حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه
لَا یُزَهِّدَنَّکَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا یَشْکُرُهُ لَکَ
فَقَدْ یَشْکُرُکَ عَلَیْهِ مَنْ لَا یَسْتَمْتِعُ بِشَیْءٍ مِنْهُ
وَ قَدْ تُدْرِکُ مِنْ شُکْرِ الشَّاکِرِ أَکْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْکَافِرُ (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)
ناسپاسى مردم تو را از کار نیکو باز ندارد، زیرا هستند کسانى،
بى آن که از تو سودى برند تو را مىستایند، چه بسا ستایش اندک آنان براى تو،
سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیکوکاران را دوست دارد)
نظر شهید مطهری دربارهی این سخن مولا (ع):
«در واقع عالم خلقت را حضرت [امیر (ع)] مثل یک دستگاه می داند و می فرماید تو در اینجا که کار خیر می کنی لازم نیست همین نقطه هم پس بگیری، جهان از نقطۀ دیگر به تو پس می دهد. گاهی پیش می آید که آن شاکری که قدردانی می کند خیلی بیشتر از این کافر -یعنی این کُفر نعمتکننده- اِضاعه کرده است به تو احسان خواهد کرد... این خودش نشان می دهد که اساساً این فکر در متن اسلام وجود دارد، زیرا چیزی که حضرت امیر (ع) بگوید مبنا و فکر اسلام است» (منبع: انسان شناسی قرآنی، شهید مطهری، ص ۴۷ و ۴۸)
سلام استاد
پند واندرز گران بهایی بود منتها من اصولا راجع به کار خیر نظرم این است که منشا کار خیر اصلا نباید انتظار از کسی داشته باشد ضمن اینکه در بار گاه احدیت همه چیز ثبت وضبط میشود وپروردگار جزای کننده کار خیر را خواهد داد همچنین مجازات عمل شیطانی نیز حتمی است