منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، داراب‌کلای میاندورود
Qalame Qom Damanehye Dovvom
جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

انتقاد به حرم امام رضا

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۱۹ ق.ظ
به قلم ابراهیم طالبی دارابی دامنه: به نام خدا. من در ۲۴ دی ۱۳۹۶ در پست ضمیمه‌شده‌ی زیر به حرم امام رضا -علیه‌السّلام- انتقاداتی کرده بودم. اینک با مسافرت مجدد به مشهد در اردیبهشت امسال، این توضیح را بر آن پست می افزایم:

۱. طبق رسم همیشگی ام این بار نیز در صحن آزادی حرم رضوی، بر سر قبر مفسّر قرآن استاد محمدتقی شریعتی حُجره‌ی  ۱۷۱ حضور یافتم. گرچه قبر ایشان بر روی زائران همچنان مسدود است؛ ولی خوشبختانه متصدی حجره با رویی گشاده و احترام‌آمیز درخواست مرا اجابت کرد و عکسی از قبر آن مبارز بزرگ و دانشمند آزادیخواه انداخت. که در زیر مشاهده می‌کنید. از این بابت از دست اندرکار محترم آن حجره ممنونم.
 
 


سنگ قبر مفسر قرآن

استاد محمدتقی شریعتی

پدر مرحوم دکترعلی شریعتی

حرم امام رضا. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

صحن آزادی غرفه‌ی ۱۷۱.

عکاس: متصدی حُجره ۱۷۱ به درخواست دامنه
 
۲. در همان پست ضمیمه شده‌ی زیر، با گلایه و انتقاد نوشته بودم: «مگر از ویژگی‌های مهم امام رضا (ع) «مُعین الضُّعفاء» نبود؟ پس چرا ضعفای جامعه و مستمندان از آن همه دارایی‌های حرم مطهر، سهم و حظّی نمی‌برَند؟ آن همه درآمد، چرا به خدمت مردم درنمی آید؟»


اما اخیراً از یکی از رفقاهای گرامی‌ام در دارابکلا، به استماع دیدار شخصی شنیده‌ام با توضیحات مستند و مفصّل که حرم امام رضا -علیه السّلام- بخشی از درآمدهای حرم مطهر رضوی را صرف مستمندان و ضُعفاء در سراسر ایران -از جمله در ساری و داراب‌کلا- می کند. خواستم از این کار خداپسندانه تشکر کنم و آن را حرکتی رضوی بخوانم. امید است از شائبه‌ی خطی و جناحی و انتخاباتی بدور و منزّه نگه داشته شود.


ایضاً خودم نیز در چند روز پیش وقتی دور تا دور حریم حرم امام رضا -علیه السّلام- را به تبرّک و رسم مألوف می‌گشتم، تبلیغ بَنِر زیر را در صحن‌ها و بست‌ها به چشمم دیده و عکسی از آن انداخته‌ام که نشان از آن داشت که سامانه‌ی نهضت خدممت به نیازمندان و زائران امام رئوف (ع) راه افتاه است. که در زیر پیوست شد. با تشکر و آرزوی توفیق و بسط فرهنگ رضوی.
 

 

سامانه‌ی نهضت خدمت

به نیازمندان و زائران امام رئوف

عکاس: دامنه

 
حرم امام رضا را جناحی نکنید

 
به قلم دامنه. به نام خدا. ۵ دی امسال (۱۳۹۶) چند روزی در مشهد بودم. مثل همیشه سال‌ها، غرفه‌ی در صحن آزادی را بازدید کردم. باز هم مانند گذشته، قبر مرحوم استاد محمدتقی شریعتی پدر مرحوم دکتر علی شریعتی به روی زائرین مسدود بود. به ستاد انتقادات حرم مطهر رضوی مراجعه کردم. متن زیر را نوشته، تحویل دست اندرکاران آنجا دادم.
 
 
متن دستخط دامنه در انتقاد به حرم امام رضا (ع)

 

نمی‌دانم چرا حرم امام رضا (ع) این گونه اداره می‌شود! من معتقدم حرم رضوی مانند حوزه‌های علمیه‌ی شیعه، باید مستقل از حکومت باشد و تحت نظارت مراجع شیعیان جهان درآید و متوّلی آن با صلاحدید مرجعیت، برگزیده و منصوب شود. چرا حرم باید حکومتی باشد؟ و رواق و صحن‌های آن پُر از تریبون‌های نِقارافکن و جناحی؟ و متولّی آن یک عضو خاص جناحی با افکار کاملاً راستی؟

 

 

 
غرفه‌ی ۱۷۱ صحن آزادی حرم رضوی. عکاس: دامنه
 

 

غرفه‌ی ۱۷۱ صحن آزادی حرم امام رضا

محل قبر استاد محمدتقی شریعتی

صاحب تفسیر نوین قرآن کریم

که شده غرفۀ اشیاء ارزشمند!!

