دامنه‌ی داراب‌کلا

جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا
دامنه  | دارابی
دامنه | دارابی دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲ ب.ظ

امر، امر ملوکانه!

به قلم دامنه. به نام خدا. جناب محمد عبدی سنه کوهی در این پست (اینجا) مطالبی دربارۀ شاه گفته اند که این پاسخی ست به آن مطلب. ضمن سلام به ایشان که رفیق خوب و بافکر من است، امید است به تنویر بینجامد.

 

یک: به آنچه در بند یکم آوردی باید بگویم مردم محترمی که از زابل سیستان به دشت ناز آورده شده بودند، نه برای رونق بخشی به اقتصاد کشاورزی منطقه، بلکه در اثر زلزله و بی خانمان شدن آنان بود که رژیم، آنها را در روستایی به اسم شاه آباد (=اسلام آباد فعلی) اسکان داد.

 

 

فرودگاه دشت ناز ساری میاندورود
 
دو : شاه و شاهپور به فکر فقر و بیکاری مردم نبودند، آنها به زمین های تصرّفی شان فکر می کردند و درآمدهای وفورشان، تا در اروپا و آمریکا قصر بخرند و عیّاشی کنند. سیاست کمپرادوری بود که آنان مطیع تز آمریکایی بودند. همان چپاول نوین، که شهید خسرو گلسرخی در دادگاه اش بخوبی از آن پرده برداشت.

 

سه: من برخلاف شما معتقدم جنگل را با طرح هایی که اجرا کرده بودند غارت کردند. البته بومی ها را به کار گرفته بودند که دهان شان را ببندند. این شیوه ای آمریکایی و استعماری ست و واژۀ استعمار می دانی که از عالی ترین! کلمه هاست یعنی آبادانی و عمران کردن.

 

چهار: گفتی: «شاه هرگز متوهم پیشرفت نبود بلکه مدبّرانه و طبق برنامه های مدون و البته با الگوی مناسب از علم روز و بهرمندی از نتیجه علوم و تکنولوژی پیشرفته و رشد صنعتی واقعی، نه با آزمون و خطا و خلط مباحث، کشور را در مسیر رشد و تعالی و پیشرفت قرار داده بود... .»

 

من که در موضوع انقلاب اسلامی هم تحقیق کردم و هم کتاب نوشتم، به هیچ پژوهشگری برنخوردم که نسبت به شاه چنین دیدگاهی داشته باشد. شاه را ضعیف النفس می دانستند حتی بسیاری از انقلابیون سرشناس از فرار شاه تعجب کردند. شاهی که امرش، امر ملوکانه! تلقی می شد و اعلاحضرت همایون آریامهر لقب! داشت. اساساً کسی گمان نمی کرد انقلاب با این همه سرعت پیروز شود و سلطنت با آن همه شتاب واژگون شود. این نشان می داد شاه نه فقط مُدبّر نبود، بلکه به دلیل فساد عمیق و گندکاری های پشت پرده ایی که داشت پول و طلا و ثروت چپاول شده را زود برداشت و دررفت تا از قافلۀ تمدن! عقب نماند. فعلاً همین پاسخ بس است.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/684
محمد عبدی دهقان
تعداد دیدگاه ها ← :
برچسب ها :
۲ عدد دیدگاه تا کنون ثبت شده است
  • محمد عبدی
    ۳۰ بهمن ۹۶، ۱۲:۳۴
    محمد عبدی
    سلام
    کبلاقا جان این همه دیر جواب دادی متصور بودم که از حالت کلیشه ای می خواهی خارج شوی و بدون خود سانسوری مطلب بنویسی اما همه این مطالبی که در جوابم مرقوم فرمودی نیازمند توضیحات دیگری هست که بزودی برایت خواهم نوشت .
    البته جسارتا قصد یکی به دو کردن ندارم اما واقعا منطقی و به عنوان یک پژوهش بی طرفانه می خواهم مطلب بنویسیم .
    البته نوع نگاه شما محترم و سر جای خودش طرفدارانی دو آتیشه یک دوره ای داشت و اکنون نیز دارد و ...
    هستیم در خدمتتون با ادامه
  • دامنه | دارابی
    ۳۰ بهمن ۹۶، ۱۲:۴۴
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب مهندس عبدی بزرگوار
    دامنه همیشه صفحاتش متعلق به شما بوده و هست، هر مطلبی تهیه کنی من با کمال اشتیاق پست می کنم.
    کلیشه ای نیست، واقعیت همین است که مطالعات نشان می دهد. کلیشه لغتی فرانسوی ست، یعنی آنچه روی فلزی نوشته باشد و آن را عیناً حک کنی. من اما برداشت هایم را می نویسم آیا به من می آد، کلیشه ای باشم و کلیشه ای بنویسم؟؟؟؟
    به هر حال، ما دو انسان هستیم، نه آجرپاره، پس می توانیم تفاوت فکری داشته باشیم چون عقل منفصل داریم و مستقل.
    ممنونم و منتظر.

    پاسخ ارسالی شما پست شد
    در
    اینجا
  • دهقان
    ۱۸ تیر ۹۷، ۱۵:۲۰
    دهقان
    سلام در خصوص شاه نظراتی که من دیده ام موید نظر حضرت عالی است شاه ادم ضعیف النفسی بود برعکس پدر ش که ادم فوق العاده جسور و شجاعی بود وقتی تاریخ را مطالعه میکنیم وخاطراط مثلا کودتا را ویا در تصمیمات شاه ادم بی ارادهای بود وهمه متفق القولند که اشرف خیلی قویتر از شاه بوده است در جریان کودتا هم اشرف به صورت مخفیانه برای راضی کردن شاه به ایران فرستاده میشود این ها واضحات تاریخاست البته این ها خصلت های ذاتی وخدادادی است  جسارت شجاعت کیاست سیاست گذشت و..... البته از نظر  من بهترین نمونه مولا علی است وقتی شب به جای پیغمبر خوابید وقتی با عمر ابن عبدود هماوردی کرد ووقتی به خاطر حفظ اسلام از حق مسلم خود گذشت و بیست وپنج سال خانه نشینی کرد وچهها که .........
  • دامنه | دارابی
    ۱۸ تیر ۹۷، ۱۸:۰۱
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    بسیارخوب آمدی.
    از پژوهندگی ات چون باخبرم حرف هایت را تأمل می کنم
    ممنونم
    پست کردم در:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه ی داراب کلا : قالب هفتم فرهان