تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
ناشناس : سلام جلیل جان همانطوریکه سرور بنده آقا ابراهیم فرمودند ایدئولوژی حزب بعث اگر استیلا پیدا می کرد رهبری کشورهای غربی _ اسلامی را بعهده می گرفتند . اصلی ترین موضوعی که باید در مورد جنگ ایران و عراق همواره مد نظر قرار داد آغازگر و مقصر جنگ است ! سید علی اصغر شفیعی دارابی -
ناشناس : سلام جناب آقاابراهیم شب به خیر ۱- اگر روزی بتوانیم همانطور که در جمعهای خصوصی درباره جنگ هشت ساله گفتگو میکنیم در فضای عمومی و رسانه درباره جنگ حرف بزنیم، به فرموده امام علی علیهالسلام «از گذشته عبرت میگیریم تا آینده را حفظ کنیم» ۲- آنچه از عصر امروز آغاز به نوشتن آن کردم، فیالبداهه بود. برای پرهیز از ... -
ناشناس : سلام آقا ابراهیم به نظر بنده زاویه ها را با مضمون دفاع مقدس باید می نگاشتید چون جنگ از سوی حزب بعث برما تحمیل شد ،بگذرم. حجت رمضانی دارابی -
ناشناس : سلام جناب طالبی عزیز جمعهتان مبارک معمولا در تقسیمبندیها، چه اندیشهای، چه سیاسی و اقتصادی نمایندگان بارز و صاحبان آن هم ذکر میشود. خوب بود شما هم صاحبان زوایا را معرفی میکردید. بنده معتقدم، حضرت امام در ابتدا صاحب دیدگاه دوم بود و پس از فتح خرمشهر که در موضع برتر قرار داشتیم، خواهان پایان جنگ بودند، ... -
ناشناس : سلام عزیز سید باور بفرمائید درشناختن پیامبر اسلام که هنوز برکت زمین و زمان است کم کاری شده است . سلسله کتاب بعثت مهندس بازرگان را خواندم نه تنها بیشترین شناخت از پیامبرعشق را دریافت کردم بلکه برای مظلومیتش حتی در این زمان اشک می ریختم . فیلم حضرت محمد ص که ایرانیان ساختند کمی از زندگی لذت بخشش را خیلی زیبا ... -
ناشناس : سلام آقای طالبی روز به خیر ✳️ در آستانه سالروز آغاز جنگ هشتساله عراق و ایران، یک یادداشت نسبتاً طولانی در دست کار دارم که برای مدرسه میفرستم جلیل قربانی -
ناشناس : 💠 دکتر ظفرقندی بلافاصله بعد از رای اعتماد، به زیارت شهید داود کریمی رفت. سلام جناب وزیر بسیار خوشوقتیم که شما در روز اول کاریتان بر سر مزار شهدا و شهید کریمی حاضر شدید و با کسانی که جان خود را برای مردم دادند عهد بستید که حافظ جان مردم و بیماران باشید. شما مسئولیت وزارتی را بر عهده گرفتهاید که دارای سه بخش ... -
ناشناس : ✳️ در آستانه زادروز پیامبر اسلام (ص)، میخواهم اطلاعاتی را درباره یکی از خاطرهانگیزترین فیلمها درباره زندگی پیامبر در اختیار دوستان قرار دهم؛ فیلمی که در ایران به نام محمد رسولالله شناخته میشود. ✅ این فیلم ساخته مصطفی عقاد کارگردان سوری است و با فیلم محمد رسولالله ساخته مجید مجیدی تفاوت دارد. 👇👇👇 ✅ فیلم ... -
جواهری عتیق : دستبند آمتیست -
ناشناس : السلام علیکم ایهاالمدیر اهلا و سهلا رسیدن بخیر من چقدر خوشوقتم که با پیام من شروع کردی، دلمون تنگ شده بود، بنمای رخ... از رجل و نساء سیاسی بیشتر خواهیم دید و خواند سالم باشید🌹 بازم سلام ما حتی این تیکه حلبی زمینی را که همگان در منزل دارند را هم نمیتوانیم داشته باشیم، چه رسد به آن ستاره دور دست. سالهاست که ...
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- انقلاب اسلامی
- تریبون دارابکلا
- عترت
- دامنه کتاب
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- گوناگون
- مباحث دینی
- ایران
- مسائل روز
- فرهنگ لغت دارابکلا
- جهان
- قرآن در صحنه
- دارابکلایی ها
- مدرسه فکرت
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- روحانیت دارابکلا
- جبهه
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- سلمان صالحی
- اُنظُر
- نیرو نیلوفر
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۲
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۹
-
تیر ۱۴۰۳
۱۸
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۷
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۳
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۲۰
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۱
-
آذر ۱۴۰۱
۳۲
-
آبان ۱۴۰۱
۲۸
-
مهر ۱۴۰۱
۲۲
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۲
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۳
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۱
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۸
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۸
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۸
-
تیر ۱۳۹۷
۶۵
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۶
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۸
-
تیر ۱۳۹۶
۱۷
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۲
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
شب هایم برای امام حسین
۱ در شب ۱
به قلم دامنه : ۱۷. ۴ . ۱۴۰۳ ، شب شب هایم برای امام حسین. امام حسین ع بر چه ساختاری یورش عقیدتی برد؟ به نظر من بر حکومت بر پایهی عربیت اُمیّهزادگان که کارگزاران آن، تازیان بودند. بر تازیان هم گرایش جاهلی چیرگی داشت، نه گرایش اسلامی. به قول مرحوم جلالالدین همایی، تمام ملل و از جمله ایرانیان در دولت بنیامیه «عموماً مَوالی خوانده میشدند.» یعنی بندگان، بردگان، نوکران که به حکم زور امویه، خوارِ خدمتگذار عرب باید میشدند. اما درین میان امام حسین ع برین ساختار ستم یورش بردند.
۲ در شب ۲
پورِ امیر المؤمنین امام حسین ع یگانه انگیزهاش این بود بدعتگری امویان را بازدارد و در برابر زندگییابی و تجدید حیات دوبارهی جاهلیت بایستد. با این دو کار، دو زنگار از چهرهی نورانی دیانت میزُدود: پلشتیهای حکومتی و جهل جامعهی اموی.
۳ در شب ۳
یاد و نشست برای سوگ امام حسین ع به گفتهی «میم. موحد» نویسندهی کتاب «حسینِ علی»، «کنارِ وحی» میمانَد. چون نخستین تلاش یزید این بود یادِ خاندان پیامبر اکرم ص را بستانَد، اما ناتوان مانْد. امام رضا -علیه السلام- از یک سوگخوان خواست تا سوگوارهی حسین ع بخواند. مقصد اصلی این سوگ به نظر من، داخل ماندن در شریعت است و ایدههای قیام کربلا را پیادهکردن؛ مانند: عشق در نماز، حقوق در جنگ، پرهیز از حمله، دفاع در قرارگاه، عرفان به هم، سپس عرفان به خدا. اسلام را دستِ در دست نگذاشتن، بلکه آن را برای هم رفتارکردن.
۴ در شب ۴
من معتقدم فقط یک شهادت خاص است، که کیش اُموی را در پیشروی بر تاریخ، سد کرد؛ شهادت امام حسین ع. هم شریعت را از کیش تبار بوسفیانی پرهیزانْد، هم پیوند مردم تاریخ بعد را، به شریعت پیوندانْد. به همین دلیل است دانشمندان نقل کردند، کارِ حسین ع، فقط کارِ خودِ امام حسین ع بود، از کسی چنین کاری ساخته نبود. کربلا در دیدِ من به یک عبارت یعنی کاری که امام حسین ع صورت داد؟ چه بود کار آن امام هِمّت و هُمام؟ این که تاریکی را هرکز نباید پذیرفت و مَباید چُنان بود!
۵ در شب ۵
چرا نماز در قیام عاشورا تعطیل بلکه تأخیر حتی نشد؟ چون امام حسین ع نمایندهی کاری بوده است که در آن، اول از همه یاد خدا بودن و عشق خالق اولویت دارد. و سیدالشهدا ع به همگان آموخت نماز چه شکوهی دارد که ترک آن حتی حین حملهی دشمن، جایز نیست و سختی صحنه حتی، نماز را ساقط نمیکند.
انسان نماز میخواند که چه شود؟! که بندگان به یاد داشته باشند فراموش نکنند خدا دارند و خودشان بنده هستند نه اینکه نماز میخوانند که خدا فراموش نکند چنین بندهای دارد. چه راست گفت شهید ثانی در کتاب «اسرارالصلاة» که:
نماز، دروازهی ذکر است
و ذکر، دروازهی مکاشفه است
و کشف، دروازهی رستگاری بزرگ است
آری؛ عاشورا از یک زاویه صیقل روح و مایهی روشنی دل بود؛ چون همه بر یقین رسیده بودند با خون سرخ نزد خدا میشتابند و دشمنی خونآشام در روبرو دارند، که دین مَعبَر (=محل عبور) آنان است برای دنیا، نه مذهب برای رفتن به معنویت و محبت و حب و قرب به خدا.
۶ در شب ۶
دُشواری داشتُ دُشنامی که میخواستی محرم سال ۶۱ هجری در نینوا باشیُ ندای امام حسین ع را بشنویُ به وی بپیوندی! چرا؟! چون که:
آن سوی واقعهی عاشورا
سکّه قسمت کردند!
استانداری وعده کردند!
دِرهم، دَرهم کردند!
شب، شمشیرْ برّان کردند!
روز، هراس در دل کردند!
کوچهها چکُش سِندان کردند!
خانهها را تفتیش کردند!
قاضیها را پُرِ پول کردند!
سران را با دینار و دنیا کور کردند!
و دستآخر عقل، دل، سِرّ، روح را از وجود تهی کردند!
آری؛ دُشواری داشتُ دُشنامی گر در لشگر اهریمن آهن گداخته نمیکردی و تیغ بُرّان به رخِ فرزند پیامبر ص نمیکشیدی. اما این سوی واقعهی عاشورا چه بود؟! فقط یک کلمه گویمُ رُویَم را روانهی کویُ کوچههای باریکُ پرپیچاش کنم: «هم عقل دویده در رکابش / عم عشق خزیده در پناهش» یا حسین.
۷ در شب ۷
عشقُ الانسانِ سُلَّمُ عشقِ الرحمانِیعنی عشق به انسان، نردبانِ عشق به خداست.
«آدمیّت احترامِ آدمیبا خبر شو از مقامِ آدمی»
۸ در شب ۸
سپِهرِ بلند، اَر کِشَد زینِ تو / سرانجام، خِشت است بالینِ تو
۹ در شب ۹
نشان دادن نظر ها [ ۱۰ ] پنهان کردن نظر ها
-
ناشناس سید علی اصغر شفیعی دارابی به دامنه:
سلام برجسته مرد تفکر و اندیشه
علاقه مرا به امام حسین ع می دانید اسلام من از حسین ع است .
همه موارد تحلیل و گویش را درمورد حماسه را می پذیرم عقلانیت ، دل گرایی ، شهودی و احساسی و ...
این روندی که شما برای جنبش عاشورا برگزیدید برایم جالب است لطفا جملات تبیین تان را بیشتر کنید و ادامه دهید .
بی سروسامان توام یا حسین -
دامنه | دارابی ،، سلام سید من کهسیادتت مرامتسوگواریات منشاتسرعت حُبّت آئینات، هست. به روی دیده. حتماً هر شب یک قسمت خواهم نوشت. دیدی که نوشتم: «۱ در شب ۱» ۱ اولی شمارگان است، ۱ دومی نشان شب اول ماه محرم. ممنونم. تعزیت میگویم. برادرت: ابراهیم -
سید علی اصغر شفیعی دارابی سلام ابراهیم عزیزدل سید
زیبایی نوشته هایی که درتوصیف تاریخ کربلائیان بویژه امام حسین ع تحریرمی شود ارزش برتر است -
دامنه | دارابی ،، سلام سید رفیق من سید علی اصغرشاکرم که بر ذوق و عقیدتت نشست. -
سید علی اصغر شفیعی دارابی سلام عزیز دلم
عزاداری قبول درگاه حق
یک شعرهندی گفت ؛
یزید بود !
حسین هست .
بله همواره عشق حیات دارد
یادداشت شما جاودانه است .
این نوع همراهی آگاهانه با مکتب کربلا را نوع عمیق عزاداری می دانم .
حسین ابن علی ، کناروحی می ماند چقدررفیع است .
دانش حماسی درون انسان را به توحید بیشترمی کند .
حقوق درجنگ برترآمد
جنگ خودش بینظمی درنظم است اما رعایت حقوق انسان مهم است .
گاه و بی گاه بهره می برم و لذت را به کیف می دهم . -
دامنه | دارابی ،، سید رفیقم آق سید علی اصغر سلاماز تحلیل محتوای مهارتوارت ممنونم. معتقدم مفهوم «بود» و «هست» را ژرف وارد بحث کردی؛ آری، عالی آمدی:«بود» یعنی فعل زمان ماضی که گذشت و فُت شد.اما «هست» فعل زمان «حال» است،یعنی امام حسین علیه السلام همآره جاری است. سپاس سید. ارادت: دامنه -
ناشناس سید علی اصغر شفیعی به دامنه!
سلام عزیزدل ابراهیم بزرگ
با جواد مقدم خاطره ها دارم
خاطره ها خیلی زیاد هستند اما زمان اولین عمل جراحی نوه ام آقامهدی نغمه یاحسین یاحسین جوادمقدم یارو یاور من بود -
دامنه | دارابی ،،سید رفیقم آق سید علی اصغر سلامدر ریز کارهای آقا مهدی نوهات قرار داشتم؛ چه بیتاب و بیباک میدیدم سیده فاضلهخانم مادر آقامهدی را که کنار آقاموسی راستگو و زنعموی خوبم معصوم که در اتوبان نیایش جنب بیمارستان فقط به درمان مهدی فکر میکردند و تو هم جسورانه با معالجان از درِ گفتوشنود در آمدی. من آن روزها تهران بودم و ریز ریز میدانستم. دلت حالا برای سیدجوادت میتپد، محرم را ماهِ تو و من میدانم؛ سالیان سال زیر چتر هم. بگذرم. سوگوارم برای آقام ابا عبدالله الحسین علیه السلام سیدالشهدای اول و آخر جهان. والسلام. -
سید علی اصغر شفیعی دارابی سید علی اصغر شفیعی:
سلام عزیزدل من که عزادارآقا امام حسینم
هرکسی توانایی اثبات اصول دین را داشته باشد و اصول دین را شناخت و مرامش اهل اصول دین باشد هیچگاه نماز را سبک نمی شمارد و نماز را ترک نمی کند .
به فرزندان باید اصول دین و بویژه توحید را با استفاده از علم دین و متافیزیک هدیه دهیم باوردارم هیچگاه نماز را ترک نمی کنند .
بندگی درنماز عیان می شود
نماز انگیزه های ناامیدی مرا درمرگ فرزندم آقا جواد ازبین برد .
امام حسین ع و عزایش هم مرا نجات دادومی دهد .
نمی دانم کسی می داند چه می گویم . -
دامنه | دارابی ،، سید رفیقم آق سید علی اصغر سلامهم تو را درک میکنم، هم درکِ تو درک میکنم. زیبا حاشیه میزنی به متنم و طوقِ شوق و شیدایی به خدای باریتعالی را بر دلم میآویزانی. در ماه محرم جوادت جاودانه است چون بهتمام معنا عاشورا را در فراخنای وجودش ذخیره داشت. او اولینهای عضو مدرسه فکرت بود و من به عنوان عموی او و مدیر مدرسه فکرت یادش را درین ماه محرم زنده میدارم. درود رفیق. -
ناشناس عاصم طالبی دارابی از مشهد فرستاد:
💫چله حکمت زرین
💎حکمت بیست و ششم: رشد در رنج و شادی
🌿هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست، همیشه درسی عظیم در پس هر موضوع برای شما وجود دارد و اگر به آن درس آگاه شدید، وارد مرحلهی جدیدی از طریق شده و در غیر این صورت دروس برای شما تکرار و تکرار خواهند شد.
🌿همه مشکلات و مصیبتهای زندگی میتواند یک جنبه آزار داشته باشد و یک جنبه رشد و تعالی
پس از هر رنجی سوگ خود را طی کرده سپس بار احساسی و عاطفی آن را کم کنید، زمانی میرسد که باید از آن رنج و گرفتاری رها شوید
🌿زمانی که درس هر رنج را دریافت کنید آسودگی و بهرهوری آغاز میشود.
🌿تجربه رنج در این جهان اجتنابناپذیر است.
باید فن گذر از رنج را یاد بگیریم؛
اول سوگواری رنج
دوم سوگواری را کاهش دهید.
سوم درس آن را بگیرید.
🌿ما در این دنیا رها نشدهایم
همه چیز بر پایه یک برنامه و حکمت الهی است
🌿بابت مصیبتها و گرفتاریهای زندگی قدردانی و سپاسگزاری کنید.
🌿ما برای ماندن نیامدهایم ما برای کسب تجربه و ارتقاء روح الهی خودمان آمدهایم.
🌿دنیا ترکیبی از رنج و شادی است.
در رنج رشد کنید در شادی رشد کنید. -
دامنه | دارابی ،،سلام پسرم. زیارتت قبول. ممنون. متن هم تشکر. -
ناشناس سید علی اصغر به دامنه:
سلام عموابراهیم عزیزودوست داشتنی
برداشت من " حقوق بشر" است از کردار دارای کردارآقاحسین ع .
درگیرودارضیافت عاشقانه مرا درلابلای دعایت قراربده . -
دامنه | دارابی ،،سید رفیقم آق سید علی اصغر سلامپیامت نقش بست بهترین برداشت بود از متن من. میشود گفت دقیقاً درست. درودُ ارادتُ ادب به محضرُ دلِ مُنکسَر اما متکثَرت. دامنه -
ناشناس محمد تقی آهنگر به دامنه:
سلام بر اقا ابراهیم
ایام تسلیت
این سلسه نوشتارت به دلیل مشغله
کپی وسرفرصت به دقت بررسی و نکته برداری
واستفاده می کنم
واما در تاریخ و سخنان اندیشمندان در مورد
واقعه ی عاشورا متفاوت است وبرخی از روی
جهل ویا تعصب ناروا با برجسته سازی خرافات یا حاشیه ای که میشه مصداق های زیادی اورد وهمه مون می دانیم ولی سوال که مطرح کردی به نظرم برای رهزان دین اب ونون ،،،، خوبی داشت ودارد وجرم ظالم ومظلوم به جهاتی یکسان است و کسانی که
جلوی امام ایستادن اهل نماز وعبادت وووو
عکس انچیزی که در فیلم ها به مردم نشان دادند اخه برای قربه الی الله ورسیدن به بهشت ورستگاری فرزند پیامبر را سر بریدن
دلیل دیگر ان دوستان در نوشتار خود مطرح
کردن منفعت طلبی ، لقمه حرام و ظاهر سازی ،،،، مهم شناخت حسین زمان و شمر زمان وپیاده کردن سیره عملی ان امام در زندگی
نکته اخر شما برخی حرفها تو بقولی کشلولی می زنی ولی من میخواهم بی تعارف نکته ای رو بگم در همین گروه دوستان در مطالبی که
می نویسند وکلماتی که بکار می برند وقضاوت و تحلیل هایی ارائه می دهند به خوبی پاسخ شما اشکار است برخی وابسته مطیع وقبول
بی چون چرا و مقدس کردن افراد ومخالفان فکری خود رو عمروعاص وعمر سعد وووو
ودر مقابل برخی عکس ان #
رب زدنی علما وعملا
سپاس فراوان -
دامنه | دارابی ،، سلام جناب محمدتقی. پاسخ در فرصت بعد.،،جناب محمدتقی سلامنکتهبرداریها را معمولاً خوب صورت میدهید. پس تا رسیدن آن نکتهها، صبر میورزم. اساساً نهضت عاشورا خود خرافات را پس میزند. چون خرافه عین روغن سوخته روی مخزن آب است. هیچ تحریفاتی در دل عاشورا فرو نمیرود. این واقعه آنقدر شکوه و شگرف و شگفت است که فقط واقعیت به خود تن میگیرد. من از اسلام توسط مداحان دوری دارم، چون مواد خام اینان انباشته از وهن و بیشتر برای چاپیدن فکر عوام و مطرحشدن میان خاص و عام است. اغلب متنهای آنان، خصوصاً آنهایی که در پایتخت پاتوق دست و پا کردند، بیمایه و بیپایه است. البته ذاکران باسواد و منطقی هم خیلی هستند که مواظب گفتار خود هستند که یاوه نگویند. بگذرم. بر تمام ذاکران و نوحهخوانان اهل درستکاری و منطق و عشق، درود میفرستم بهویژه به تمام ذاکرین دارابکلا و اوسا و مرسم سه زادگاه متحد آن جا. تقدیر میکنم از دقتت. دامنه -
ناشناس عارف آهنگر در یک متن :
🏴تو می خواستی چه چیزی به من بگویی؟
به این تصویر نگاه کنید:
یک سو لشگر چند ده هزار نفره، با آرایش نظامی و تجهیزات جنگی کامل. دیگر سو، لشگر هفتاد و دو نفره، با آرایش نظامی و تجهیزات جنگی نه چندان کامل. پشت سر، اردوگاه زنان و کودکان. یعنی تمام آنچه که هستند و تمام آنچه که دارند...
ظهر داغ و سوزانی است.
خوب به این تصویر نگاه کنید. این یک تئاتر است. اما یک تئاتر واقعی. تمام رخدادهایش، شخصیت هایش و چیدمان صحنه اش واقعی ست.
نمایشنامه را خوانده ای. می دانی آخر قصه چه خواهد شد. و نیز می دانی این یک تئاتر واقعی است. نه از آنگونه که با پایانش چراغ ها را روشن کنند و از جا برخیزی و رنگ قرمز را از گلویت پاک کنی، نه. می دانی آخر قصه خودت و تمام یارانت شهید خواهید شد. می دانی خانواده ات، کودکانت همگی اسیر و گرفتار و آواره خواهند شد. می دانی و می پذیری. تو نقش را می پذیری. تو قبول می کنی قهرمان قصه ای شوی که گوشه گوشه اش ظلم و تراژدی محض است. اما چرا؟ چرا می پذیری؟
خون تو قرناقرن تاریخ را پیموده، خواب از چشم ظالم و مظلوم ربوده و زیباترین شعر مقاومت و آزادگی را سروده؛ تو آن نقش را پذیرفتی تا زندگی، تا آزادگی، تا حق خواهی نمیرد. بعد از تو پیروزشدگان جنگ به چه فلاکت و سکوت کنندگان به چه فضاحتی کشانده شدند. بعد از تو آزادگان عالم، پیش از رفتن، قصه ای برای دلداری مادران و همسرانشان داشتند. بعد از تو تاریخ از یخبندان نجات یافت و گرمای خونت قطار آزادگی را در میان زمستان های ظلم و سکوت و تزویر به پیش راند. هنوز هم به پیش می رود این قطار. آخر، خون تو واقعی بود و آن تئاتر یک "واقعه".
و من که مبهوت تماشای تئاتر ام، حتی نمی توانم برخیزم و برایت کف بزنم. یا حتی گریه کنم. می ترسم حتی ذره ای از انعکاس حقیقی آن "واقعه" را در ذهنم کم کنم. بهتر است سکوت کنم. تو نه به کف زدن من احتیاج داری نه به گریه من. این منم که سخت محتاج سکوتم و سخت نیازمند اندیشیدن به آنکه تو هستی و آنچه تو کردی و آنکه خود هستم و آنچه خود باید بکنم.
و این پرسش پرتکرار ذهنم را از هر کجا که رفته باشد، برمی گرداند روی صندلی سالن: تو می خواستی چه چیزی به من بگویی؟ دریغ که صدایت چه گم است در انبوه صدای صداپیشگان. باید تمرکز کنم. باید گوشم را از تجاوز این همه صدا نجات دهم و به دشت سکوت بگریزم. آن جا که صدا و پاسخ ات رساتر از هرکجاست.
قهرمان، آزاده، شهید، حسین! سلام و تعظیم بر تو.
✍عارف آهنگر -
دامنه | دارابی ،، جناب عارف آهنگر سلامعارف! نویسندهی محترم و توانمند، ازت همین میرفت، که بر سطور آوَردی؛ و چهرهی ساتور بهدستان تاریخ را به شکوه قلمت، از عمق پنهان به روی سن و سطح گذاشتی.عارف! آن ۷۲ تن، نه که «لشگر» برابر «لشگر»، که تمام قدرت معنوی دنیا. هر چه بلد بودند برای دفاع از امام و دین خود بروز دادند.عارف! آری؛ تفسیر دُرستت، درس و عبرت است؛ امام ع عمل افضل و اُولیٰ را بر تمام راههای تسلیم، اختیار کرد، و کرد آنچه وجدانهای بیدار آن را قبول کرد.عارف! اگر مَحالاً امام حسین ع قدرت یزید را مشروع مینمودُ به زندگی مثالی راحتّ آسودهْ اِتلافِ تلَف رو میآوُرد نَعوذُبالله؛ اینک نه تو، نه من، نه هیچ اهل خرَد و شرع، آدرس اسلامِ صحیح را نداشتیم. اسلام در نژاد اموی هضم و حل میشد عین قند در آب گرم. این است که عاشورا، مجدِّدالمذهبْ است؛ اسلام را از چنگ افکار پوسیدگان و زورمندان درآوُرد و به دینداران باضمیر، بهامانت سپُرد.عارف! آن روز تسبیحبهدستان در مدینه ماندده بودند! آن روز پیشانی به لکّ مُهرِ نماز، فقط تماشا کردند؛ به قول شما «واقعه-تئاتر» را، حتی تماشا هم نکردند، راحت سرِ سُفرهی دینار، دین فروختند، غمار خریدند و خِذلان افتادند؛ به تعبیر شما فضیح شدند.عارف! بُغض با متن تو میترکَد، هر کس اهلش باشد. به تز، به درونمایه، به فهم، به سوژه، به آبژه، به واژه، به عشقت به امام حسین ع درودِ بیعدد میفرستم. بههنگام بود؛ درین سرانجام یوم عاشورای امسال. تسلیت بر آن دوست اندیشمندُ دیندار خردمندم. دامنه -
ناشناس عارف آهنگر به دامنه در مدرسه:
سلام و روزبخیر
ابتدائا عاشورای حسینی را تسلیت عرض میکنم خدمت جنابعالی و همه دوستان گروه.
بعد از آن، تشکر میکنم از اینکه وقت گذاشتین و یادداشت بنده را مورد توجه و تفسیر و لطف قرار دادید.
کربلا درسها و زیبایی های فراوان در دل خود دارد که هر کس به قدر فهم و ظرفیتش از آن بهره میبرد.
ارادت