مشکل ایران مدارا است :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه. به نام خدا. با سپاس از دوست فاضلم جناب دهقان، چندنکته را دربارۀ مقالۀ ایشان _منتشرشده در (اینجا) بیان می دارم:

 

۱. جناب دهقان در مقاله اش مشکلات دیگر کشور را انکار نکردند اما معتقدند مشکل در فرهنگ است که همین بر مشکلات دیگر بار می شود. و این فرضیۀ ایشان، ادعای جالب و کاملا علمی و بر مبنای متدلوژی ست و حتی می تواند با بسط تحقیق و بررسی متغیرها، آن را تبدیل به یک نظریه دقیق علمی نماید.

 

۲. جناب دهقان بدرستی مطرح کرده است که انفجاراطلاعات در عصر ارتباطات، دنیا را ریز در حدّ یک دهکده کرده است. و مثال ملموسی آورده که همان گونه رنسانس در فلورانس در سال ۱۴۰۰ میلادی بر جهان و مشخّصاً اروپا اثر عمیق گذاشته، دهکده شدن جهان نیز فرهنگ ایران را بشدّت درنوردیده و آن را در معرض آسیب قرار داده است، که آفات آن بر عاقلان پوشیده نیست و نمی توان سر ما کلاه گذاشت و آن را پنهان نگه داریم. آیا این دو پدیده رنسانس و انفجار اطلاعات، جز پدیدۀ علمی و فرهنگی مگر نامی دیگری هم دارد!!؟ پس؛ مدعای دهقان، درست و بر مبنای تجربه تاریخی و نشانه های جاری جوامع انسانی و ایرانی ست.

 

3- آقای دهقان به نظرم نکته ایی درست آورده است که گفته است: «ما نیاز به رفرم در همه زمینه‌ها به ویژه در خصوص فرهنگ» داریم. و انکار نکرده اند بخشی از تاریخ کهن و معاصر و جاری ما، از فرهنگ غنی فارسی فاصله گرفت و آسیب دید. لذا می خواهد بگوید این معضلات، راهش رفورم است نه انقلاب. اصلاح فکر. اصلاح حوزه. اصلاح دانشگاه. اصلاح نقد و اقتباس. و اصلاح استبداد پذیری و دنبال یک زورگوی مقتدر گردیدن.

 

۴. از نظر من متن جناب دهقان از انسجام علمی برخوردار است. چون متن کامل ایشان در چاپ روزنامۀ آفتاب یزد، دچار ویرایش شده، ناقد محترم جناب یک دارابکلایی در (اینجا) احساس کردند متن سَکت دارد و حتی پارادوکسیکال (=متناقض نما) است. من، این نوشتۀ دهقان را پژوهشگرانه و دارای بارعلمی می دانم.

 

سخن دیگر هم دارم ولی نمی خواهم بحث طول بکشد. یعنی من، مشکل اصلی ایران را «مدارای عقیده و سیاست» می دانم که نداریم!! یا کم و بسیار بخیلانه داریم. که ناشی از استبدادزدگی ماست. و هردو جناح مدعی کشور یعنی چپ و راست در آن بشدت غوطه ورند و با همین تز غلط شان، ایران را عقب نگاه داشته اند. بگذرم و برای هردو بزرگوار آرزوی توفیق دارم.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/940
  • دامنه | دارابی

تک نگاران دامنه

نظرات (۲)

سلام
اول تشکر میکنم از الطاف بی نهایت حضرت عالی این که این بنده حقیر را فاظل خطاب کردید من حقیقتا شایسته این لقب نیستم
ودیگر این که با قلم بسیار زیبا که برخاسته از فضل ودانش وفهمی که پرودگار به لطف وکرمش به شما عطا نموده م مطلب این جانب را کامل نمودی ممنونم  خداوند همچنان درهای رحمتش را بر شما باز بدارد
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
1- من «فاضل» بودنت را بهتر از همۀ دوستان دیگرت می دانم. پس، این لقب، تاج نبود که بخواهم من بر سر شما بگذارم بلکه دانش و برتر از آن تشنگی دائمی مطالعاتی شماست که من عنوان داشتم.
2- از دعای دلی شما در حق این پَر پیاز ممنونم. خدا شما را محفوظ بدارد.
3- مقالۀ شما دربردارندۀ همین بود که منِ خواننده از آن به این برداشت رسیدم که قلمی کردم.
4- شما را سالهاست می شناشم و جناب یک دارابکلایی «نقدکنندۀ متن شما» را نیز از روی نوشته هایش می فهمم فردی اهل فضل است. پس رویارویی فکری و به تعبیر دیگر طوفان فکری میان دو فاضل، برکت دارد و ارزش.
خداحافظ
به امید روزی که در جهان همه رویا رویی ها قلمی شود باز هم میگویم هر روز میگویم به اسمائ جلاله خدا قسم   با تمام وجودم معتقدم وهمیشه میگویم همه اش پروردگا راست  من همیشه می گویم من یکی از اولائک الانعانم بل هم العزل هستم  این زیبایی که میبینی رحمت ولطف خداست که به صورت پرده بر جهل و ....من کشیده شده  یا ستار العیوب به لطف وکرمت در دنیا واخرت پردها را کنار نزن
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
تواضع نشان ادب نویسنده است
اما آیۀ ای که استناد کردی:
أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ
را برای خود نیاور.
این را خود قران می گوید برای این دسته هاست که نمی خواهند حق پذیر باشند و حق گرا:

و محققا بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم، چه آنکه آنها را دلهایی است بی‌ادراک و معرفت، و دیده‌هایی بی‌نور و بصیرت، و گوشهایی ناشنوای حقیقت، آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند، آنها همان مردمی هستند که غافل‌اند. (آیۀ 179 اعراف)
پس اصلاح می کنم نظرت را.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا