دامنه‌ی داراب‌کلا

جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا
دربارۀ برجام و همه می‌دانند دامنه  | دارابی
دامنه | دارابی چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۴۸ ق.ظ

دربارۀ برجام و همه می‌دانند

دربارۀ برجام و همه می دانند. توجه: من دو روز پیش ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اینجا با عنوان «شاه ذلیل‌الله بود، نه ما» به ملعنت و شرارت آمریکا پرداخته بودم. اینک این بحث: به قلم دامنه. به نام خدا. لابد می دانید «همه می دانند» اصغر فرهادی سازندۀ فیلم های «دربارۀ الی»، «گذشته»، «جدایی» و «فروشنده» در افتتاحیه جشنواره فیلم کن، دیشب اکران شد. فیلمی که او با دیدن پوسترهای ناپدیدشدنِ یک بچه در جنوب اسپانیا، به فکر ساختش افتاد و به نظرمی رسد این کار او نیز بدرخشد.

 

 

برجام و ذوق‌زدگی دکتر ظریف

در بالکن محل مذاکرات وین 

۲تیر ۱۳۹۴

 

فرهادی به لوموند گفت: دوست دارم پیش از یک پروژه، هیچ اطلاعاتی دربارۀ آن وجود نداشته باشد.... نیز گفت: فکر می کنم زنان مرموزتر هستند، شخصیت های غنی تری دارند و از ظرفیت های دراماتیک بیشتری برخوردارند. [ولی] ما دنبال یک مرد می گردیم؛ شاید دلیلش این باشد که خودم مرد هستم.» (منبع) خواستم با این مقدمه چندچیز را برای بستر بحث، آن هم به زبان ساده، ملموس و عامیانه، نه تحلیل آکادمیک و انتزاعی و ایدئالسیتی، آماده کنم: آنچه ترامپ دیشب نسبت به برجام انجام داد، بدتر از مفهوم ناپدیدشدن و آدم رُبایی در فیلم فرهادی ست. و برجام _که از دیدِ ملت پنهان نگه داشته شد و در یک دیپلماسی عجولانه به تصویب رسیده بود_ چیزی به مراتب عمیق تر از یک پروژه است؛ که کارگردانی چون فرهادی می گوید دوست ندارد اطلاعات فیلم هایش پیش از اکران لو برود. نیز این که، چه خانم اشتون، و چه فدریکا موگرینی دختر آقای فلاویو موگرینی، کارگردان و طراح صحنه ایتالیایی، با آن سابقۀ کمونیستی، مطابق فرمول فرهادی _که زنان مرموزتر هستند، شخصیت های غنی تری دارند و از ظرفیت های دراماتیک بیشتری برخوردارند_ نمی توانند دست کم گرفته شوند؛ زیرا آن ها با شیوه ها و شگردهای خنده و دوستی و سخن های اعتمادبرانگیز ظاهری، می توانند فریب را پیش ببرند و فرمول های جهان جاسوس محور را پیاده کنند. بگذرم؛ که دنیای سیاست، پیچیده تر از هر دنیایی ست.

 

 

اما مخمصۀ حسن روحانی؛ همه می دانید که چهارپایه ابزار دسترسی ست. مثلاً با آن لامپ را تعویض می کنند. با آن گردگیری می کنند. با آن به پشت بام می روند. با آن به آن چه در دسترس نیست؛ می رسند. با آن گچ کاری! و بتونه کاری! و رنگ آمیزی! می کنند. اگر یک پایه از چهارپایه بشکند یا در جای لقّی قرار گیرد، دیگر نه فقط ابزار نیست، بلکه شیء ایی بشدت خطرناک و مُهلک و براندازانه است. خروج آمریکا از برجام چنین حالتی بر برجام دارد.

 

برجام (=برنامۀ جامع  اقدام مشترک) نیز مثل یک چهارپایۀ دسترسی بود. دسترسی به دنیا. دسترسی به پول نفت. دسترسی به سرمایه گذاری داخلی و خارجی. دسترسی به روابط تخریب شدۀ جهانی. دسترسی به سیاست های خنثی سازی تحریم، دسترسی به آنچه با ولع و سادگی طراحی شده بود و اساساً دسترسی به آن چه دولتمرد محمدجواد ظریف و رئیس جمهور حسن روحانی خیال می کردند و تصوّراتش را داشته و هنوز دارند، ولی نرسیده اند.

 

 

این تیم حسن روحانی دیشب به حسن روحانی

احسنت احسنت می‌گفتند!

همانان که پیش‌تر، برای برجام

کف می‌زدند و آن را فتح می‌دانستند

 

دیشب حسن روحانی در پاسخ به دونالاد ترامپ گفت: «خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است» منبع. من از آقای حسن روحانی فقط یک پرسش می پرسم اگر آمریکا یک موجود مزاحم بوده، پس چرا با او مذاکره کرده اید و توافق با او در قالب برجام را یک پیروزی استراتژیک توصیف می نمودید؟ و وزیرخارجه ات آقای ظریف، از پشت پنجرۀ هتل وین، به علامت پیروزی به حالت شادمان و سرشار ازهیجان، دست تکان می داد و به قهقهه به خاطره فتح و غلبه! می خندید؟

 

به نظرم همۀ کسانی که برجام را به وجود آوردند، باید به ملت پاسخگو باشند. نیز به مردم بگویند چرا پیش از به پیش بردنِ سیاست منطقه ای و مسالمت سازی در خاورمیانه، به مدت دو سال وقت دولت خود را صرف مذاکره _آن هم با یک موجود مزاحم به نام آمریکای جهانخوار_ کرده اند؟

 

