ناسپاسى ناسپاسان :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه

 

لَا یُزَهِّدَنَّکَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا یَشْکُرُهُ لَکَ

فَقَدْ یَشْکُرُکَ عَلَیْهِ مَنْ لَا یَسْتَمْتِعُ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهُ

وَ قَدْ تُدْرِکُ مِنْ شُکْرِ الشَّاکِرِ أَکْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْکَافِرُ (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)

 

ناسپاسى مردم تو را از کار نیکو باز ندارد، زیرا هستند کسانى،

بى آن که از تو سودى برند تو را مى‌ستایند، چه بسا ستایش اندک آنان براى تو،

سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیکوکاران را دوست دارد)

منبع

 

نظر شهید مطهری درباره‌ی این سخن مولا (ع):

«در واقع عالم خلقت را حضرت [امیر (ع)] مثل یک دستگاه می داند و می فرماید تو در اینجا که کار خیر می کنی لازم نیست همین نقطه هم پس بگیری، جهان از نقطۀ دیگر به تو پس می دهد. گاهی پیش می آید که آن شاکری که قدردانی می کند خیلی بیشتر از این کافر -یعنی این کُفر نعمت‌کننده- اِضاعه کرده است به تو احسان خواهد کرد... این خودش نشان می دهد که اساساً این فکر در متن اسلام وجود دارد، زیرا چیزی که حضرت امیر (ع) بگوید مبنا و فکر اسلام است» (منبع: انسان شناسی قرآنی، شهید مطهری، ص ۴۷ و ۴۸)

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1135
  • دامنه | دارابی

عترت

نظرات (۳)

سلام استاد

پند واندرز گران بهایی بود منتها من اصولا راجع به کار خیر نظرم این است که منشا کار خیر اصلا نباید انتظار از کسی داشته باشد ضمن اینکه در بار گاه  احدیت همه چیز ثبت وضبط میشود وپروردگار جزای کننده کار خیر را خواهد داد همچنین مجازات عمل شیطانی نیز حتمی است

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
سخن شما درست است. اما امام علی (ع) زاویه ای مهمی را به روی بشر گشود که در همین جهان، از جایی که هیچ سر در نمی آوری، خدا مزد آن را می دهد. این یک تفکر است که اسلام با خود دارد

سلام استاد

اما من اعتقاد دیگری و نگرشی راجع به انجام کار خیر دارم وان اینکه ما اصلا طلبکار حضرت حق نیستیم که از او طلب خواهی کنیم بلکه ما باید خدا را شاکر باشیم که به ما لطف کرده برما منت گذاشته واین توفیق را به ما داده که عمل خیری انجام دهیم مثلا پیر زنی در کنار خیابان ایستاده صد نفر رد میشوند هیچ کدام این توفیق نصیبشان نمیشود که اورا از خیابان عبور دهند خداوند تبارک وتعالی درهای رحمتش بر من باز میشود ومن این کار را انجام میدهم این غیر از رحمت حق است

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
همه ی این نگرشی که فرمودی دکتر، ناشی از علم و قلب است. به نظرم شناخت قلبی، انسان را لطافت می دهد و شناخت علمی حرکت. مثالی که زدی نوعی اسلام عملی ست و ارزش فراوان دارد.

سلام استاد

من معمولا هرکه سر راهم قرار بگیرد با ماشین سوار میکنم این لطف خداست اگر روزی موفق نشوم کسی را سوار کنم احساس میکنم کاری کردم که این توفیق از من سلب شده است

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
اسلام خیلی ظرافت دارد. هیچ دینی به کمال اسلام نمی رسد. اسلام می گوید سواره باید بر پیاده سلام کند. این پند خود در درونش هزاران درس نهفته دارد. درود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا