دامنه‌ی داراب‌کلا

قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

تفاوت ها شاهکار آفرینش

  • ۰۹:۱۵
نگارش ۱۹ ، ۶ ، ۱۴۰۴ : ابراهیم طالبی دامنه دارابی. چاپ صبح.
 
اگر همه، در دنیا دستخط‌شان یک جور بود!
اگر همه، در دنیا چهره‌شان شبیه هم بود!
اگر همه، در دنیا مدل زیبایی‌شان یک فرم بود!
اگر همه، در دنیا اخلاق‌شان عین همدیگر بود!
اگر همه، در دنیا تفکرشان در هر مسئله به هم در شباهت بود!
اگر همه، در دنیا ادبیات نوشتاری‌شان یکسان بود!
 
من گمان ندارم تفاوت‌ها اگر نبود، دنیا بسیار ناچسب بود و زندگی‌ها از لذت تفاوت‌ها عاری می‌شد. آفریدگار توانا، علم داشت تفاوت خلق کرد. تفاوت‌ها نقص نیست، کمال و جمال دنیاست و از حکمتِ آفرینشِ خدای دانا نشئت یافت. تفاوت‌ها واقعاً شاهکار آفرینش است؛ مثلاً خنده‌ها و گریه‌ها و حتی طرز و لحن صحبت‌کردن‌ها و راه‌رفتن‌ها‌ی آدم‌ها اگر نسبت به همدیگر، مو نمی‌زد، مزه‌ی دنیا، و احساسات ناشی از آن، نه عسل و ملیح و ملس، که کز و وِشیل و تل بود.
 
دو مثال می‌زنم
تا عظمت و جذابیت تفاوت را روشن کنم:
 
مثال یکم : مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی هم صوتش، هم سیمایش، هم سبک زندگی‌اش و هم تفکر و اندیشه‌هایش در مقایسه با سایر دانشمندان و اندیشمندان و روحانیان، تفاوت بارز داشت. همین بود که به تعبیر امام خمینی زبانش را چون شمشیر مالک اشتر بُرّنده ساخته بود؛ عین سخن امام خمینی:  "او برای اسلام به منزله‌ی حضرت ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیرِ مالک اشتر بود؛ بُرنده بود و کوبنده."
 
من یقین دارم او در بسیاری از مسائل با امام خمینی متفاوت می‌اندیشید و حتی زودتر از ایشان با شاه به مبارزه برخاست و در سیاست وارد شد و وارد (=داننده) بود و مشیء‌اش مداراآمیزتر از امام خمینی و تقریباً تمام روحانیون بود. گویی سید امام‌موسی صدر درین خصلت به طالقانی شِبهت زد.
 
مثال دوم : ادبیات نوشتاری هیچ انسانی در دنیا، شبیه هم نیست. فن نوشتن هر انسان، هویت و شخصیت اوست؛ عین اثر انگشت. بیاییم نگذاریم این ادبیات هر کس، از طریق کپی، سرقت، تبعیت از ابزار و هر پلتیک دیگر، لطمه بخورَد. به ابوالفضل س این کار، نابودی فن نوشتن است؛ یا فاجعه‌ی فاحش. ادبیات و فن نویسندگی هر فرد است هر چه هست، آن را به کار گیرد. بگذاریم میراث بشریت در دستخط، در فن نوشتن از گزندِ هر گونه تقلب و سرقت و افزارآلات و فن و فنون و شگرد، مصون بماند. حیف است انسان با اثر انگشتش و اثر فن نوشتنش و اثر دستخطش، شناخته نشود. انسان را، خط را، فن ادبیات نوشتن را، بیایید با ترک از سرقت، افزارآلات، کپی‌رایت نجات دهید. تفاوت، شاهکار خلقت است. افزارآلات، سبکِ نوشتن منحصر و مختصّ همه را، از تفاوت خارج می‌کند و این نافیِ گونه‌گونی آفرینش است.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2700
اسماعیل آفاقی دارابی

سلام

صبح بخیر

شاهکار آفرینش باید هم ‌در تفاوت باشد داستان هابیل و قابیل علت قبولی و عدم قبولی قربانی نبود بلکه پذیرش در زیبایی بود چون در اهدا کوتاه آمد و ترس از دست دادن مونث زیبا بود دست به جنایت زد .

اگرهمه هایی که گفته شد یکی باشد ازمزه میافتد که بطور مشروح بیان نمودید 

خدا رحمت کند مرحوم طالقانی را که امام (ره) به ابوذر تشبیه کرد و کسی دیگر نتوانست جای ایشان را بگیرد و هیچ گروهی نتوانست بطور خصوصی برای خودش کنار بگذارد با امام بود قبل امام رفت متعلق به انقلاب شد ولی عماری آمد و تا توانستند لطمه به ایشان زدند تا بتوانند از ولیش جدا کنند اما نشد و برای انقلاب و ولایت تا آخر عمر بر عهدش باقی ماند 

همانطوری که در مثال دوم آوردید در فن نوشتن هم همه نمیتوانند تحلیل یا مطلب بهتری را بیاورند و بالاجبار همان را کپی میکنند یا توان نوشتن را یا وقت نوشتن را ندارن محدودیت ممنوع باشد بهتر است

،،
آقای اسماعیل آفاقی سلام
تِ شُخ وَچه هِم مَگ اُناث مُناث ره می‌دانی!
پس داستان این بود؟! کجا خواندی خبط را؟!
استاد مرتضی مطهری با آن همه علم و احاطه‌اش هرگز در سوژه‌ی خلقت ورود نکرد! تو یک راست رفتی سر مؤنث و اُناث در خلقت. دامنه بگذرد. جیز است این بحث! من حد تِ نفوذ ندارم در سیستم! راستی ممنونم کامنت گذاشتی. بدرود. دامنه

سایر پاسخ و بحث:
،،
آق سید یاسر سلام 
از گفت‌وشِنودت با خودم، همآره دلشادم. سه علت دست‌کم دارم. آمار می‌دهم. سید یاسر در بحث با من:

- سیدیاسر از درِ دروغ و داروغه وارد نمی‌شود.
- سیدیاسر پس از بحث، سلسله دوستی را سست نمی‌کند.
- سیدیاسر ج.ا.ا را شاخص سنجشش ساخته است.

من اتفاقاً عامدانه بهت علاقه می‌ورزم. می‌گی نه! این هم روز میلاد مسعود پیامبر آخر و امام صادق -که درود وافر بر آنان باد- نشاط خندانی‌ام را با خودت جناب آق سید یاسر ابنِ حاج میرعلی محمد -سلام الله علیهِما- به سویت پرواز می‌دهم. روزت با این فرخنده میلاد، خجسته و خندان و در انبساط باد. انسان مهمتر و برتر است، نه نظام و سیاست و سیاستمداران. با احترام. سیدِ شریف دوسِت دارم. درود. دامنه

،،
جناب ۱۰۰۱ ایران سلام
روزگاری حضرت روزبه، از کازرون رفت سراغ حقیقت. درِ تمام ادیان آن زمان را تق تق زد، نیافت. تا رسید نزد پیامبر اکرم ص که تمام حقیقت و شرف را در او یافت. و شد سلمان و حتی شد از اهل بیت -علیهم السلام- آن. والسلام. کاری "سلمان"ی باید کرد، تا "مسلمان"یِ آدمی، تحقیقی و عقلی شود، نه تقلیدی و نقلی. با احترام و ادب به محضرت. درود. دامنه

،،
سید یاسر سلام
تصدیق می‌کنم تحمل درت هست.
استدلال، عزیمت به سمت دلیل است. من دلیل دارم که دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران -که بر اساس رأی مردم به‌مدت ۴ سال شکل می‌گیرد- با آن که اصل تفکیک قوا -یعنی قدرت و نفوذ قانونی هر قوه- ایجاد می‌کند هر قوه دست به عمل بزند، نمی‌تواند بزند. دو دولت میرحسین و مرحوم رفسنجانی واقعاً این قدرت مجریه را بسیار بالا نگه داشتند. علت روشن است:

- حمایت پرقدرت امام خمینی از میرحسین در برابر تمام مخالفت‌ها.

- شخصیت نافذ خود حجت الاسلام اکبر رفسنجانی که در زمان نفر دوم ایران بود و فرمانده کل جنگ. همین بود که حجت الاسلام آقای اکبر هاشمی رفسنجانی با وجود حضور آقاخامنه‌ای در رأس نظام، قدرت و نفوذ خود را حفظ کرده بود. کاری به سیاست تعدیل و راستگرایی شدیدش در آن زمان ندارم.

سایر دولت‌ها در توان آنان نبود، قوه‌ی مجریه را قدرتمند نگه دارند. مانند همین الآن که آقای دکتر مسعود پزشکیان انگار دفتردار آقاخامنه‌ای است نه رئیس‌جمهور ایران. سید یاسر سپاس از هر چه به من و به متن من می‌گویی. درود. دامنه

،،
سلام سید یاسر
از این که مرا فرا می‌خوانی به خود بیایم، حرکت اخلاقی می‌کنی. چون فعل "تواصوا" بر باب تفاعل آمد در سوره‌ی عصر که یعنی مشارکت همدیگر در توصیه به حق و به صبر. من متوجه نشدم که آق سید یاسر درین کامنت دارد مرا ترک حرف دعوت می‌کند، یا گفتن حرف. من خودم دارم تشخیص می‌دهم وقت حرف من است. چرا باید ترک حرف کنم. ازت ممنونم. درود. دامنه

،،
سلام آق سید اسحاق دوست صاحب فن شعر و اخلاق
باور کن وقتی مفاهیم کلیدی را در جای جای متن خود جاسازی می‌کنی، لذت می‌برم. گاه شعرهایی که از مغز و ذوقت صادر می‌کنی، حتی از اشعار اخوی فاضل شما حجت الاسلام شفیعی مازندرانی هم راحت‌الحلقوم‌تر است و ساده و سلیس‌تر. درود بر هر دو اخوان. دامنه

،،
جناب آقای شیخ مالک حجت الاسلام گرامی ما سلام
شما شارحان دین چرا روز عید و میلاد و اَعیاد ما را به روزه‌گرفتن گسیل می‌کنین! خودتان عیدها و میلاد می‌روند بیوت هر چه شیرینی و سوهان هست می‌خورین، و برای خلق روزه و صوم حکم می‌بُرّین! مگر وفیات و ممات کم داریم که اعیاد هم ملت را به نخاردن و خالیک قورت هادِن، دعوت می‌کنین. بگذرم. بند دوم مورد هجومم واقع شد! درود شیخ خوب و خوش‌خُلق. دامنه

،،
حتی دکّال این دِ تا پُست رِه مِه شخصی ایتا دلِه هِم بریسینیهی!
ای آق شیخ مالک رجبی! واقعاً تِ خستگی‌ناپذیری. چونان چهار باجناقت:

حاج سید رضی سجادی
حاج نقی آهنگری
حاج اسحاق بزرگ آهنگری
ات دیگه باجناق اسم را یاد بکاردمه یا ندانننی!
 درود داری. دامنه

،،
جناب ۱۰۰۱ ایران سلام
نقل است خدا خود وحی کرد برای هر کاری، قسم و سوگند نخورید.
سپاس و احترام. راستی الحمدُ لِله که اهل دشنام نیستی. خیلی آقایی. چه می‌دانم شاید هم خیلی خانمی! چون نمی‌دانم از اُناث یا از ذکوری. یک چیز بهت بگم من هندونه نیستیم هی مرا تخ تخ بزنی که ببینی کالم یا رسیده و پخته. درود. دامنه



۰جواب‌های آق سید یاسر موسوی دارابی
به چند جواب من:

سید یاسر موسوی:
سلام از بنده است جناب طالبی نازنین
لطف شما همیشه شامل حال بنده هست به یفین صفایی که از بابت محبت بارها به حقیر فرمودید نیستم 
اصلن در مورد من همچین فکری نکنید من اصلا آدم خوبی نیستم 
شما که از دل من خبر ندارید سرتا پا تقصیرم ضعف و خطاهای خودمو میشناسم صادقانه میگم حسرت خیلیا رو میخورم

شما حقیقتا دوست داشتنی مهربان هستید اینو از صمیم قلبم میگم
راستی مراقب خودتون هم باشید شنیدی میگن خوشتیپا رو میبرن 😊
راستی عید شمام هم مبارک
،،
سلام جناب آق شیخ جوادآقا آفاقی
من نوشتم مهمترین کلاس درس پیامبر ص که معنای حصر و نفی سایر مختصات آن حضرت ختمی مرتبت نمی‌دهد. خدای باری تعالی خود وحی کرد به قلب پیامبر اکرم ص که اگر بال نگشایی همه از دور و برت پراکنده می‌شوند. این نور و مدارا و رحمت، اصل است. زیرا رسول الله ص دلسوز به حال ایمان مردم بود. البته امور دیگر هم در سنت نبوی و قرآن مجید هست. غایت رفتار پیامبر همان رحمت و نور است. حتی اگر مجبور به جهاد دفاعی غزوه یا سریه می‌شد. او حریص به حال ایمانی مردم بود. درود. دامنه

،،
جناب آقا محمد عبدی
فرض که طرف بحث تو، ازین الفاظ به کار برده باشد، تو چرا مرتکب این بازی می‌شوی. فایده‌ی همآوردی لفظی چیست؟! مگر تو مرحوم "رضا بیک ایمانوردی" شدی! هی هفت‌تیر می‌کشید در سینما مولن‌روژ ساری؟!

خویشتنداری را برای این وادی‌ها لازم دانستند علمای اخلاق. بگذرم. بی‌سود است این سبک حرف. من تشر هم بزنم به تو، می‌دانم تاب مرا داری. بهت بگم تله و دام و دون را بدان. نیفت در آن چاله، پهن که شد. تور را خنثی کن رفیق. درود. دامنه

محمد عبدی:
با درود 
جناب مدیر 
حق با شما و جلیل خلیل و امیر خان است. 
سلامت باشید
،،
آق شخ جواد!
این "جان کری" کر است؟!
یا خاش گوش کوش ره در رکنه!!؟!
این اِسبه پیرَن وِن پیش بسیار دیپلماتیک نشسته کیه؟!
همان کس نیست عضو مذاکرات ایران و عراق بود!
سلام یادم رفت: سلام آشیخ جوادآقا
،،
آشیخ جوادآقا سلام
چه کسانی که به تلفیق دین و سیاست قائل‌اند
چه آنانی که به تفکیک دین از سیاست قائل‌اند
و چه تفکری که ربط دین و دولت را رد می‌کند اما ربط دین با سیاست را قائل است، هر سه دسته به یک اندازه از آزادی عقیده برخوردار باید باشند. نسبت‌دادن الفاظی مانند آنچه در قلم شما رفت، مخل آزادی در عقاید است که تحقیقی‌ست، نه تقلیدی. هر کدام می‌توانند به هم بگویند شما از برداشت واقعی دین در انحراف هستی، اما این طرز الفاظ کارساز نیست و حتی وارد هم نیست. من نظرم را گفتم، برای شما چیزی تحمیل نمی‌کنم. ممنونم. درود. دامنه
ناشناس

نظر شیخ محمدرضا احمدی:

 

سلام جناب طالبی

اسعدالله ایامکم

قسمت اول جالب بود به یاد آیه شریفه یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ انداخت.

ممنون از این یادآوری.

 

خدا آیت‌الله طالقانی را رحمت کند، هم مبارز بود، هم مفسر بود، هم همراه با نهضت بود و هم یک مدتی او را پدر طالقانی می‌گفتند و داشتند در او نفوذ می‌کردند که خوشبختانه ختم به خیر شد.

این نفوذ یا از عدم شناخت دقیق آنان بود و یا از مدارای زیاد ایشان در مقابل گرو‌ههای این چنینی.

آیت‌الله سیدحسین بُدَلا که خاطرات ایشان را بنده کار کردم و منتشر شد و حجم زیادی هم ندارد، در این موضوع نکات جالبی دارد. متاسفانه کتابش را ندارم که نقل قول کنم.

 

لابد می‌دانید که امام خمینی در مبارزه به دنبال چی بود و آیت‌الله طالقانی و بازرگان و.. دنبال چی، فعلا وارد نمی‌شوم، اما واردتر و داننده‌تر از امام خمینی نبودند.

 

آیت‌الله بُدَلا متولد ۱۲۸۶ و متوفای ۱۳۸۲ هستند و شما هم احتمالا ایشان را دیده باشید.

،،
آق شیخ محمدرضا سلام
یادم است روی پروژه‌ی مرحوم آیت‌الله بُدلا به‌دقت کار می‌کردی. حتی بارها حضوری ازو نقل‌های مهم تاریخی می‌کردی. گنجینه بود. داننده‌تر و واردتر را با هم متفاوت می‌اندیشیم. خودت نقلی داشتی که امام خمینی خودشان نوشتند اشتباه کردند از سالوسی‌ها. پس نفوذ می‌شد. پاک نکنید تاریخ را. درود. دامنه


شیخ جوادآقا آفاقی:
سلام علیکم. 
جناب آقای طالبی
بله ازاینکه پیامبرپیامبر رحمت بودتردیدی نیست اما خوب است بخش دیگر زندگی آن حضرت را هم به بینی. این پیامبر همان است که خداوند در کنار توصیفش به « و لو کنت فظا غلیظ القلب ...» به او دستور داد. : «واغلظ علیهم..؛ و او به درستی عمل کرد ؛ از باب نمونه ؛ او بود که به امر الهی یهودیان خیبر را در محاصره قرار داد و...؛ او بود که در ماجرای جنگ خندق؛ به امر الهی با همه احزاب معاند حق از داخل و خارج مدینه جنگید و پیروز شد؛ او بود که به فرمان و امداد غیبی الهی؛ سران کفر را در جنگ بدر کشت و به پیروزی بزرگ دست یافت؛ او بود که به امر الهی «فاستقم کما امرت...» با تمام وجود و توانش در برابر همه سران توطئه گر و همه منافقان از خدا بی خبر ایستادگی کرد و فرهنگ قتال با جبهه نفاق و استکبار را نهادینه کرد و..
درتعجبم چرا جنابعالی برای خوشایند افراد ضد دین و دیانت سیره جاوید نبوی را وارونه جلوه میدهیدویا اینکه باورخودت هست و ...
ودرزیارت ازراه دورپیامبر میخوانیم.
 وَأَنَّک قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِینَ، وَغَلُظْتَ عَلَی الْکافِرِینَ.
نکند این نوع محتوا ساخته وپرداخته نظام هست. 
بیایید پیامبر رابا شاخصه واقعی به مردمان بشناسیم. 
اوکه خود درمدت ۲۳سال قریب به ۲۷ غزوه وسریه رامدیریت کرد. 
نمیشود جهادرا ازبدنه زندگی پیامبر به دلخواه حذف کرد.

دامنه دو | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
سلام جناب آق شیخ جوادآقا آفاقی
من نوشتم مهمترین کلاس درس پیامبر ص که معنای حصر و نفی سایر مختصات آن حضرت ختمی مرتبت نمی‌دهد. خدای باری تعالی خود وحی کرد به قلب پیامبر اکرم ص که اگر بال نگشایی همه از دور و برت پراکنده می‌شوند. این نور و مدارا و رحمت، اصل است. زیرا رسول الله ص دلسوز به حال ایمان مردم بود. البته امور دیگر هم در سنت نبوی و قرآن مجید هست. غایت رفتار پیامبر همان رحمت و نور است. حتی اگر مجبور به جهاد دفاعی غزوه یا سریه می‌شد. او حریص به حال ایمانی مردم بود. درود. دامنه

سایر مباحث: ۲۰ شهریور ۱۴۰۴

سلام بر شما "..." که محترمی
هاع مول خی!
بالاخره حرف آمدی!
آنم نا با حروف الفبایی!
بلکه، با ایموجی غربی!
سالم و سلامت باشی!
نزدم احترام و حرمت داری!
اگر گفتم مول خی!
بخن و بدان که بود شوخی!
ممنون و خداحافظی!
اِوریم! طالبی!


کامنت جناب ۱۰۰۱ ایران به من:
سلام
آقای عزیز و محترم

قسم من برای این است که شما بدانی دنبال چیزی نیستم
و به عزیزی چون شما جسارت نمی کنم
چون سن پدر بزرگوارمو دارید واحترام بر شما واجب
ولی
باز میگم 
 هدف شما از این جور گفتگو چیه
چرا ذهن‌ ها رو بازی میدی
اصل مطلب رو بفرمائید 
همین....

،،
آقا اسماعیل آفاقی سلام.
هبوط آدم ع در سریلانکا بود و من هم آن را هم دارم و هم خواندم و هم هدیه کردم. این «نگاهی به جزیره سراندیب یا سریلانکا فرودگاه آدم ابوالبشر (ع) از بهشت» گزارش دیدار آقای دکتر حسین رزمجو، استاد محترم دانشگاه فردوسی مشهد از سریلانکا. سپاس از شما.

،،
آق سید یاسر شریف‌السادات سلام
نزدم به خاطر هم اخلاق و آراء آزادت، بسیار احترام داری. شنیدم حتی به‌شدت شب‌زنده‌دار هستی. نکنه با حجت الاسلام شب‌زنده‌دار شورای نگهبان آمد و شد داری. از شما بعید نیست با بالایی‌ها سَر و سِرّ نداشته باشی.

،،
کجا می‌برن؟! سید یاسر
یمن؟
یسار؟
یا اوین و حَصر و حِصار؟!
اوین را که اسرائیل زد رفت!

،،
سید یاسر مرا وقتی بنوازد،
ازین دنیا چی مگه دیگه کم می‌آورَد.
ممنونم از بذل محبتت و بذر مهرت.

،،
جناب ۱۰۰۱ ایران سلام
خیلی آداب بلدی. همین مرا مجذوبت کرد. اساساً اسلام پیام است و مسلمانان حامل و عامل آن پیام. پس، پاسخت مُبرهَن و روشن است. روزهایی حضرت پیامبر اکرم ص در فصل بعثت زندگی لبریز از راستی و درستی -که ۱۳ سال به درازا کشید- می‌گشت تا یک آدم سرشناس آمد مکه طوری آن را پیدا کند که پیام دین را به او برساند. پیام، پیام، پیام. این است اساس اسلام. مپرس پس جناب ۱۰۰۱ که نشان دادی دانش‌گرا و پی دانایی هستی. درود و ارادت بهت. دامنه

،،
جناب شیخ سلیم‌النفس آشیخ مالک سلام
بِف ! پیامت به ۵۰۰۰ نفر ارسال می‌شود؟! پول کاجه در یاننی! اَنده چی پیام می‌رسنی! به صفحه‌ی شخصی من هم آمده بود، خله غِظ گرفته بود منو. گفتم هم مدرسه فکرت دله، هم هیئت دله رسننده، باز واسه من هم جدا می‌فرستد! بگذرم. از همتت متشکرم. یک شعر هدیه‌ات کنم: من از پدر دکتر علی شریعتی دیدم:
مرغ را پَر می‌برَد زی آسمان
پَرّ مردم همت است این را بدان

از آن دوست فاضلم، ممنونم که آثارت را می‌خوانم همیشه. در نقد متونت هم، سعی کرده‌ام کوتاه نیایم. درود و ارادت. دامنه

شیخ جوادآقا آفاقی به من:
سلام علیکم.
جناب آقای طالبی.
 خوارج هم در مقابل امام علی علیه السلام؛ عملا می گفتند : دین آنست که ما می گوییم البته نه بنده امام علی علیه السلام هستم (که قبار نشسته بر قبر مطهرش را سرمه چشم و همه وجودم قرار میدهم) و نه جنابعالی خوارج؛ ولی به نظر می‌رسدهمانطورکه بارها عرض شدهم سلک با مدعیان روشنفکری هستید که خویش را تلاش می کنی دین شناس جلوه دهی و هر مخالف و یا دست کم مخالفی که احساس کنی از فهم نادرست در حوزه دینیت مطلع هست نا آشنای دین جلوه دهی البته این طبیعی است.
،،
آشیخ جوادآقا سلام
اول یک کشکولی بگم: سمت شما غُبار را "قبار" نمی‌نویسند! مدتی قزوین بودی، همه چی فراموشت شد! فرق تو و من در فهم دین چیست؟ تو چون عمامه و عبا داری دین‌شناسی و من چون ندارم، دین نمی‌شناسم؟! خود قرآن فرمود هر کس به حد فهم خود مرا می‌فهمد. بگذرم. واقعاً مجذوبت شدم. درود. دامنه.

،،
آشیخ محمدرضا سلام
ملق گفتی مرا یاد اتوبوسی که می‌رفت سمت ارمنستان افتاد. قاتل‌های زنجیره‌ای خواستند همه‌شون را در ته دره کنند. روشنفکران ایران را. بگذرم. شیخ فلاحیان آبادانی عجب "واجا"یی راه انداخته بود. آقا ممنون که قشنگ زیر گرفتی! معلومه هنوز رانای مدرن را زیر پا داری! و دست‌به‌فرمون به فرمان می‌روی! اینم ادامه‌ی قیلون. آن آلاچیق حیاط خونه‌ات در گتاب بابل جان می‌ده برا پوکه‌پوکه کشیدن و چپ را چیه کردن!

،،
استاد حاج شیخ احمد باقریان سلام
باور فرمایید رفتم تا سمنگان آمدم. ازین مصدری صحبت کردن به سبک تاجیکستان. خیلی ممنون حاشیه زدید. من شعر بلد نیستم. شعرهای شما حقیقتا" شیوا و رساست. درود. دامنه

از نظر من سه وضعیت خدادادی، در انسان باید موزون و محترم بماند: خندیدن، گریستن، اندیشیدن. میلاد پیامبر اکرم ص بود و امام پیشوای صادق ع یاد خنده‌ها کردیم. تیرنگ‌گردی داراب‌کلا. سال ۱۳۸۴ عکاس: حاج سید آق رسول هاشمی.
.جناب آقای دکتر فتح‌الله دهقان
در انتهای متنت نتیجه گرفتی جمهوری اسلامی ایران به علت ناتوانی در به‌روزرسانی ۵ مؤلفه‌ی قلمرو قدرت، قلمرو قدرتش در خاورمیانه "کاهش" یافته است. خواستم بگویم لفظ "کاهش" به متنت لطمه زد. زیرا نخواستی بگی قلمروش را "از دست داد". یا می‌خواستی قلمداد کنی هنوز فرصت بازسازی دارد. متن علمی‌یی نوشتی. و نیز مرتبط مستقیم با مسائل روز. درود. دامنه


فتح الله دهقان به من: سلام
استاد گرامی 
من معدل را گرفتم
در سوریه قلمروش را از د ست داد
ولی هنوز عراق ،یمن وحزب اله حتی ضعیف شده در لبنان وجود دارد، فکر میکنم کاهش بیشتر صدق میکند .با سپاس و تشکر

شیخ محمدرضا احمدی:
سلام مجدد

رانا پلاس تبدیل شد به پراید صبای مدل۸۸.
در سربالایی علی‌آباد و امام‌زاده هاشم کم میاره.
همه تو این تعطیلات رفتن شمال، من نرفتم چون ماشین درست و حسابی ندارم.

ساقدوش سیاسی ترامپ توسط چپ‌گرایان افراطی ترور شد، البته ترامپ میگه.
نوبت بعدی، خود ترامپه.

،،
سلام د باره آق شخ مم رضای دانا
بیا ماشین بگیر ببر. پول رانا را لابد دادی ویلای خُنداب! اون جا نرو تا شعاع زیاد آلوده است اسرائیل که زد! راستی مسلم بن عقیل تعریف و تمجید می‌کنید روی منبر ابن زیاد همان "یَبنِ مرجانه"! را ترور نکرد! بگذرم. دنیا یک معنی لغوی‌اش این است: جایی خیلی فرورفته و پَست و زیر. ایران دنیا دارد و لابد آمریکا اَدنیٰ. بگذریم، هم من. هم تِ.

۲۱ شهریور ۱۴۰۴ :

سلام اقا ابراهیم 
طرح امین حوزه در مدارس 
فعالیت های موازی برنامه های 
تربیتی مدارس ،،، جز سردرگمی 
دانش اموزان ،،،، عدم خروجی جامعه
هدف سند تحول وووو حاصلی تا بحال 
نداشته 
هرکس در مدرسه ساز خودشو میزنه ،،،،
..حاج محمدتقی سلام
نمازم را بگزارم و شام را شکم زنم، واس جواب می‌آیم. ممنونم
آقامحمدتقی سلام دوباره
نظر شما را صائب و حاصل تحقیقات و حتی تجربیاتت می‌دانم، چون دبیر و مربی آن جا بوده‌ای. حرفت، مُشت است نمونه‌ی خروار. جدای ازین امروزه باید کسانی را گسیل کرد که به این روحانیت، روح و معنویت و دین‌شناسی بیاموزد. بگذرم. ممنونم سخن مهمی را درین پست متصل کردی. درود. دامنه

علیکم السلام 
آقای طالبی عزیز
دوست داشتم
شماهم جواب منو میدادی
با این نوشتن ها به دنبال چی هستید
چیزی را بنویسیم که همه فهم باشد ولی باالفاظ مردم رو بازی ندهید

به من ارتباطی ندارد، اما

وال استریت ژورنال نوشت: 
تفنگی که در تیراندازی به چارلی کرک استفاده شد، دارای فشنگ‌هایی با حکاکی پیام‌هایی در حمایت از مدرسه فکرت بوده است، آن هم شعبه ایتا.
العهدة علی الراوی✋

سلام جناب طالبی عزیز عرض ادب 

شما هر موقع دلتون داخلش سفید شد و کینه به ناحق از روحانیت رو از دلتون بیرون کردید 
اونموقع میتونید اظهار نظر کنید
بازم هر جور راحتید

جناب طالبی دیروز هم گفتم الان هم میگم
تجربه نشان داده اونایی از از لباس روحانیت برمیگردن به مراتب خطرناک تر از دیگران هستند
پس هر چه فریاد دارین حنجره خودتان برای اونایی پاره کنید که از لباس روحانیت برمیگردن اتفاقا ثواب هم داره

ضمنا اینجا جای تخلیه شدن فردی هم نیست که اگه یه روز روحانیت نکوبونین صبح شما شب نشود

،،
سلام جناب ۱۰۰۱ ایران
متنی ازت دیدم درین صحن محترم، اما الآن پیدایش نکردم. این بود متنت:

"علیکم السلام 
آقای طالبی عزیز
دوست داشتم
شماهم جواب منو میدادی
با این نوشتن ها به دنبال چی هستید
چیزی را بنویسیم که همه فهم باشد
ولی باالفاظ مردم رو بازی ندهید"
پایان نقل قول

انسان با نوشتن و گفتن، یا همان نُطق و کُتب آمیخته است. قرآن به یسطرون و خود مداد و قلم سوگند خورد از بس این مسئله نزد خداوند متعال ارج دارد. از این که مرا با بالاترین نزاکت و سالم‌ترین نیت به کاری خوب فرا می‌خوانی، قدردانت هستم. همواره در شعَف و شفقت هستی. درود. دامنه

،،
سلام جناب آسید اسحاق با اخلاق
جاهایی که حتی ۱ هم نیست، به چه معناست؟ نبارید هیچ؟ اگر این است، پس چرا در میانگین می‌آوری؟ یعنی خواستی سرجمع بزنی؟ باز، داراب‌کلا که یک میلی متر زد. راستی ریگ‌چشمه مگر در قلمرو داراب‌کلا نیست؟ چرا تجن نوشتی؟ درود. دامنه

،،
جناب آق سید یاسر سلام
چون آخر به من فرمودید: "بازم هر جور راحتید"، من هم حرفت را پذیرفتم و همین‌جور که تنظیم کردم، راحتم. خشنودم برایم راحتی قائل شدید. طبع بلندت واقعاً تا کلیمانجارو ارتفاع دارد. درود سید باسِرشت. دامنه

،،
سید یاسر 
لباس سه نوع است:

لباس فخر
لباس فکر
لباس شرم

من معتقدم به خود آدم باز می‌گردد، در کدام لباس بماند. جمعه‌ات مفرّح باد سید پاک. درود. دامنه

،،
سید یاسر
بدانیم تخلیه هم
دست‌کم هفت نوع است:

تخلیه در عرفان : که تحلیه و تجلیه کنارش است.
تخلیه در عقیده : که اصل دعوت بر این پایه است.
تخلیه در شهوت : که نظام آفرینش خدا آن را در حلالش جایز ساخت.
تخلیه در صفات : که حاسِبوا... قبلَ انْ تُحاسَبوا است. بشارت پیامبر اکرم ص به بشریت.

بقیه را نمی‌گویم چون ممکن است حوصله‌ی خواندن متن طولانی نداشته باشی. در پایان پاسخ از سید یاسر مهربان و پربارمان ممنون. درود. دامنه


بوووو!! ۱۰۰ هزار اصحاب علمی حوزه؟!!!

نگارش ۲۰ ، ۶ ، ۱۴۰۴ :
ابراهیم طالبی دامنه دارابی

چاپ شب

حجت الاسلام آقای علیرضا اعرافی -مدیر حوزه‌های علمیه‌ی ایران- آمار داد حدود ۱۰۰ هزار روحانی فعال در ایران، "خارج از چرخه‌ی رسمی آموزش حوزه" هستند، که آنان "در کارویژه‌های روحانیت مثل امین و هجرت یا در نهادهای مختلف مثل آموزش‌ و پرورش و نیروهای مسلح مشغول‌اند." او گفت این ۱۰۰ هزار روحانی "اصحاب علمی" هستند. که "ما در قبال رشد علمی و پاسداشت معرفتی این جمعیت نیز مسئولیت داریم." وی اشاره داشت "نباید تعصب داشته باشیم که تحول و تغییر و تطور را نپذیریم." او همچنین گفت انقلاب اسلامی"دستاورد حوزه‌ی علمیه" بود که به وجود آمد.

سه نکته گویم بشتابم نماز: ۱. استاد مرتضی مطهری می‌گفت ۵ سال درس در حوزه کافیه، بعد باید رفت میان مردم، دین و اخلاق و معنویت یاد داد. البته من می‌گویم و نیز از مردم یاد گرفت. ۲. اصحاب علمی باید آثار علمی هم داشته باشند، اما از آن، هیچ اثری نیست، که اگر باشد، کمترین اثر است. ۳. در مورد تغییر در حوزه، اگر مقاومت و سدی جاهلانه وجود دارد، در خود حوزه است، مردم که در امور تطوّر (=از حالی به حالی شد و طوری دیگر گردیدن) روحانیون، دخل و تصرفی ندارند. بگذرم. خدا اِشاالله آخوند و زِک و زا را، زیادتر هاکانه!!! هر چه کمبود داربم، آخوند!!

دامنه ۳ | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
آقا اسماعیل آفاقی سلام
ولی سه سال پیش داشتید
من در آن بالای ۱۵۰ پُست نوشتم.
باشه، لابد منحلش کردید.
فکر کردم هنوز دایر است. تشکر و درود. دامنه

..
جناب ۱۰۰۱ ایران سلام
فرمودی "تذلل". خدا نکند تذلل که از لغت ذلت است و ذلیل شدن. دورباد از آن جناب. نکند منظورت تزلزُل بود. نه، خدا نکند دچار تزلزل زلزله بشی. خیلی هم قوی و قادری.

راستی! مرا "حاج ابراهیم" خطاب کردی. ابتدا بگویم خیلی خیلی محبت ورزیدی. وسطا عرض کنم من نه مستطیع هستم و نه حج رفتم. آخرا هم بگویم بسیار علاقه دارم مکه و مدینه را ببینم و مناسک را تمرین کنم و تاریخ مجسم اسلام را در آن دو بلد امین و شهر نبی ص نظاره کنم و خاطرت بنویسم. ازت ممنونم. مرا عین دیزمَل پیج دینی. هاده، فقط مِه حِخ را خفه نکن. درود. دامنه

،،
ای حجت! ای حجت!
حُقه ت ره دچی هوووهه!
سلام. شوکه شدم!
بیا پیشم میوه و آجیل و چای و قرمزحلوا!
قم بر تو گوارا.

،،
سلام جناب آسید اسحاق با اخلاق
جاهایی که حتی ۱ هم نیست، به چه معناست؟ نبارید هیچ؟ اگر این است، پس چرا در میانگین می‌آوری؟ یعنی خواستی سرجمع بزنی؟ باز، داراب‌کلا که یک میلی متر زد. راستی ریگ‌چشمه مگر در قلمرو داراب‌کلا نیست؟ چرا تجن نوشتی؟ درود. دامنه

سید اسحاق شفیعی:
علیکم السلام آقا ابراهیم صبح آدینه‌تان بخیر باد ، آره به معنی اینکه در آن ایستگاه باران نداشتیم این اعدا میانگین نیستند بلکه مستقلند ، ریگ چشمه سه راه تاکام هست نه دارابکلا ، ایستگاه بارانسنجی ما بنام دارابکلا معروف و ثابت و فعال و ان شاء الله همیشه پر باران باشد .
،،
آسید اسحاق سلام دگربار
فهمیدم. برام مهم بود. در ضمن آمار باراش چه رشدی داشت. شکر. خدایا بر ایران ببار باران. خدا نگهدارتان که آمار را در دیدمان می‌گذاری. درود و ارادت. دامنه

،،
جناب آشیخ مالک دوست فاضلم سلام
بسیار نکته‌‌دانی بخرج دادی درین متن تأثیرگذارت. و چه خوب دست گذاشتی روی دروغ در درون خانواده. و مهمتر به دروغ توسط دولت‌ها و سردمداران که در اصل سَر و دِم داران هستند. به نظرم در جمهوری اسلامی ایران هم در نظام دروغ رواج پیدا کرد. از حافظه‌ی من

دولت ۹ + ۱۰
دولت ۱۱ و ۱۲
دولت ۱۳
به مردم چندین دروغ گفتند. بگذرم. درود. دامنه

،،
جناب حسن‌آقا ابراهیمی سلام. بله، گشادکردن جاده‌ی داراب‌کلا یا همان عربی "تعریض" کاری زیربنایی که در بسیاری از مسائل زندگی مردم اثر مستقیم دارد:

- مثلاً کاهش تصادفات
- مثلاً رفاه و ایمنی
- مثلاً رشد اقتصادی
- مثلاً رونق زمین

از شما ممنونم که دست به خبررسانی کردی. عکس هم مال خودته. فقط درج داشتم و ویرایش. درود. دامنه


،،
سلام جناب حسن‌آقا ابراهیمی
اتفاقاً اخیراً ازین خیابان کُنج آقایان شاهمیری، عبور کردم، ماشینم به‌زحمت رد شد. دست مریزاد. سپاس از همت و این تلاش. از آن دوست فرهیخته‌ام ممنونم بابت اطلاع‌رسانی مفید و لازم. درود. دامنه
،،
آقا احمدی شیخ نازنین سلام
با این متن اعجاب‌انگیزت نشان دادی به صحن و جمع و شمع که بِرَند مدرسه فکرت از متا و تسلا و کیا و نوکیا و آریا و ایرنا و ایسنا و شفقنا و حتی سویا و رؤیا سرتر است. راستی مدرسه فکرت فقط تروریست نیست نه ترور کلامی و نه ترور جسمانی. یک پست که یک پِشته حرف درش هست نیز هدیه و کادویت یاشیخ:

این است، اینا! 👇

بوووو !! ۱۰۰ هزار اصحاب علمی حوزه؟!!!