کار از ابتدا خراب بود. چراکه دولت آقای روحانی پیش از آن که در خاورمیانه دیپلماسی اش را به پیش ببرد و با همسایگان پرمسأله، تنش زدایی کند و فرمول دتانت را پیاده سازد، خوشبینانه به اروپا و آمریکا اعتماد نمود و به سمت ابرقدرت ها خیز برداشت. و شد آن چه مسلّم بوده است که می شود. معتقدم گرداب سوریه، تنش سعودیه، خدعۀ اسرائیلیه، مکر آمریکاییه، دودوزه بازی روسیه، سودورزی های زیرکانه و رندانۀ چینیه و از همه بدتر و پلیدتر کرشمه های اروپاییه، برجام را _که یک توافق سیاسی اما غیرحقوقی بین المللی لرزان و لغزان و به دور از چشم ملت بوده_ به این روز سیاه انداخته است.

 

یک نکته بگویم و به قول عرب ها خلاص؛ آمریکایی ها زرنگی کرده بودند برجام را به تصویب گنگره نرسانده بودند، تا آسان از آن بیرون روند، هر وقت که بخواهند! و ما اما خامی کرده بودیم و با فشار شورای نگهبان _که به نظرم می خواست به لحاظ شکلی مثلاً وظیفۀ ذاتی و نظارتی اش را ایفا کرده باشد_ برجام را به تصویب مجلس شورای اسلامی یعنی در وضع یک قانون رسمی، رسانده بودیم و تأیید شورای ۱۲ نفره نگهبان. برمی گردم به همان فیلم جدید اصغر فرهادی آیا «همه می دانند»؟ گرچه آمریکا می خواهد غلط و غلوطی بکند، ولی به فرمودۀ امام خمینی _رهبرکبیر انقلاب اسلامی_ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. تمام.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/818
جناب دچار محمد عبدی
تعداد دیدگاه ها ← :
برچسب ها :
۲ عدد دیدگاه تا کنون ثبت شده است
  • جناب دچار
    ۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۰۸:۵۶
    جناب دچار
    چهارشنبه سوری رو نگفتی :)
  • دامنه | دارابی
    ۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۰۲
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب «جناب دچار»
    ممنونم. بله، فیلم چهارشنبه سوری آقای
    اصغر فرهادی هم در این کامنت با یادآوری شما
    افزوده شد.
    از حضورتان سپاسگذارم جناب
    خداحافظ مدیر محترم فیشنگار
  • محمد عبدی
    ۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۱۹:۱۱
    محمد عبدی
    کانال سنه کوه, [09.05.18 07:21]
    @sanekooh
    #برجام
    به قلم :محمد عبدی سنه کوهی تحلیلگر آزاد
    برجام یک توافق با اجماع جهانی یک طرف ایران و طرف مقابل 5+1 یعنی 5 کشور صاحب حق وتو (حق ویژه) در شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشور آلمان منعقد گردیده بود با شرایط بردبرد یعنی توافقی طرفین سر مسائل دوجانبه به تفاهم و توافق رسیدند و تقریبا دو سال و نیم از اجرای آن می گذرد و مباحثات در این زمینه بسیار است و ...
    و اما اکنون از شب گذشته که دونالد ترامپ در یک سخنرانی جنجالی اعلان کرد که از برجام خارج شد کما اینکه این یک سال اندی امریکا از بسیاری از معاهدات با جامعه جهانی خارج شده است  حال خبرگزاری بی بی سی گزارش داد  :
    «🔺در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، یوکیا آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باردیگر تایید کرده است که ایران به تعهداتش هسته‌ای خود متعهد بوده است. آقای آمانو امروز در بیانیه‌ای یادآوری کرد که ایران بر اساس برجام تحت شدیدترین نظام بازرسی و راستی‌آزمایی است.

    🔻بعد از خروج آمریکا از برجام تمام طرف‌های دیگر این توافق، از جمله سه قدرت اروپایی، بر پایبندی خود به آن تاکید کرده‌اند. رئیس جمهور ایران گفته است که کشورش فعلا در برجام می‌ماند و آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران ادامه برجام را به تضمین سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان مشروط کرده است.»

    این عمل ترامپ نشان داد که مغموم اصلی در برجام خود امریکا بوده است .ایران به ادعای سران نظام هرگز دنبال بمب هسته ای نبوده فلذا تعهداتش در این زمینه به اذعان امریکا یک فریب بوده است و ...
    اینکه عده ای تندرو جنگ طلب از یک طرف و عده ای دیگر به ادعای دورزدن تحریمها جیب این ملک و ملت را خالی کردند و هزاران میلیارد سرمایه کشور را تاراج و نابود نمودند و اکنون امیدوارانه  جانی دوباره گرفتند و علنی به دست افشانی و خوشحالی پرداختند خود جای تعجب دارد!! و لی آحاد افراد آگاه ملت ، فریب این شعارهای توخالی را  نخورده و  جریانات پشت پرده را متوجه بوده و هستند .
    جالب است دزدان دیروز و اختلاسگران و حامیان سینه چاکشان اکنون به وضوح همراه با رژیم جعلی اسرائیل و فرد خودشیفته ولیعهد بن سلمان سعودی همراه و همدل شدند و ابراز خوشحالی می کنند و ناقوس محاکمه دکتر ظریف و تیم هسته ای برجام را زمزمه می کنند شاید در لباس دوست ظاهر گردند اما راه و حرکتشان با آنان یکی است و افراط و تفریطهای زمانه هستند و بر باد دهنده فرصتهای رشد و پیشرفت جامعه و ...

    در این زمینه بیشتر خواهیم گفت
    تا بعد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه ی داراب کلا : قالب هفتم فرهان