۵ دی ۱۳۹۶. عکاس: دامنه

 

آستان قدس که یک پای اقتصاد ایران شده، باید از حکومتی‌شدن بیرون شود و واقعاً با ملت درآمیخته گردد. مگر از ویژگی‌های مهم امام رضا (ع) «مُعین الضُّعفاء» نبود؟ پس چرا ضعفای جامعه و مستمندان از آن همه دارایی‌های حرم مطهر، سهم و حظّی نمی‌برَند؟ آن همه درآمد، چرا به خدمت مردم درنمی‌آید؟ امام رضا (ع) برای همه‌ی ایرانیان است، نه یک جناح خاص، آن هم بخش افراطی آن. در این باره سخن دیگری دارم که در آینده خواهم نوشت.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/303

نظرات (۳)

  • علیرضا کریمی
  • سلام

    خسته نباشید 

    اول میخواستم سوال کنم کنج صحن گوهر شاد رو برای چی بسته و به خانم ها دادن اون قسمت رو 

    من دوستام هر وقت به مشهد میومدیم جامون اونجا بود یعنی به غیر از اونجا جای دیگه ای نمیرفتیم از وقتی اونجا رو بستن مثل اواره ها شدیم و نمیدونیم کجا بریم چی کار کنیم و کجا انتقاد کنیم

    دوم هم اینکه عاجزانه خواهش میکنم اگر شما میدونید چی کار بکنیم به ما بگید یا اگر خودتون میتونید حرف دل ما رو به گوش مسئول اونجا برسونید

    سلام جناب آقای علیرضا کریمی. از این‌همه ارادت‌تان به حرم رضوی افتخار می‌کنم. من هم مانند شما یک زائر هستم و هر سال دو تا سه بار روانه‌ی مشهد مقدس می‌شوم. شما برادر گرامی به صحن کوثر سمت نواب برو در مجاورت موزه‌ی قرآن که منتهی به صحن پیامبر اعظم ص (همان صحن جامع رضوی) می‌شود، ساختمانی دارد به اسم مرکز جمع‌آوری انتقادات و پیشنهادات (تقریباً همین نام) و آنجا راحت حرفتان را مکتوب یا حضوری مطرح کنید و ترتیب اثر می‌دهند اگر واقعاً پیشنهاد مناسبی عرضه کنید. در همین پست هم مشاهده می‌فرمایی که من هم انتقادم را بیان کردم و نتیجه‌بخش هم بود. درود و التماس دعا از شما. سلام و عرض ادب ما را امام رئوف و رضا ع برسان.
  • سید علی اکبر حسینی کاشیدار
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه مسولین حرم امام رضا علیه السلام گلایه اینجانب این است که چرا کسی به فکر این زوار عراقی که میان حرم با همون لباسی که تو شهر خودشان راحت هستند باید بیان حرم جلوی چشم ناموس ایرانی ها جولان بدن کسی رو هم آدم حساب نمیکنن طرف میاد تو صحن ها خودش به خواب میزنه لباسش میره بالا همه چیزش بریزه بیرون آخه چرا کسی به اینها گیر نمیده 

    سلام جناب آقای سید علی‌اکبر حسینی کاشیدار. با گلایه‌ی منطقی و بحق جناب‌عالی از دست‌اندرکاران حرم رضوی -علیه‌السلام- موافقم و تحسین می‌کنم شما را که به آداب و هنجارها توجه دارید. اساساً از خواب و درازکشیدن هر زائری در حرم جلوگیری می‌شد، نمی‌دانم چرا کوتاهی می‌کنند در کنترل رفتار این زائران که شما از مشاهدات خود از آن به‌درستی یاد کرده‌اید. ان‌شاءالله که این گلایه‌ها و شِکوه‌های اخلاقی به گوش آنان برسد و ازین پس مُجدانه بکوشند حریم مقدس حرم را ازین نازیبایی‌های معدود زائرین بی‌توجه به آداب و ادب، دور نگه دارند. از حضور و بیان دیدگاه و‌گلایه‌ی شما سپاسگزارم. زیارت شما هم قبول و خشنودی درگاه حضرت حق تعالی.

    سلام خسته نباشید 

    لطفابه مأمورای حجابتون یه تذکربدین خیلی گیرمیدن حال آدموبه هم میزنن منوکه یه کاری کردن دوباره حرم نمیام 

    سلام به شما خواهر محترم خانم فائزه عبدی. ممنونم. بنده هم به شما خداقوت عرض می‌کنم و خسته‌نباشی می‌دهم. من خود مانند شما یکی از زائرین حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا ع هستم. گلایه‌ی شما را لابد روزی دست‌اندرکاران حرم امام رضا ع از همین سایت بنده، مشاهده خواهند نمود. شما اراده‌ی ارادتمندانه‌ی زیارت حرم آقا ع را قطع مفرمایید که این علاقه‌ی شما به امام رئوف ع ناشی از عقیده است و بسیار هم ارزشمند. و حیف است به علت یک رفتار، تعطیل کنید. امیدوارم همواره این عزم زیارت رضوی در دل شما بدرخشد. درود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">