عالِم آل محمد و عدد 8

 

به قلم حاج سیدتقی شفیعی دارابی: سلام علیکم ورحمت ا... . ضمن تبریک وتهنیت شب فرخنده میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام به همه دامنه نویسان و دامنه خوانان محترم.

 

چند پرسش از دامنه:

 

یک چرا امام هشتم {علیه السلام} از بین امامان معصوم بعنوان عالم ال محمد معروفند؟

دوم چرا امام مهربانیها را ثامن الحُجج نامیدند؟

در صورت امکان با استناد و مصادیق باشد.

 

 

سوم هنگام ورود اجباری آن امام همام به ایران، بیست وسه اتفاق پند آموز افتاد. اولی را به صورت مختصر  میگویم و ان اینکه: در اهواز ان روز آرایشگری با ابزار خود به استقبال اقا امد و از اقا اجازه خواست سروصورتش را اصلاح کند.

 

امام فرمود از مدینه حرکت کردم اداب سفر را که یکی از ان همین تقاضای شماست یعنی نیازی نیست. اسرار کرد. امام فهمید نیازمند مقروض است، قبول کرد. در مقابل همگان نشست. ارایشگر یکی دو بار قیچی زد واسباب خود را جمع و  تقاضای مزد کرد.

 

حضرت گفت اگر مایلی شانه یا قیچی شما را طلا کنم مشکلت حل شود؟ ارایشگر گفت: نه اقا، من با تلاش کوشش مشگلم راحل می کنم ولی از شما حجّت خدا قول بگیرم در زمان مُردن صدات کردم مرا دریابی وشفاعتم کنی. اقا امام رضا پذیرفت واجابت نمود....ادامه با دامنه و دامنه نویسان.

 

مشهد حرم امام رضا. رواق حضرت معصومه (س). خرداد 1397. عکاس: دامنه

 

 

 

پاسخ دامنه

 

 

به نام خدا. علیکم السّلام. ممنونم برادر گرامی ام جناب حاج سیدتقی. پیش از آن که به دو پرسش خوب شما پاسخ دهم سه نکته بگویم:

 

 

1- این شیوه نوشتن را دوست دارم. هم خوراک فکری می آفریند و هم همه را به اندیشیدن و یا رفتن به سمت تحقیق بیشتر سوق می دهد. 2- داستان پندآموزی بود. روی همین حساب عنوان پست شما را «مُشکلم را خودم حل می کنم» گذاشتم. 3- خیلی خوشحالم شب های تولد امامان مان این گونه همه شادمان اند. این عزّت و زینت شیعه است که در هیچ مکتبی وجود ندارد. ممنونم جناب. امابعد؛ جواب:

 

 

پاسخ پرسش اول: حداقل سه علت داشت؛ یکم: امام کاظم (ع) پدر امام هشتم این لقب را به ایشان دادند و فرمودند: «این برادر شما علی بن موسی (ع) عالم آل محمد (ص) است، (الصراط المستقیم، جلد 2، صفحه 164) دوم: حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در زمانی امامت می کردند که علوم و احاطۀ علمی و دینی اش بسیار گسترش یافته بود حتی دشمنان کینه توز نیز نمی توانستند برتری علمی ایشان را انکار کنند. سوم: و سوم این که مأمون عباسی با ایجاد حلقۀ مناظره سعی کرد امام رضا را در برابر غول های فکری و کلامی آن روزگار، منکوب و مخذول کند و در مشقّت بگذارد که برعکس، همه به علم و توان فکری امام رضا (ع) در ان مناظرات پی بردند و خیره شدند و متعجب ماندند. همین باعث شد رضای آل محمد، مُلقّب به عالم آل محمد هم باشد.

 

 

پاسخ پرسش دوم: ثامن الحُجج یعنی حُجت هشتم یا هشتمین حجت. ائمه  _علیهم السّلام_ همگی حجت خدا بر روی زمین اند. در دورۀ امام موسی کاظم (ع) عده ای بر امام هفتم وقف کردند و واقفیه شدند. یعنی گفتند کاظم (ع) به آسمان عروج کرد و  مهدی زمان است و بازمی گردد. در مقابل عده ای هم اسماعیله شدند.

 

 

 

لذا شیعۀ امامیه چون 12 امامی ست روی عدد هشت تأکید نمود تا کسی استمرار امامت و انحصار هشتمین امام در وجود امام رضا را منکر نگردد. لذا اعتقاد به ثامن الحُجج بودن امام رضا یک فلسفۀ کلامی و عقیدتی پشتش خوابیده و مرکز ثقل شیعه است. یعنی کسی هشت را پذیرفت دیگر او نه واقفیه است (یعنی هفت امامی) و نه اسماعیلیه یعنی شش امامی. بلکه آن شیعه یک پیرو اثنی عشری (=دوازده امامی)ست. این مقدار علمم قد می داد جناب رفیق. اگر کم گفتم پوزش.