نگارش ۲۰ ، ۶ ، ۱۴۰۴ :
ابراهیم طالبی دامنه دارابی

چاپ شب

حجت الاسلام آقای علیرضا اعرافی -مدیر حوزه‌های علمیه‌ی ایران- آمار داد حدود ۱۰۰ هزار روحانی فعال در ایران، "خارج از چرخه‌ی رسمی آموزش حوزه" هستند، که آنان "در کارویژه‌های روحانیت مثل امین و هجرت یا در نهادهای مختلف مثل آموزش‌ و پرورش و نیروهای مسلح مشغول‌اند." او گفت این ۱۰۰ هزار روحانی "اصحاب علمی" هستند. که "ما در قبال رشد علمی و پاسداشت معرفتی این جمعیت نیز مسئولیت داریم." وی اشاره داشت "نباید تعصب داشته باشیم که تحول و تغییر و تطور را نپذیریم." او همچنین گفت انقلاب اسلامی"دستاورد حوزه‌ی علمیه" بود که به وجود آمد.

سه نکته گویم بشتابم نماز: ۱. استاد مرتضی مطهری می‌گفت ۵ سال درس در حوزه کافیه، بعد باید رفت میان مردم، دین و اخلاق و معنویت یاد داد. البته من می‌گویم و نیز از مردم یاد گرفت. ۲. اصحاب علمی باید آثار علمی هم داشته باشند، اما از آن، هیچ اثری نیست، که اگر باشد، کمترین اثر است. ۳. در مورد تغییر در حوزه، اگر مقاومت و سدی جاهلانه وجود دارد، در خود حوزه است، مردم که در امور تطوّر (=از حالی به حالی شد و طوری دیگر گردیدن) روحانیون، دخل و تصرفی ندارند. بگذرم. خدا اِشاالله آخوند و زِک و زا را، زیادتر هاکانه!!! هر چه کمبود داربم، آخوند!!

دامنه سه | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
سلام جناب ۱۰۰۱ ایران
متنی ازت دیدم درین صحن محترم، اما الآن پیدایش نکردم. این بود متنت:

"علیکم السلام 
آقای طالبی عزیز
دوست داشتم
شماهم جواب منو میدادی
با این نوشتن ها به دنبال چی هستید
چیزی را بنویسیم که همه فهم باشد
ولی باالفاظ مردم رو بازی ندهید"
پایان نقل قول

انسان با نوشتن و گفتن، یا همان نُطق و کُتب آمیخته است. قرآن به یسطرون و خود مداد و قلم سوگند خورد از بس این مسئله نزد خداوند متعال ارج دارد. از این که مرا با بالاترین نزاکت و سالم‌ترین نیت به کاری خوب فرا می‌خوانی، قدردانت هستم. همواره در شعَف و شفقت هستی. درود. دامنه

،،
جناب آق سید یاسر سلام
چون آخر به من فرمودید: "بازم هر جور راحتید"، من هم حرفت را پذیرفتم و همین‌جور که تنظیم کردم، راحتم. خشنودم برایم راحتی قائل شدید. طبع بلندت واقعاً تا کلیمانجارو ارتفاع دارد. درود سید باسِرشت. دامنه

،،
سید یاسر 
لباس سه نوع است:

لباس فخر
لباس فکر
لباس شرم

من معتقدم به خود آدم باز می‌گردد، در کدام لباس بماند. جمعه‌ات مفرّح باد سید پاک. درود. دامنه

،،
سید یاسر
بدانیم تخلیه هم
دست‌کم هفت نوع است:

تخلیه در عرفان : که تحلیه و تجلیه کنارش است.
تخلیه در عقیده : که اصل دعوت بر این پایه است.
تخلیه در شهوت : که نظام آفرینش خدا آن را در حلالش جایز ساخت.
تخلیه در صفات : که حاسِبوا... قبلَ انْ تُحاسَبوا است. بشارت پیامبر اکرم ص به بشریت.

بقیه را نمی‌گویم چون ممکن است حوصله‌ی خواندن متن طولانی نداشته باشی. در پایان پاسخ از سید یاسر مهربان و پربارمان ممنون. درود. دامنه

،،
وای محمد
آنقدر این امامزاده اسماعیل داخل شهر فیروزکوه -که بخشی‌اش در دل کوه است- نماز خواندم. سلام و حس قشنگی منتقل کردی عبدی. هم آب گرم دارد. هم اتاق برای مسافر، هم آینه‌کاری است و هر گاه مردم نذر را در مجاور غربی آن ذبح می‌کنند.


خاطره سال ۱۳۸۶ :

باری، مرحوم محمد دارابکلایی عموی خانمم این جا در همین امامزاده یک گوسفند تنومند ذبح کرد و بین مردم رَسِد (=تقسیم) کرد. خودم در خرید گوسفند و ذبحش حضور داشتم. خدا رحمتش کند و به این چیزهای معنوی احترام می‌گذاشت. محمد مهندس ازت ممنونم. جاهای مذهبی را جا نمی‌گذاری. درود. دامنه

شیخ مالک:
سلام علیکم آقا ابراهیم ارادت
جواب شما را خواهم داد

دامنه یک | ابراهیم طالبی دارابی:
این موسی را گزینش رد می‌کند؟!

نگارش ۲۱ ، ۶ ، ۱۴۰۴ :
ابراهیم طالبی دامنه دارابی

چاپ شب

نقل است شُعیب با موسی قرار بست هر چه رَمه، برّه‌ی سیاه زاییدند، مال موسی شوند. موسی هنگامی که گوسفندان را به قوچ (نر) می‌داد، پارچه‌ی سیاه جلوِ چشم‌شان می‌گرفت. آن سال، همه‌ی برّه‌هاآ سیاه زاییده شدند. و شدند مال موسی. شُعیب سال دیگر قرارداد بست هر چه بره، سفید زاییده شوند، مال موسی. موسی این بار زمانی که گوسفندان را به قوچ (نر) می‌داد، پارچه‌ی سفید رو چشم‌شان می‌گذاشت. برّه‌ها همه، سفید زاییده شدند. و شدند مال موسی. الآن در بخارا همین کار را می‌کنند. موسی ع ۱۰ سال قرار شد، قراریِ شُعیب ع را بکند که به یکی از دو دخترش -که سرِ چاهِ آب، آن دو را، دیده و دل باخت و شِفت و شیفت‌شان شده بود- برسد. برا این مورد ر.ک: ص۱۲۷ "مقالات راشد" اثر شیخ حسینعلی راشد. این موسی را گزینش رد می‌کند؟!

دامنه ۳ | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
با تیر یا ترقّه؟!
درود. دامنه.
بده. باشه.

،،
آق سید یاسر سلام
به‌هرحال سازمان روحانیت شیعه
چند جور روحانی داره:
از جمله :

- سید امام موسی صدر. لیبرال و جهان‌گرا
- امام خمینی. فقیه و عرفان‌گرا
- استاد مرتضی مطهری. متقکر و عقل‌گرا
- دکتر محمد مجتهد شبستری. روشنفکر و معنویت‌گرا
- فیلسوف مصطفی ملکیان. مفسر و تکثرگرا
- آیت الله بهجت. متهجد و عبادت‌گرا
- دکتر آیت الله بهشتی. مجتهد و مدارا و مدیریت‌گرا
- آقاخامنه‌ای. مبارز، روشنفکر، شاعر و شرع‌گرا
- حجت‌الاسلام اکبر رفسنجانی. دانشمند و عمل‌گرا
- حجت الاسلام سید محمد خاتمی. مدرنیست و تحزب‌گرا
- آیت الله محمدتقی مصباح. فیلسوف و تعصب‌گرا
- آقابروجردی. مرجع، فقیه، سنت‌گرا.

همه‌ی اینان طرز لباس و آداب پوشش و مشی‌ءشان متفارق است. باید آزادی تفاوت‌ها را توجه داشت و بر تنوع تفکر بردباری نشان داد و آمادگی. درود. دامنه

،،
سید یاسر سلام
الفبا در فارسی یک چنین قوتی دارد. با آن هم می‌شود انفجار اطلاعات کرد و هم می‌شود انقلاب و اتفاقات رقم زد. آنچه آن جا نوشتم منظورم این بود انسان چون از طریق زبان و گفت‌وگو شناخته می‌شود، نباید از تخلیه نگرانی داشت. تخلیه همان ریزش کلمه در سطر صفحه است. حتی قرآن هم تخلیه است، از وحی به درون سینه‌ی پیغمبر ص و سپس تخلیه از سینه به گوش مردم و جامعه. همه با هم حق بیان داریم. درود. دامنه

سید یاسر موسوی:
سپاسگذارم از توضیحات شما

۱۰۰۱:
آقای طالبی 
جز ضربه زدن به افکار به دنبال چیز دیگری نیستی
از کجا فهمیدم از اون جایی که هاشمی رو دانشمند و عملی خوانده ای
از آنجایی که مثل هاشمی بدون سلام نامه سرگشاده نوشته بود و آلان هم به امام جامعه و جهان که امام خمینی رحمت الله علیه ایشون را امین خود خوانده آقا می نامی
از آنجایی که هاشمی را آیت الله خواندی
کمی به فکر ابد باش حاج آقا

دامنه ۳ | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
سلام سید یاسر زیده عزه
آداب‌دانی‌ات برایم آفتاب است دلیل آفتاب. همواره بر من سلام و بَرد و بارد بودی سید اهل نوشتن و تحمل‌کردن. بگذرم. درود. دامنه

سید یاسر موسوی:
بابت توضیحاتتون ازتون ممنونم

دامنه ۳ | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
جناب ۱۰۰۱ سلام
"انَا بشَرࣱ مِثلُکُم..." چه شخ، چه مخ، چه سخ، چه رِخ. همه و همه آفریده‌ی آفریدگاریم. ارادتمندت: دامنه

،،
ممنونم و قدردان آقا یاسر گرامی‌مان. دامنه

،،
شکرا" مزید. یا ایها الیّاسر السادات الشریف.

،،
جناب ۱۰۰۱ سلام
بار دگر همان ردیف رفسنجانی را بخوان. من حتی عادت ندارم متن‌های خودم را ویرایش بزم. ببین سر آن ردیف چه لقب و عنوانی هست. از جناب عالی که قلم را راحت عین رسِن بر گردنم می‌اندازی بسیار ممنونم و برای من جذاب و ارجمندی. درود. دامنه

۱۰۰۱:
این الفاظ 
چیه نوشتی
خوب بنویس همه فهم
این الفاظ درشت و ببخشید بی معنی یعنی چی

دامنه ۳ | ابراهیم طالبی دارابی:
،،
جناب ۱۰۰۱ سلام
هزار بار بر شما درود و ارادت بی‌کران. کلمات همه از صُنع صانع است در ید بشر. درود. دامنه

۱۰۰۱:
ایشون عمامه بر سر نداشت
و کسی رو با افکارش عوض نکرد
حال به خود بیاییم که با الفاظ و با افکارمان چندنفر را در مسیر خون شهدا و قوام انقلاب هست آورده ایم
فتدبر

شیخ مالک:
سلام چرا با تیر و ترقه مگه چی شده شما بزرگوار هستید میدانم که شوخی میکنید
منظورم درباره دروغ مبحثم مفصل ادامه دارد 
چون با دروغ پردازی یکعده دارند زندگی جانانه می‌کنند و زندگی را با کلک و مکرُ حیله و دروغ شاخدار دارند پیش میبرند......و این دروغ سازی زندگی برایشان لذتبخش است
بنده غروب نبودم و جواب شما یا امشب و یا فردا خواهم داد و مبحث دروغ را مفصل میخواهم ادامه بدهم...‌

سید یاسر موسوی:
جناب طالبی شما فکر نمی‌کنید در یه جمع که روحانیت حضور دارند بکار بردن این ادبیات درست نیست
اصولا فکر هم میکنید

حتی شوخیش هم زشت هست توی جمع

واقعا پوزش میخوام ولی واقعا سطح گفتار اینقدر چاله میدونی نکنیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Qalame Qom
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
قم، مازندران، ساری، میاندورود
بایگانی
Designed By Erfan Powered by Bayan