دلیل تاخیر در پاسخ نظامی مستقیم اخیر ایران به اسراییل مزدور خیانتکار شاید یکی این مورد باشد . و دلیل تشکیل دولت وفاق ملی در داخل دلیل دیگرش . و خرید و دپو و انتقال مواد اولیه ی ضروری زندگی بیش از هر زمان دیگر دلیل سوم .و ...

    ادامه 👆👆
    دلان زنگزور یا زنگزو ادامه ی محاصره ی ایران هست از سمت غرب و شمال غربی تا دریای خزر و اتصال و امتداد آن به کشورهای آسیای میانه از راه زمینی ( تا هم قطع ارتباط بین کریدور، یک کمربند یک راه یا یک جاده یک کمربند را ) تکمیل کرده باشد . و هم به اهداف ‌پنهان خودش برسد .
    عقب نشینی روسها از ارمنستان و گرجستان و ارتباط اخیر با آذربایجان شاید یک تاکتیک نظامی و امنیتی باشد .و شاید هم معامله با دول غربی و ناتو .
    اما تاکتیک نظامی بدین صورت قابل پذیرش و توجیه هست که رهایی دلان زنگزو را برای حفظ و ایجاد فاصله در دریای خزر را جایگزین این دلان کرده باشد . که تنها نقطه ی اتصال زمینی _ دریایی و ارتباط قوی و بدون مانع بین دو متحد استراتژیک ایران و روسیه هست .
    پر فروغ باشید
    ۶ ، ۶ ، ۱۴۰۳
    امیر رمضانی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    امیرجناب سلام. از نوشته‌ی تحلیلی با مایه‌ی تاریخی آن رفیق محقق ممنونم. بهره بردم. موافق مفاد تحلیلم. البته در جزئیات می‌توان بحث کرد. در سند جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا که تا ۲۵ سال آینده را ترسیم کرده‌اند، ایران در راهبرد آمریکا باید جمع‌آوری شود. در داخل از حکومت و در خارج از منطقه. خواستم با این نمونه‌سند، حرف شما را خالی از علت نگذاشته باشم. یک حرکت فرعی هم در منطقه‌ی شمال غرب ایران دائم وارد سیاست منطقه‌ای می‌شود؛ از طریق تازه‌سازی اختلاف راهبردی آن قسمت، بالقوه ایران را در دو جا مشغول نگه دارند، آن جا و آنچه در جنوب غرب سوریه ایران نیرو پیاده کرده است. بگذرم. از توان بالایت در شناخت این منطقه ممنونم و صحن با این نوع بحث‌های مهم رنگ مدرسه به خود می‌گیرد. ابراهیم.

    ،،
    ازین جمله‌ات امیرجناب ممنونم که فرمودید:

    «سپاس ویژه دارم از ارائه ی سند جامعه ی اطلاعاتی آمریکا در خصوص ایران که تفسیر بنده را عمق بیشتری داده و با آمارهای بیرونی همخوانی دارد.»

    در واقع چون آن متن تحلیلی‌ات را برخوردار از قواره‌ی علمی و احاطه در بحث یافتم، سند مورد نظر را مطرح کردم که بگویم آنچه هشدار دادید، واقعاً هم جزوِ مناقشه‌ی بیّن منطقه است. از سمت این میان‌بحث با میان شما و من تمام. سخن دیگری برایم نمانده. در همان بحث قبلی دقیق در عمق موضوع رفتی.
سایت دامنه ی داراب کلا : فرهان پنجم