منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، داراب‌کلای میاندورود
Qalame Qom Damanehye Dovvom
جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

دربارۀ رساله‌ی ذهبیۀ امام رضا

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۲ ق.ظ

به قلم دامنه. به نام خدا. با امام هشتم. قسمت ششم. رساله‌ی ذهبیه از امام رضا ع درباره‌ی طب است که به درخواست مأمون نوشته شد. چون مأمون دستور داد آن را با آب طلا بنویسند، به آن ذهبیه می‌گویند. به نقل از ماهنامه حکمت و معرفت، شماره‌ی ۸، آبان ۱۳۸۷، ویژه‌نامه‌ی حکمت رضوی.

 

توضح ضروری: در دانشنامۀ حوزوی، مطلبی دربارۀ رساله‌ی ذهبیه درج شده است که در زیر عیناً از این (منبع) نقل می شود: «با توجه به این‌که به رساله‌ای با نام «رسالۀ ذهبیه» یا «طب الرضا» در مصادر کهن شیعی اشاره شده است، احتمال صدور رساله‌ای این‌گونه از امام رضا -علیه‌السلامـ منتفی نیست؛ ولی انتساب نسخه‌های موجود کتاب «الرسالة الذهبیّه» به امام رضا -علیه‌السلام- ثابت نیست و نمی‌توان با آن به عنوان «سنت» روبه‌رو شد و بدان عمل کرد؛ زیرا افزون بر تضعیف راوی اول، افتادگی در اسناد نیز دارد و ممکن است به تحریف یا تصحیف دچار شده باشد. قراینی نیز اعتماد به متن این رساله را کاهش می‌دهد؛ مانند تنافی برخی مطالب آن با یافته‌های روایی و پزشکی، تجویز خوردن «تریاق فاروق» در غیر حالت ضرورت و اضطرار با وجود آن‌که از اجزای حرام و نجس تشکیل شده است و...، از قراینی است که اعتماد بر این متن را کاهش می‌دهد.» زیرا؛ «اجزای اصلی این دارو، عبارت‌اند از: شراب، گوشت مارِ افعی و جندبیدستر که بیضه یک نوع سگ است.»

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1307

نظرات (۲)

سلام بر یادگاران دوران جنگ

سلام خدا بر اسطوره های بی بدیل دوران جنگ
سلام بر شما «طائف»
ممنونم. با غیرت و عشق و شوق نوشتی.
بلی؛ درود بادا بر تمامی رزمندگان علیۀ ستم و چپاول و تجاوزگری.
  • حجت پناه زاده
  • سلام علیکم
    میلاد حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت معصومه سلام الله علیهما رو تبریک میگم
    نکتۀ مهمی دربارۀ صحت استناد این کتاب به امام رضا علیه السلام فرمودیدو ممنون
    ان شاء الله دنبال خواهید شد
    سلام جناب آقای «حجت پناه زاده»

    از توجۀ آن بزرگوار ممنونم. و خوشحالم خواندی. من هم این خجسته زادروز حضرت فاطمۀ معصومه _سلام الله علیها_ و پیشاپیش میلاد فرخندۀ آقا امام علی بن موسی الرضا _علیه السلام_ را به شما، رهپوی اهل بیت _علیهم السلام_ تبریک و شادباش می گویم. موفق باشید آقا.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">