سپاه و ارتش :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دکتر فتح الله دهقان: سلام. ابتدا تشکر دارم از جناب اقای مهندس عبدی که وقت گذاشتند ومطالب بنده را ملاحظه کردند (اینجا) و (اینجا) وخوشحالم که  از دو بزرگوار درس بیاموزیم وشاگردی کنم.

 

استاد مباحث حضرت عالی در بارۀ «اقتدار نظامی ایران» (اینجا)، دارای مشخصات منحصر به فردی است. یکی اینکه اساسی است. دوماً درد و مشکل تاریخی جامعه ایران و از همه مهمتر، به روز بودن و مبتلا بودن جامعه به ان میباشد.

 

در خصوص نظامیها بحث لازم وضروری است در این روزها نظامیها جایگاه مهمی در ادیان فرهنگ های مختلف جهان دارند. در ایران خودمان نیز در دین زردشت وفرهنگ ایرانی جایگاه خاص ومنحصر به فردی دارند به طوری که در فرهنگ ایران باستان به عنوان یکی از طبقات مهم وتاثیر گذار در جامعه طبقاتی ان زمان مطرح بوده اند.

 

راجع به نقش وجایگاه نظامیان مثل خورشید روشن و واضح و مبرهن است وکسانی که منکر این نقش شوند یا نااگاهند یا مغرض. البته تاریخ ایران حکایت از ان دارد که مردم این مرز وبوم همواره به نظامیان علاقه خاصی دارند به عنوان مثال وقتی جت جنگی در اسمان مشاهده میکنند با او در اسمان به پرواز درامده واحساس غرور می نمایند ویا در مانورها و مراسمات مردم به تشویق انها پرداخته وزنان هلهله می نمایند به تناسب فرهنگی که دارند.

 

حضرت عالی استادانه گفتنی ها را گفتی. ولی من در اینجا مطلبی را یاد اور میشوم چرا مردم ایران به نظامی ها علاقه دارن دلایل زیادی دارد من فکر میکنم یکی از دلایل اساسی ان ملی بودن ارتش ایران واینکه ارتش ایران از اقوام مختلف و با اعتقادات متفاوت همواره از مردم ایران وبا مردم ایران بوده وهستند نه بر مردم ایران. نظامیان ایران جلوی مردم نایستاده اند. به عنوان مثال در انقلاب شکوهمند ایران بدنه وعناصر از فرماندهان اطاعت نکردند وبر روی مردم اتش نگشودند و...

 

حضرت عالی بدرستی وبا هوشمندی و با تأسّی از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب فرمودید هر بخشی وهر طبقه ای بایستی در جایگاهی که قانون برای او مشخص کرده به ایفای نقش بپردازد این نکته ای مهم واساسی است.

 

راجع به رضاشاه که اشاره کردی بالاخره رضا شاه ارتش ملی را بنیان نهاد وان ارتش خدمات بزرگی کرد که وسیله ای شد امنیت را به کشور برگرداند حکومت مرکزی مستقر شد و...... ارتش نوپای ایران که در حد مقابله با بزرگترین ارتش های جهان نبود روسها وانگلیسی ها همه قدرت نظامی جهان بودند و... حضرت عالی مستحضرید ما قبل از اون ارتش ملی نداشتیم واینکه ارتش ایران اجازه مقابله داده نشد که تصمیم درستی هم بود. چون ارتش ایران نوپا بود و مثل نوجوانی بود که تجربه وقدرتی هم نداشت بگذریم.

 

همان طور که حضرت عالی بدرستی فرمودید سپاه برامده از انقلاب اسلامی  ومتشکل ازبهترین پاکترین ومخلص ترین جوانان این مرز وبوم مایۀ برکت وخیر برای کشور است. وامنیت کشور را تا حدود زیادی مرهون سپاه هستیم. همواره در خدمت این مملکت و با ملت ایران خواهد بود. دشمنان سپاه کیانند؟ معاندین نظام جمهوری اسلامی. البته تفاوت است بین اینها و دوستداران انقلاب که انتقادات دلسوزانه که در جهت حفظ محبوبیت وجایگاه سپاه دارند.

 

فکر میکنم دو مقاله «راز محبوبیت نظامیان در ایران» و «تضعیف  نیروهای امنیتی« من که قبلا چاپ شده مناسبت دارد ارسال می کنم در صورت صلاح دید استفاده شود.

 

 

پاسخ دامنه

 

به نام خدا. سلام جناب دهقان. خیلی ممنونم هم از این که بحث ها را پی می گیری و هم با نوشتن متن ها بر دامنۀ آن می افزایی و یا تکمیلترش می کنی. خدا را شاکرم و بر شما درود می فرستم. فشرده ۸ بند شما را پاسخ می دهم:

 

 

هم نظریم باهم بر سر انتخاب موضوعات مهم تر.

 

بله، شخص پیامبر خدا (ص) و امام علی (ع) بر قوۀ نظامی تأکید داشتند، زیرا اسلام، مورد هَجمه و هجوم دشمنان بوده و هست. و انقلاب ایران نیز از همین اصل و سنت و رهنمودهای قرآن پیروی می کند.

 

مثال جت جالب بود.

 

اساساً مردم امنیت پایدار را دوست دارند که در سایۀ اقتدار نظامی و مشروعیت سیاسی به دست می آید.

 

در دنیای پررقابت کنونی کشورها خصوصاً ایران به قدرت بازدارنده و در صورت نیاز فوری، حمله برنده نیاز دارد. شکی نیست.

 

بله هر کس در جای قانونی خود. این باشد رضامندی شکل می گیرد که بالاترین اقتدار است.

 

اما در بند شش با شما توافق ندارم. رضاشاه به سمت آلمان چرخیده بود اما بد آورده بود؛ چون مدتی بعد، هیتلر با حملاتش در اروپا جنگ دوم جهانی را کلید زده بود و اعلام بی طرفی دیکتاتور رضاشاه، در آن مقطع، مورد قبول متفقین نبود و ارتش رضاشاه هم پس از سقوط او، از هم فروپاشید. درضمن، من در این قضیه، مخالف دیدگاه شما هستم. زیرا ارتش رضاشاه به روی مردم آتش گشود:

 

همین ارتش رضاخان به فرمان رضاخان ۵۰۰ مؤمن معترض را در مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) برای اجرای کشف حجاب و اجباری کردن بی حجابی، با قساوت تمام به شهادت رساند. (رضاخان میرپنج حتی گفت اگر حرم امام رضا هم تخریب شود باید سرکوب کنید معترضین را) مردم تبریز را قتل عام کرد. بختیاری ها را آواره و بی زمین کرد. قشقایی ها بی رحمانه کُشت. ابزار دست رضاخان بود در کل بلاد ایران خصوصاً در پایتخت

 

بله، به قول امام «اگر سپاه نبود کشور هم نبود.» یا «ای کاش من یک پاسدار بودم.» هر دو بیان، نماینگر اهمیت سپاه است. تردیدی در آن نیست. سپاه مورد بُغض آمریکاست. لذا اقتدار و محبوبیت سپاه تداومش به رعایت همان شروطی ست که گفته شده. و من به همین علت آن بحث را به میان کشیدم.

 

هر دو مقاله را بزودی منتشر خواهم کرد. ممنونم

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/996
  • دامنه | دارابی

تک نگاران دامنه

نظرات (۳)

سلام
استاد استفاده کردم در خصوص سر کوب های رضا شاه من همیشه به این اصل شرایط زمانی ومکانی در ابراز نظر وتحلیل سعی میکنم توجه کنم

حضرتعالی مستحضرید زمانی که رضاشاه قدرت را به دست گرفت ایران چه وضعیتی داشت  مردم ایران که حقارت شکست های مکرر از روسیه و اشغال بخشهای زیادی از سرزمین  شان توسط روسها روح وجسمشان را صیقل داده بود استقراض خارجی که صرف عیاشیهای  سلا طین بی بند وبار قاجار میشد  باعث فقر وبدبختی مملکت شده بود دخالت روس وانگلیس استقلال کشور را زیر سوال برده بود
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
توضیحات شما بخشی از تاریخ منقول این سرزمین است، آنچه پشت صحنه رخ می داد، همه ی آن چیزی نیست که در کتاب ها آمده
رضاخان زمین های مردم را به زور سرنیزه و کمک ارتشش گرفته ولی به نام خود ثبت کرد به طوری که، بزگترترین زمیندار ایران شده بود
جنایت و خیانت و کله شقی آن شاه بس رحم، سابقه تمدنی ایران را .....
کسی که جمهوری گفت و سلطنت را به اسم پهلوی در آورد
و شما بهتر از من این جزییات را باخبری
بحث بر سر ارتش او که من معتقدم سرکوبگر و بی رحم بود
بی گناهان را قتل عام کرد
ارتش او نوکرش بود

از مشارکت آن جناب در بحث ممنونم و بسیار لذت می برم آزادانه دیدگاه ها تبادل می شود و خواننده شریف خود به نتایج می رسد
سلام
ناامنی جان مردم را به لب رسانده بود در تاریخ ثبت شده ومن خودم از ناامنی ها وبدبختی مردم داستانها از ریش سفیدان  شنیدم  کار به جایی رسیده بود که نخبگان کشور که در نهضت مشروطیت به شکست کشانده توسط روسها  چه تلاشها که نکردند وچه خونها که در راه به ثمر رسیدن ان به زمین ریخته شده بود همانها مدافع حکومت مرکزی مقتدر شدند  مقاله ها نوشته ونطقها کردند  در ان شرایط که  هر بلادی از ایران در دست خانی ........... که الت دست قدرتهای خ ارجی  میشدند البته در بین سران عشایر مردان بزرگ ووطن پرست زیادی بودند اما باید واقعیت را دید راهی غیر از سرکوب ایلات نبود برای امری مهم چون امنیت و استقرار حکومت مرکزی راهی غیر از این نبود
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
مخالفان خود را بی رحمانه می کشت
ارزش حکومت فقط امنیت نیست
بدترین سیاست های ضد اسلامی را اجرا کرد
چندین کار علیه شیعه کرد
حتی عاشورا و عزاداری و تعزیه و... را ممنوع کرد
ارتش او مجری فقط دستور دیکتاتور بود
سلام   همه ایها برای امنیت بود که از نان شب واجبتر است
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
پس بهتر است نارضایی عمومی آن دوره سراسر نکبت را بازم مرور کنی
از این که به گونه آزادمنشانه بحث را ادامه دادی ازت خیلی ممنونم
همین روحیه موجب روشن شدن بخش های غامض می شود
خدا نگه دار جناب
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا