تأسیس مدرسه فکرت
امشب مدرسه فکرت وارد هفتمین سالش میشود. از سال ۱۳۹۷ روی تلگرام تأسیسش کردم و وقتی از سوی کشور، تلگرام رسماً غیرقانونی اعلام و فیلتر شد، پس از سه چند ماهی وقفه و سکوت، در نیمهشب بامداد ۷ اسفند ۱۴۰۱ مدرسه فکرت را بر بِستر «ایتا» راهاندازی نمودم تا میان اینهمه انفجار اطلاعات، این جمع محترم هم، سهمی در آموزاندن و آموختن داشته باشد. مدرسه فکرت صحنه نوشتن است، نه کپی و بازفرستِ نوشتهها یا پستهای دیگران. پس درین دایره، فقط نوشته و فکر خودِ اعضا تبادل میشود. هر چه غیرِ این باشد خلاف مقررات این مؤسّسهی فکری است و مدیریت، قاطع با آن برخورد کرده و همچنان خواهد کرد، زیرا در کار مدیریتی با تعارف و ترس و تردید و تبعیض هیچ میانهای ندارم. ملاک این مدرسه فراوانی و وفور تعداد عضو نیست، روی همین اصل لینک این مؤسسه هرگز علنی و عمومی نمیشود. اعضا منتخب هستند که طبق دعوت و صلاحدید مدیر به صحن آمدند؛ اگر بنا بر تعداد و عدد و آمار بود تا حالا عدد این مدرسه را از ۱۰۰۰ نفر هم عبور داده بودم. بگذرم.
امابعد؛ تاکنون ۲۱۱ پرسش درین صحن سنجاق شد و اعضا به دلخواه خود در آن بحث مشارکت جستند. امشب برای ورود به هفتمین سال مدرسه فکرت و اهمیتبخشیدن به سلسله مباحث گفتوگو، پرسش ۲۱۲ را در پیشخوان آن سنجاق میکنم. پاسخ به آن طبق روال، اختیاری است. پرسش این است:
شما با توجه به اعتقادات و دانشهای خود به زندگانی خویش با چه چیزهایی مفهوم، معنا، جهت و حرکت میبخشید؟
مدیر مدرسه فکرت
دامنه ابراهیم طالبی دارابی
پاسخم به پرسش ۲۱۲ پیشخوان
شخصاً در عقلانیت خودم باور دارم زندگانی منهای "مفهوم، معنا، جهت، حرکت" پوچ است. از سوی دیگر دین را سراغ دارم که به انسان شکل و محتوای انسانبودن را آموخته است. بنابرین فرداً معتقدم انسان باید با "مفهوم، معنا، جهت، حرکت" به زندگی خود رنگ معنوی بدهد. با این مبانی، من به وسع وجودی خودم که خیلی ضعف ژرف هم دارم با توجه به اعتقادات مستمر و دانشهای اندک خودم به زندگانی خویش با این چه چیزهای زیر "مفهوم، معنا، جهت و حرکت" میبخشم؟
یک. آشنایی با بزرگان عرفان.
دوم. مطالعهی سرگذشت عالمان و دانشمندان.
سوم. پای وعظ در منبر یا گوشدادن درس اساتید پارسا.
چهارم. قرآنشناسی با هدف اصلاح بینش عقلی خودم و رنگآمیزی روحم.
پنجم. رابطهی حرفی و بحثی با برگزیدههای خودم که عشق میورزم.
ششم. و جدا از پنجم که برایم مسئلهی حیاتی است، رفتن به زیارت امام رضا علیه السلام که برای زندگی و چارچوب عقیدتیام یک اصالت بدون تردید دارد.
ابراهیم طالبی دارابی دامنه
به مناسبت سال هفتم مدرسه فکرت👇
فهرست انتقادات به من درین صحن؛ البته بعضاً
در طول این شش سال برخی از اعضا در همین صحن به من به عنوان مدیر مدرسه فکرت، انتقادهای فراوانی کردند؛ من برخی از تک مِضرابهای عدهای از آنان را فهرست میکنم:
۱. خودخواه. ۲. دیکتاتور. ۳. خودسِتا. ۴. متکبر. ۵. شکّاک. ۶. میلیتار. ۷. دادستان نظامی. ۷. غلتیده به راست. ۸. حسود. ۹. نابلد. ۱۰. قُد. ۱۱. چوپان. ۱۲. آغا. ۱۳. زندانبان. ۱۴. قفس. ۱۵. قدرتطلب. ۱۶. قطعنامهنویس. ۱۷. جاسوس. ۱۸. شناساییگر. ۱۹. بیانصاف. ۲۰. عقلستیز. ۲۱. تخریبگر اصلاحات. ۲۲. بیسواد. ۲۳. نالایق. ۲۴. خاکستری. ۲۵. غیرکریستال. ۲۶. بیاخلاق. ۲۷. و... .
کشکولی با خودم:
تو که این همه چنینی! چرا تو را برکنار نکردند؛ با کودتا یا دموکراسی. من هر سال رسماً خواستم مرا از مدیریت کنار گذارند و مدیری تازهنفس برگزینند تا از شرّم خلاص شوند. اما هرگز نکردند و همچنان گردن من ماند.
آهای دامنه! که درین تصویر سرت بریده است! چرا این قدر بدی؟! این قدر قُد؟! چرا آخه کنار نمیروی؟! مگر مدیر مدرسه فکرت بودن، این قدر میارزد که این مقدار انتقاد و حرف و حتی فُ... بشنوی؟
ای! نقدشدن آدم را ورز میدهد. منتقدین در نگاه من مانند نونساز هستند که خمیر مرا ورز و شکل میدهند. خدا به آنان توفیقات دهاد که بدیهای مرا به رویم آوردند. بگذرم. واقعاً خودم هم واقفم این مدرسه مدیر جدید میخواهد. پیش به سوی آن.
مدیر مدرسه فکرت
دامنه ابراهیم طالبی دارابی