قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

دامنه دوم داراب‌کلا ابراهیم طالبی دارابی
«Qalame Qom Damaneye Dovvom»
جان، جهان، ایران، انسان، قرآن، عرفان، ایمان

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۵ - پوریا قلعه
    :)
نویسندگان

نامه امام علی (ع) به طلحه و زبیر

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۱۹ ب.ظ

پاسخ به ادّعاهاى سران جمَل نامه امام علی (ع) به طلحه و زبیر : پس از یاد خدا و درود شما مى ‏دانید-  گر چه پنهان مى ‏دارید-  که من براى حکومت در پى مردم نرفته، تا آنان به سوى من آمدند، و من قول بیعت نداده تا آن که آنان با من بیعت کردند، و شما دو نفر از کسانى بودید که مرا خواستند و بیعت کردند. همانا بیعت عموم مردم با من نه از روى ترس قدرتى مسلّط بود، و نه براى به دست آوردن متاع دنیا. اگر شما دو نفر از روى میل و انتخاب بیعت کردید تا دیر نشده (از راهى که در پیش گرفته ‏اید) باز گردید، و در پیشگاه خدا توبه کنید. و اگر در دل با اکراه بیعت کردید خود دانید، زیرا این شما بودید که مرا در حکومت بر خویش راه دادید، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانى را پنهان داشتید. به جانم سوگند شما از سایر مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقیده و پنهان کارى نیستید. اگر در آغاز بیعت کنار مى ‏رفتید (و بیعت نمى‏ کردید) آسان‏تر بود که بیعت کنید و سپس به بهانه سرباز زنید.

 

 

شما پنداشته ‏اید که من کُشندۀ عثمان مى‏ باشم، بیایید تا مردم مدینه کسى بین من و شما داورى کنند، آنان که نه از من طرفدارى کرده و نه به یارى شما برخاسته، سپس هر کدام به اندازه جرمى که در آن حادثه داشته، مسؤولیّت آن را پذیرا باشد. اى دو پیر مرد، از آنچه در اندیشه دارید باز گردید، هم اکنون بزرگ‏ترین مسئله شما، عار است، پیش از آن که عار و آتش خشم پروردگار، دامنگیرتان گردد. با درود. (ترجمه نامه 54 نهج البلاغه – نامه به طلحه و زبیر به عنوان دو تن از سران جنگ جمل) (منبع)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۵/۳۱
  • ۲۷۸ نمایش
  • دامنه |

عترت

نظرات (۷)

سلام استاد

طلحه وزبیر بیعت کرده بودند ولی انها به امید امتیاز های این کار را کرده بودند ولی من گمان میکنم این مسئله به عدم شناخت مولا ی متقیان برمی گردد انها نمی دانستند مولا علی باور داشت به این جمله دنیا پشیزی برای من ارزش ندارد امان از طلحه وزبیر های زمانه ما که برای منافع چه کارها نکرده ونمیکنند ....


پاسخ:
سلام جناب دهقان
ممنونم. آنها از محور و سنگ آسیاب بریدند و در گرداب گیر کرده بودند، نه آرد رسیدند و نه به آب!

سلام استاد

انها نمیدانستند این دنیا انقدر در مقابل مولا کوچک است که علی فریفته ان شود  علی همه را مرعوب کرد چون که  مرعوب خدا بود عاشق حق بود در حق ذوب شده بود اصلا علی جنسش از خدا بود  عبد خدا بود علی یک کلام بنده خدا بود  خدایا به ما توفیق بندگی بده

پاسخ:
سلام جناب دهقان
لذت بردم از این پیام بامعرفت شما دکتر. تمام حروف پیامت از الفبای درونت نوشته شد. درود می فرستم به این عشق تو به مولا.
علی (ع) البته مرعوب نکرد کسی را، متعجّب کرد. چون علی مظهر حق تعالی بود و مظهر خدا ، مانند خدا به خلق مهربان است 

سلام استاد

واما بیعت شکنان خیلی ها با امام خمینی بیعت کردند ولی به انحا مختلف شکستند عده ای به مال دنیا دل بستند بخشی مر عوب پست ومقام شدند گروهی تسلیم قدرت ظاهری و ....شدند وای به حال همشان

پاسخ:
سلام جناب دهقان
بله، بیعت شکنی فقط این نیست که پیمانت را منحل کنی، هرکس به قانون اساسی عصیان کند و یا نادیده اش بگیرد، بیعت شکن است. ممنونم، جالب گفتی. خوشم آمد.

سلام استاد

واما راجع  به راه ما راه علی خیلی زیباست ولی سخت ومشکل در راه علی زر وزور و تزویر جایی ندارد راه علی جامع است انتزاع دران جایی نیست راه علی فهم علم حلم گذشت انفاق جاذبه ودافعه دنیا را سه طلاقه کردن در مرام علی جذم اندیشی و... جایی ندارد   رکود در ان نیست تلاش است وپویایی  در یک کلام رهروان علی اندکند وعلی فقط علی بود ولا غیر

پاسخ:
سلام جناب دهقان
آنقدر دقیق گفتی، دبگر جوابی نمونده. اساسا" جزمیت و جزم اندیشی، راه را بر روی انسان ها می بندد و گرفتار تار عقده می شود و کینه و دورویی زیستن.

سلام استاد

واما علی قهرمان قهرمانان بود علی با عمر ابن عبدوود دوئل کرد ومردانه اورا مغلوب کرد علی به جای پیغمبر خوابید وپیامبر امین وقتی به امر خدا هجرت کرد امانت های مردم را به علی سپرد علی به خاطر اسلام  از قدرت گذشت

وعلی انجا که خالکی از بینی زن یهودی دراورده شد طلب مرگ کرد  علی فاطمه را فدای اسلام کرد عشق من وتو عاشق فاطمه ایم  یادگار پیامبر وعلی از شیری که برای او اوردند  به قاتلش داد  وفرمود اورا یک شمشیر بیشتر نزنید و علی کار می کرد قنات حفر میکرد و وقف می کرد از راه دین نان نمی خورد  علی شجاع شجاعان بود به گواه تاریخ

پاسخ:
سلام جناب دهقان
آقای دکتر اینهایی که گفتی گوشه ایی از سرفصل های درخشان امام علی (ع) است. ریز که بشیم، علی را در بیکران بی حد می ببینیم که دروازه ی ورود به خداست. علی حق است و حق با علی

سلام استاد

علی معدن علم ودانش بود به گواه همه تا جایی که عمر گفت اگر علی نبود هلاک میشدم و علی هم اوست که مردم ایران افتخارشان این است که شیعه اویند مردمی که که در تاریخ در حکومت رانی وسیاست ورزی وعلم وفهم  وتاریخ وتمدن بی نظیرند علی هنکامی که شمشیر  جهل وجمود  وقشری گری فرقش را شکافت فرمود فست وبه ربالکعبه و.....این علی بر علیحه عثمان توطئه میکند نه نه نه

پاسخ:
سلام جناب دهقان
آری، فزتُ گفتن امام علی (ع) حقیقتا" رستگاری بود. زندگی علی، و سخنان علی، انسان را در مدار، می دارد

سلام استاد

نکته اخر چه شباهت عجیبی است میان طلحه وزبیر زمان ماوانها واین که با گذشت زمان  مردم بیشتر به حقانیت علی پی میبرند

پاسخ:
سلام جناب دهقان
آقا گرفتم.... گرفتم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی