شیطان شناسندهی جاحِد
به قلم دامنه. به نام خدا. شناسندهی جاحِد کیست؟ اول بدانیم جاحِد چیست؟ جاحد یعنی مُنکِر، یعنی انکارکننده. اما آن نوع انکاری که با وجودِ دانستن، مُنکِر است. مرحوم عمید، جاحد را اینگونه تعریف میکند: «کسی که با علم، حقِ کسی را انکار میکند.» در لغتنامهی مرحوم علیاکبر دهخدا اینگونه آمده: «انکارکننده با وجودِ دانستن.» بنابرین؛ شناسندهی جاحد -چنانچه از واژه و اسمش پیداست- کسیست که میداند و میشناسد، ولی مُنکِر است، ولی تکذیبگر است، ولی ردکننده است، ولی باورناپذیر است. زیرا زیرِ بار باور و ایمان و پذیرش نمیرود.
شهید مطهری در «انسان کامل» شیطان را «شناسندهی جاحد» میداند و استدلالش این است چون شیطان «از همه بیشتر خدا، ملائک و پیامبران را میشناسد. حتی قیامت و معاد را بهتر از همه میفهمد اما مُنکِر است.» بدینخاطر شناسندهی جاحد نامیده میشود.
نکتهی تشریحی تحلیلی: امام علی (ع) «پارسایی را سرآمدِ کارها» میداند و از نظر امام صادق (ع) «کوششی که در آن پارسایی نباشد، بیفایده است.» ازینرو از نظر من یک علت از علتهای جَحد و انکار این است چون شیطان پارسایی نداشت.
پارسا به کسی گفته میشود که پرهیزگار باشد، از گناه و زشتیها بپرهیزد، و به زبان عامیانه اما حکیمانه خداترس باشد. پارسایی نمیگذارد انسان به سمتوسویی برود که شیطان رفت. شیطانی که، هم جنود دارد، هم لشکر و تیپ و گردان و گروهان و دسته و هسته و فرمانده و فرمانبَر و مطیع و سرباز و مأمور و پیک و پیامرسان.
پارسا، پیامپذیرِ خدا میماند و اگر بلغزد -که این امکانِ خطا همیشه برای بشر متصوّر است- باز نیز به سوی پروردگارِ آفریدگار بازمیگردد و خود را راندهی درگاه حق نمیپندارد. شیطانِ راندهشده -که شناسندهی جاحد است- اما سعی و تلاش دارد از مؤمنان، نیرو بدُزدد، آدم بستانَد، و به جرگهی خود درآورَد و در میدانِ تیر با آنان مشق عصیان کند و بر سرِ راهِ بشرِ مشتاق حضرت حق و روندهی مسیر حقیقت و پرستندهی پروردگار متعال، دام و تله بگذارد. پارسایان با هر مرتبه و میزان ایمان، و با هر پایه از دانش و ارزش درین دامگه، صید شیطان نمیشوند و خدا را در همهحال میخواهند و میخوانند و میپرستند و تسلیم زر و زور و تزویز جبههی ابلیس نمیشوند.
من خود را نه پارسا میدانم و نه پرواپیشه، اما برای تمام پارسایان در هر دین و کیش و آیین و مذهبی، مراتب و منزلت قائلم. بگذرم. و فقط بگویم میکوشم دنبالکنندهی پارسایان و خداترسان باشم تا از قافلهی خداجویی و خداخواهی پس نیفتم. کاری بسی سخت است، چون شکار شیطان شکاری نیرنگواره است؛ ولی خدای مهربان به خلق و همهی جُنبندگان و دابّه (=جانور) در قرآن فرموده اگر بندگان پروا کنند، شیطان قدرت احاطهاش را از کف میدهد و قادر نخواهد ماند.
| لینک کوتاه این پست →
qaqom.blog.ir/post/1497