قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

دامنه دوم دارابکلا ابراهیم طالبی دارابی
Qalame Qom Damaneye Dovvom

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

موسیقی 16

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ق.ظ

مجالس زنانه

7080

 

به‌قلم حجةالاسلام محمدجواد غلامی دارابی. "هنر موسیقی"   قسمت ۱۶. " موارد استثناء در غنا". ۳- آوازه خوانی زنان در عروسی ها. به نام خدا، سومین مورد که از غنای حرام استثنا شده، آوازه خوانی زنان در عروسی است. بر اساس روایات مختلف، تغنی زنان در مراسم عروسی جایز است. ابوبصیر می گوید:

 

 

از امام صادق (ع) درباره حکم آوازه خوانی زنان پرسیدم، امام فرمود: آوازه خوانی آنان در صورتی که مردان نامحرم به ایشان وارد شوند، حرام است؛ اما اگر بدون این محذور در مجالس عروسی آوازه خوانی کنند، مانعی ندارد. در سخنی دیگر ابوبصیر از امام صادق (ع) چنین آورده است که حضرت فرمود: مزد زن آوازه خوانی که در مراسم عروسی ترانه می خواند، حلال است، به شرطی که مردان بر ایشان داخل نشوند.

 

دف


مرحوم شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری در کتاب وزین (المکاسب المحرمه) در این باره می نویسد: از موارد غنای حرام، آوازه خوانی زنان در عروسی است. به شرط آن که با مراسم دیگری، همچون سخن گفتن باطل، نواختن آلات لهو، اختلاط مردان با زنان، همراه نباشد.

بقیه در ادامه

مرحوم شهید ثانی در کتاب دروس چنین آورده است: آوازه خوانی برای زنان در عروسی جایز است، در صورتی که بر گفتار باطل لب نگشایند و آلات لهو را ننوازند، حتی اگر دفی باشد که دارای سنج است. البته اگر بدون آن باشد، جایز است، همچنین مرد نامحرم آوای ایشان را نشنود.

 

حضرت امام خمینی (ره) که غنا را حتی در تلاوت قرآن جایز نمی دانست معتقد بود، آوازه خوانی زنان در مجالس عروسی چنان که گویند، استثنا شده است و این استثنا بعید نمی باشد.

 

مرحوم صاحب جواهر نیز پس از بررسی دلالت روایات می گوید: به استناد روایات، آوازه خوانی زنان جایز است، به ویژه آن که عمل اصحاب ضعف آن را جبران کرده است، بنابر این به مقتضای  قاعده اطلاق و تقیید از پذیرش استثنا گریزی نیست.

 

منظور ایشان از قانون اطلاق و تقیید آن است که غنا مطلقا حرام است، اما با وجود روایات، به آوازه خوانی زنان در عروسی،  تقیید خورده و مستثنا شده است.

 

پاسخ دامنه


سلام جناب حجةالاسلام شیخ غلامی. قسمت ۱۶ پژوهه‌ی موسیقی‌ شما را مطالعه کردم. استثناء را با استناد و به‌جا از عالمان فقیه مطرح کرده‌ای، البته من منابع و مأخذ تحقیق شما را هم مناسب می‌دانم، ذکر بفرمایی. اما پرسشم در این قسمت این است، حال‌که تقیید را بیان کردید، چرا فقیهان بزرگوار و عظیم‌القدر شیعه، قید "عروسی" را تخصیص می‌زنند؟

 

بهتر نیست، فراتر از بیان فقیهان، خود شما نیز به عنوان یک پژوهنده‌ی حوزوی _که حق داری دست به فهم دینی بزنی_ عام‌تر و تعمیم‌یافته‌تر بگویی مجالس جشن زنانه که گناه، الفاظ لهو و اختلاط در آن راه نداشته‌باشد، نه انحصار در عروسی. مگر آن‌که، بر خود قید "عروسی" حکمتِ احکام و یا حِلّیتی‌ خاص نهفته است که بر من روشن نیست. سپاس.

 

جواب: شیخ محمدجواد غلامی:
 

درود بر شما مدیر محترم. از اینکه به مطالب دوستان و نیز حقیر با امعان نظر نگاه می کنی ممنونم. در مورد منابع  قبلا هم عرض کردم بخاطر فراوانی این منابع ان شاالله  در پایان این سلسله نوشتار در یک قسمت جداگانه  ارائه خواهم کرد. ضمنا گاهی جهت آگاهی دوستان نام کتاب و مولف را در خلال بحث ( مانند قسمت ۱۶) ذکر کردم.

 

در مورد پیشنهاد جناب عالی عرض کنم همواره خود را یک طلبه کوچک می دانم تا یک صاحب نظر به همین جهت تلاش می کنم در حد فهم و درک خود مطالب بزرگان را تنقیح کنم و در محضر دوستان هر چند ناقص ارائه کنم. پیرامون نکته پایانی جناب عالی هم عرض می کنم،
 

ذکر مجالس عروسی در روایات  یک مناط و ملاک در فقه است تعمیم دادن آن استبعادی ندارد و  همانگونه که اشاره فرمودین شامل هر مجلسی که در آن  اختلاط نباشد نیز می شود. سپاس از لطف پر مهر و محبت شما.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی